1 750 618 läst ·
26 337 svar
1751k läst
26,3k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 952 inlägg
De flesta (alla?) elbilstillverkare garanterar väl en viss batterifunktion efter just sju år, så det tror jag att du kan göra på deras respektive webbsidor. Tror att det normala är att 70 % av batterikapaciteten finns kvar efter sju år.
Såhär skriver exempelvis Nissan om sin Leaf: ”Garantin på lithium-ion batteriet innebär att kapacitetsförslusten inte ska understiga 9 staplar (av 12), som visas på bilens kapacitetsmätare, under en period av 8 år/160 000 km.”
https://www.nissan.se/fordon/fordon-utbud/leaf/besparingar-fordelar.html
Såhär skriver exempelvis Nissan om sin Leaf: ”Garantin på lithium-ion batteriet innebär att kapacitetsförslusten inte ska understiga 9 staplar (av 12), som visas på bilens kapacitetsmätare, under en period av 8 år/160 000 km.”
https://www.nissan.se/fordon/fordon-utbud/leaf/besparingar-fordelar.html
Ja, diesel har man i traktorerNötegårdsgubben skrev:
Nu har jag förvisso inte läst testet, men startade de alltså inte med en fulladdad bil? För 50 mil med huvudsakligen landsväg är ju inte något extremt egentligen. Det borde en ID3 klara med vad man hade i batteriet vid start plus en total påfyllning (över två stopp). Alltså 58 kWh till hemmapris och lika mycket till till snabbladdarpris. Per sträcka. Låter osannolikt att det skulle ge högre rörlig kostnad än en bensinbil.
Om ens anledning till att ha bil är att den låter på ett visst sätt förstår jag att utbudet blir begränsat. Det låter (pun intended) annars som om en dieselbil vore lämpligt för dig, men de låter förstås också fel.
Uppgiven 42 mil, ID3 sa 32,7 mil fulladdad i rådande kyla, några minusgrader, den kom bara 24,6 mil med 2 % kvar, Sth-Södehamn. Efter 55 minuters laddning har de 50%/28kw och kommer till Sundsvall med 0%.
Polerar 2 var sämst på att ladda, de avbröt efter 91 minuter, då hade den 95%. Fylla ID3 tog 64 minuter. E tron var överlägsen på den punkten, fullt batteri på 40 minuter. Enda gången i mitt liv jag skulle valt en DKW av kombatanterna.
I
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 980 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 980 inlägg
Nu var det iofs mig du citerade, inte witten, men jag har svårt att tro att du klarar att svänga av i Uppsala och tanka på 5 minuter. Du får ju jämföra med att du fortsätter att köra, inte från att du väl står vi pumpen. Jag menar om det nu är så viktigt om det tar 5 eller 10 sekunder att ansluta laddkabeln.N Nerre skrev:Jag vet inte hur andra tankar, men jag åker normalt för två mackar på vägen till/från jobbet och det ligger mackar precis i närheten av de köpcentrum där vi oftast handlar. När vi åkte till landet sist så ser jag (i Google Maps platshistorik) att vi helt enkelt svängde av E4 i Uppsala och tankade på ett par minuter (OKQ8 Kumlagatan). Då tankade vi inte för att det behövdes, utan för att det var mest bekvämt.
Ungefär som en elbil alltså, beroende på bil och temperatur.N Nerre skrev:
Men det är väl helt enkelt så att vill man aldrig stanna så ska man inte ha en elbil. Man ska inte ha den bil du har heller, kanske snarare den diesel RKarlsson har som gör 110-115 mil på en tank.
På samma sätt ska man inte ha en elbil om man inte har möjlighet att ladda hemma, eller om man kör tunga släp längre sträckor ofta etc. Man ska inte heller RKarlssons bil om man som jag avskyr diesel. Man ska inte heller ha en dyr bil om man vill ha en billig, eller en bullrig bil om man bryr sig mycket om ljudnivån.
Själv tankar jag ofta E85, vilket innebär att jag får tanka oftare, men för mig är det värt det, medan andra avskyr det. Man är olika helt enkelt.
Rätt värdelöst med andra ord. Köper du en begagnad ELbil så får du leva med minskad effekt. Dessutom 8 år eller 16 000 mil går rätt fort, speciellt milen. Sen håller en bil bra mycket längre än 8 år får man hoppas.Nötegårdsgubben skrev:
De flesta (alla?) elbilstillverkare garanterar väl en viss batterifunktion efter just sju år, så det tror jag att du kan göra på deras respektive webbsidor. Tror att det normala är att 70 % av batterikapaciteten finns kvar efter sju år.
[länk]
Men alltså ju mer jag tänker på det desto sjukare låter det, nästan så att man skulle vilja läsa testet. Jag simulerade resan med ID.3 i ABRP som brukar ge jäkligt bra prognoser. Beräknat med 15 minusgrader och 250 kg extra last utöver föraren och snöigt väglag så ska det räcka att stanna 36 minuter i Hudiksvall.Isakare skrev:
Ja, diesel har man i traktorer
Uppgiven 42 mil, ID3 sa 32,7 mil fulladdad i rådande kyla, några minusgrader, den kom bara 24,6 mil med 2 % kvar, Sth-Södehamn. Efter 55 minuters laddning har de 50%/28kw och kommer till Sundsvall med 0%.
