1 818 611 läst ·
27 208 svar
1819k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Med en Tesla Model 3 LR blir det 12 laddstopp om totalt 3:41 tim. Varje stopp är då ca 20 min. Något/några av stoppen lär ju vara nattladdning på ett hotell istället för snabbladdare.
Audi E-Tron behöver 15 stopp och över 5 timmars laddning, denna "Tesladödare" som journalisterna uttryckte sig...
Audi E-Tron behöver 15 stopp och över 5 timmars laddning, denna "Tesladödare" som journalisterna uttryckte sig...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 145 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 145 inlägg
Det är ju bra att det finns möjligheter, men som jag ser det idag så blir det ingen elbil möjligtvis en hybrid då det är betydligt enklare att tanka flytande drivmedel idag och förmodligen några år framåt
Däremot skulle jag råda alla till att leasa bil istället för att köpa, framtiden är oviss
Elkostnader kommer att öka, både för bil och hus likväl som bensin och diesel priser, det är ett drömläge för staten att dra in mera inkomster genom elskatter-avgifter
Däremot skulle jag råda alla till att leasa bil istället för att köpa, framtiden är oviss
Elkostnader kommer att öka, både för bil och hus likväl som bensin och diesel priser, det är ett drömläge för staten att dra in mera inkomster genom elskatter-avgifter
Redigerat:
Varför tycker du framtiden är oviss? Fossila bränslen ska ju straffas ut med diverse skatter och på sikt förbjudas. Beror visserligen på vilken tidshorisont vi pratar om.hsd skrev:
Det är ju bra att det finns möjligheter, men som jag ser det idag så blir det ingen elbil möjligtvis en hybrid då det är betydligt enklare att tanka flytande drivmedel idag och förmodligen några år framåt
Däremot skulle jag råda alla till att leasa bil istället för att köpa, framtiden är oviss
Elkostnader kommer att öka, både för bil och hus likväl som bensin och diesel priser, det är ett drömläge för staten att dra in mera inkomster genom elskatter-avgifter
Hittade en begagnad e-NV200 med mindre batteri (24kWh) på blocket. Den kostade ny 313 000kr och nu efter dryggt 3 år och 49 000 km 144 000 kr.T tompaah7503 skrev:Eftersom den rörliga kostnaden för en elbil är så mycket lägre finns naturligtvis en brytpunkt där efter visst antal mil är elbilen billigare och förbränningsmotorbilen går om i totalkostnad.
Gjorde en enkel uträkning tidigare inför vårt elbilsköp. Den innehåller kostnader som skiljer sig åt emellan bilarna, alltså inte däck, försäkring, besiktning m.m. som är ungefär likartat oavsett vilken sorts drivmedel och motorteknik den har. Då har vi en breakpoint på strax innan 5 år eller 10.000 mil där elbilen inte längre är dyrare totalekonomiskt sett.
[bild]
Milkostnaden för bara avskrivningen blir då 35kr/milen
https://www.blocket.se/annons/halland/nissan_e_nv200_24kwh_4_900mil/87331568. Jag tycker ändå att det är en hyfsad avskrivning. Om några år finns det kanske ex i en prisklass jag kan tänka mig (helst med lite större batteri)
Självbyggare
· SE4
· 3 301 inlägg
Ja det finns gott om 24 kWh-bilarna, de har funnits några år. Vår 40 kWh var ny för förra året så det finns inga än som är 8 år gamla och gått 16.000 mil.harry73 skrev:
Hittade en begagnad e-NV200 med mindre batteri (24kWh) på blocket. Den kostade ny 313 000kr och nu efter dryggt 3 år och 49 000 km 144 000 kr.
Milkostnaden för bara avskrivningen blir då 35kr/milen
[länk]. Jag tycker ändå att det är en hyfsad avskrivning. Om några år finns det kanske ex i en prisklass jag kan tänka mig (helst med lite större batteri)
För mina kalkyler satte jag nu restvärdet på en sådan (8 år, 16.000 mil) 40 kWh-bil till 100.000 kr och 60.000 kr för dieselversionen (sådana finns däremot till salu med det miltalet för ungefär det priset). Det är bara en gissning att elbilen kommer vara värd mer än dieselbilen efter dessa mil, då den kommer vara riktigt billig att köra då.
Tänk också på att elbilsförbrukningen gäller vid neutral väderlek utan förkonditionering av kupe och batteri och utan kupevärme i Sverige. Så om man tar faktisk förbrukad energi över ett år ifrån själva eluttaget man laddar i delat med antal km man kört på ett år blir förbrukningen högre.T tompaah7503 skrev:
Samma sak gäller 'vanliga' fossilbilar. Det behövs energi för att förvärma kupén. Antingen el eller bensin-/dieselvärmare. Är det kallt så behövs det ofta tillsatsvärme i form av elelement som belastar motorn eller bensin-/dieselvärmare för att hålla kupén varm under färd.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 821 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 821 inlägg
Nuvarande styre av Sverige är inte livskraftigt och det är osäkert om det ens överlever nuvarande mandatperiod.W witten skrev:
Jag är personligen övertygad om att det kommer bli en tydlig majoritet för ett helt annat styre och helt annan politik på många områden efter nästa val, inklusive energipolitiken. Politiken har polariserats ordentligt på senare år så förändringarna kommer bli märkbara, inte som forna tiders "det kvittar vem man röstar på". Att ett 4%-parti driver energipolitiken (med välsignelse från andra där makten är allt) är varken demokratiskt eller önskvärt för majoriteten.
Inte alls i samma omfattning.useless skrev:
Ja, om man kör med bränsledriven värmare före start. Elelementet som belastar motorn (finns vanligen bara på dieslar) ökar motorns verkningsgrad och så länge man ser till att köra med bilen när man startat den har den väldigt liten inverkan på förbrukningen per mil.
När motorn inte längre är kall är värmen gratis (spillvärme).
Visst, i -25C räcker inte spillvärmen från en liten dieselmotor om man kör sakta typ 70km/h och vill ha 23C i bilen.
Vad som långsiktigt är bra för majoriteten är tyvärr inte samma sak som majoritetens kortsiktiga behov.
Jag är stor anhängare till demokrati, men inser mer och mer att det inte är ett optimalt system för långsiktiga problem.
När man börjar inse att koldioxidhalten blir för hög och att man förr eller senare måste fånga in varje ton kol som man gräver upp för att stoppa det tillbaka i marken som kol eller koldioxid, blir det också enklare att förstå att man behöver sluta med kol och olja så fort som möjligt. Allt annat är orimligt.
Elbilar är då fortfarande inte en optimal lösning, men eftersom de körs lika bra på grön el som på ful el och eftersom de är 3-4 gånger bränslesnålare än moderna bränslesnåla fossilbilar, är det ett bra steg på vägen.
Jag är stor anhängare till demokrati, men inser mer och mer att det inte är ett optimalt system för långsiktiga problem.
När man börjar inse att koldioxidhalten blir för hög och att man förr eller senare måste fånga in varje ton kol som man gräver upp för att stoppa det tillbaka i marken som kol eller koldioxid, blir det också enklare att förstå att man behöver sluta med kol och olja så fort som möjligt. Allt annat är orimligt.
Elbilar är då fortfarande inte en optimal lösning, men eftersom de körs lika bra på grön el som på ful el och eftersom de är 3-4 gånger bränslesnålare än moderna bränslesnåla fossilbilar, är det ett bra steg på vägen.
Det håller jag i och för sig med om men det är ju inte så att jag hoppas på att vi byter till politiker som blundar för klimatförändringarna. 4% partiet driver en kontraproduktiv energipolitik utan teknisk förståelse det håller jag också med om.MultiMan skrev:
Jag har en förbrukning på ca 180 Wh/km sommartid och ca 210 vintertid med fullt blås på värmen så det är inte överdramatiskt. Kokar i praktiken ner till att jag efter en dags tjänsteresande och nån privat vända på kvällen kanske kommer hem med 40% kvar i batteriet istället för 50%.martin43 skrev:
På långresor över 40 mil kan man behöva ta ett lite längre laddstopp alternativ ett extra, men den förhöjda förbrukningen är mest påtaglig i början av resan och minskar när kupén och batteri är uppvärmd.
Självbyggare
· SE4
· 3 301 inlägg
Nä, alla yrken går inte att jobba "hemifrån" än.Alfredo skrev:
Men för nåt decennium sedan var det väl helt otänkbart med ett obemannat flygledartorn, idag är det verklighet och fjärrstyrt. Väldigt mycket går att göra från annan plats än där arbetet utförs, tack vare uppkopplingar och maskiner. Även skogsindustrin du nämner har skurit ner på personalen under 100 år i oanad omfattning. Skulle alla utom skogsarbetarna kunna jobba hemifrån skulle energibesparingen vara löjligt stor.