Polerar 2 var sämst på att ladda, de avbröt efter 91 minuter, då hade den 95%. Fylla ID3 tog 64 minuter. E tron var överlägsen på den punkten, fullt batteri på 40 minuter. Enda gången i mitt liv jag skulle valt en DKW av kombatanterna.
I
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
W witten skrev:Men alltså ju mer jag tänker på det desto sjukare låter det, nästan så att man skulle vilja läsa testet. Jag simulerade resan med ID.3 i ABRP som brukar ge jäkligt bra prognoser. Beräknat med 15 minusgrader och 250 kg extra last utöver föraren och snöigt väglag så ska det räcka att stanna 36 minuter i Hudiksvall.
[bild]
Jag skrev nog lite otydligt. ViB åkte Uppsala-Furnäsdalen, TV Sth-Åre. Det är TV:s resa jag beskriver i mitt sista inlägg.
Här bara skuggar genom ViBs test, ska läsa bättre och redovisa här.
Skogsägare
· 21 952 inlägg
Det är ju garantierna det där, inte faktiskt förväntat utfall. Exempelvis Volvo har åtta år eller 15.000 mil på sina fossildrivna motorer. Det innebär inte att jag förväntar mig motorhaveri direkt efter det.G Ganescha skrev:
Men du vill inte ha en elbil för att du inte litar på dem. Det är ok, ingen tvingar dig.
Ok! För Sthlm-Åre ser den optimalt planerade vinterresan ut så här. Trasiga laddare skulle så klart ställa till det, två av dessa laddplatser skulle jag bedöma som hög risk för strul eller upptaget. Akilleshälen för de bilmärken som inte varit ute i tid och satsat på ett väl utbyggt laddnätverk.Isakare skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ViBs resa.
Uppsala-Tönnebro 15,6 mil, ID3 har då 39% kvar, Efter 50 minuters laddning har den 88%.
I Kårböle har den 10% kvar och laddas till 91% medans de äter lunch. När de är framme i Funäsdalen efter 20 mil är det 13% kvar.
Förbrukningen var 24,1 kWh/100km. Laddningen under resan kostade 966:-
Uppsala-Tönnebro 15,6 mil, ID3 har då 39% kvar, Efter 50 minuters laddning har den 88%.
I Kårböle har den 10% kvar och laddas till 91% medans de äter lunch. När de är framme i Funäsdalen efter 20 mil är det 13% kvar.
Förbrukningen var 24,1 kWh/100km. Laddningen under resan kostade 966:-
Skogsägare
· 21 952 inlägg
Med laddning av batteriet med 130 % enligt ovan ger det ungefär 75 kWh. 12–13 kr/kWh? Låter dyrt.
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 967 inlägg
En sak som fascinerar mig är att många motorjournalister gör liknande test. Har sett det i Norge också. Vill absolut tanka till 100%, alla vet ju att det går långsammare att ladda på slutet och med kallt batteri, väljer inte laddstationer med hög effekt och lyckas använda ett betalsätt som ger extremt hög kostnad. Känns som man avsiktligt gör på det sämsta sättet man kan för att påpeka att förändring är dåligt typ.
Elbilar är lite bök på långresa och resan bör planeras ordentligt, där gör det stor skillnad om man valde modellen med det stora batteripaketet
Visst är det bekvämt med en snål diesel på en långresa, det är väl inte så konstigt ändå.
Elbilar är lite bök på långresa och resan bör planeras ordentligt, där gör det stor skillnad om man valde modellen med det stora batteripaketet
Visst är det bekvämt med en snål diesel på en långresa, det är väl inte så konstigt ändå.
I hur många sekunder kan man ta ut 1100hk? 5? Innan allt börjar brinna upp och effekten måste strypas ner. Annars borde den toppa 350+ km/h.V vectrex skrev:
Tvärtom är det ju så att fossilbilar slår elbilar i uthållighet (och toppfart i förh. till effekt eftersom effekten inte mattas av). Man kan ligga och nöta på konstant maxeffekt en full tank en varm sommardag, stanna för att tanka och sedan fortsätta. Inte helt normalt körsätt dock.
Tycker det är rätt ointressant att det fokuseras så ensidigt på momentan maxeffekt och 0-100. Men visst, det är ju roligt. Jag hade velat veta "max kontinuerlig effekt" också precis som på fossilbilar.
Porsche Taycan verkar vara den enda elbilen som är byggd mer som en fossilbil, dvs den klarar att köras hur som helst (inkl. konstant maxeffekt) tills tanken är tom. Tvåväxlad också.
Förväntat utfall är en garanterad tappad effekt efter några få år eller få mil, rätt illa. en ny fossilmotor kostar ej lika mycket som en ny bil oavsett. ELbil lär aldrig bli någon större framgång i längden. Märks redan nu, högt inköpspris, dyrt att ladda, andrahandsvärdet lika med noll, laddtider, kass körsträcka per laddning.Nötegårdsgubben skrev: