1 750 645 läst ·
26 337 svar
1751k läst
26,3k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Kommande elpris blir ju billigt efter vägarna med Ionitys konstruktion. För nästan alla som inte kör Tesla. Drygt 6 kr Kwh jämfört med Tesla. Vilket gör att Audi kan kosta drygt 20 kr/milen. Sedan tillkommer en parkeringsavgift om man inte flyttar bilen när den är uppladdad. Kom ihåg att man ofta betalar ca 100 tusen extra för en elbil också.
https://cornucopia.cornubot.se/2020/01/ionitys-misstag-visade-sig-stamma.html
https://cornucopia.cornubot.se/2020/01/ionitys-misstag-visade-sig-stamma.html
Redigerat:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 952 inlägg
Är Ionity dyra får man väl ladda någon annanstans. Fortum har väl störst nät i Sverige, exempelvis. De tar ofta 2:50 per minut för 50 kW-laddning. Vad blir det, 2,5*60/50=3 kr/kWh. Tänker jag rätt då?
Och det finns som vi var inne på för några dagar ändå inget skäl att jaga upp sig över snabbladdarpriserna. Snabbladdning kommer inte vara något som folk normalt behöver ägna sig åt, utan det är främst till för räckviddsförlängning för de relativt ovanliga långresorna.
Och det finns som vi var inne på för några dagar ändå inget skäl att jaga upp sig över snabbladdarpriserna. Snabbladdning kommer inte vara något som folk normalt behöver ägna sig åt, utan det är främst till för räckviddsförlängning för de relativt ovanliga långresorna.
Om man räknar ut sträckor med hjälp av GPS så kan det gå.P Pin skrev:
Men man får inte ta reda på var man varit med bilen pga integriteten. Sedan med Volvos system så är avtalet med olika länder som exempelvis Danmark. Ska då Svenska staten begära att få del av sträckan från Danska bolaget. Låter krångligt och svårare att lösa.
Om man nu inte skaffar separat gps för endast avläsning av sträckan. Vilket gör att folk kommer att klä in sändaren i folie eller skaffa enklare störsändare för just den delen. Alibaba har väl redan störsändare. Likadant som vissa gör med mätarställning. I Tyskland är väl det inte förbjudet.
Likaså med alla som har köpt firmabilar. Man kan kolla först registrerade mil mot besiktningen att det stämmer. Men nu behöver ju inte nya bilar besiktas lika ofta.
Redigerat:
Skogsägare
· 21 952 inlägg
Då är det långsamladdare, s.k. destinationsladdare, som gäller om det ska finnas någon ekonomi alls i det. Men i ärlighetens namn, elbil utan egen möjlighet till laddning till självkostnadspris är nog ingen vidare ekonomisk idé just nu.N Nerre skrev:
Destinationsladdare? Vid vilken destination då? Om bilen används för att pendla mellan hem och arbete och det inte går att ladda på nåt av ställena så måste man ju snabbladda ett par gånger i veckan? (Det har t.o.m. elbilsfantaster själva föreslagit i diskussionen här.) Snabbladda när man handlar kan ju funka, men då krävs det snabbladdare för man vill inte tillbringa 8 timmar på ICA för att man måste ladda bilen.
Skogsägare
· 21 952 inlägg
Jag vet inte vare sig var du bor eller jobbar, men laddnäten byggs ut kontinuerligt. Jag har för egen del ganska många långsamladdare att välja på i närheten av mitt jobb. Det är rent av lättare att hitta sådana platser än vanliga p-platser, men då pratar vi iofs om Stockholms innerstad.
Men som sagt, jag tror inte på elbil utan egen laddmöjlighet, inte med mindre än att man är en riktig entusiast.
Men som sagt, jag tror inte på elbil utan egen laddmöjlighet, inte med mindre än att man är en riktig entusiast.
InCharge tar lite olika pris, men där jag oftast laddar hos Göteborg Energi så laddar man för 2.50/kWh. På andra laddare hos InCharge som jag ibland använder kostar det 3kr/kWh. Detta är 50kW-laddare, inte lika snabba som Ionity, men tillräckligt om man laddar när man äter exempelvis. Hittar ibland snabbladdare som är gratis också...
Ja det går naturligtvis att räkna ut sträckan med informationen från en GPS. Det är en direkt följd av att position loggas med korta intervallS slurppe99 skrev:Om man räknar ut sträckor med hjälp av GPS så kan det gå.
Men man får inte ta reda på var man varit med bilen pga integriteten. Sedan med Volvos system så är avtalet med olika länder som exempelvis Danmark. Ska då Svenska staten begära att få del av sträckan från Danska bolaget. Låter krångligt och svårare att lösa.
Om man nu inte skaffar separat gps för endast avläsning av sträckan. Vilket gör att folk kommer att klä in sändaren i folie eller skaffa enklare störsändare för just den delen. Alibaba har väl redan störsändare. Likadant som vissa gör med mätarställning. I Tyskland är väl det inte förbjudet.
Likaså med alla som har köpt firmabilar. Man kan kolla först registrerade mil mot besiktningen att det stämmer. Men nu behöver ju inte nya bilar besiktas lika ofta.
Integriteten beror på vem du avser med "man". Jag får spåra mig själv och min bil. Någon annan får göra det om du gått med på (avtalat) det. Så är det med appar i telefonen, du accepterar det finstilta (och måste aktivt kryssa ur gpsspårning, men handlar det just om spårning faller ju funktionen platt då).
Jag kör inte Volvo så jag vet inte vad som gäller i det avtalet, men det låter som en opraktisk lösning att använda samtliga biltillverkares avtal i en sådan lösning. Jag har däremot hyrt Volvo några gånger och då är jag rätt säker på att jag gått med på i det finstilta att Hertz spårar bilen eftersom jag kunnat parkera den på en gata i närheten och lämnat nyckeln utan att ange exakt var jag parkerat
Kanske ska vi bara betala skatt för den del som körs i Sverige? Jag vet inte vad som är lämpligt. Annars loggas position oavsett land så det går att läsa ut. "Avtalet" är mellan bilägare och staten och jag ser inte att Danmark skulle ha problem att position loggas dör (det gör den ju redan via mobiler och inbyggda gpser)
Ja det går alltid att försöka fuska. Besiktning, flygande inspektion och försäljning skulle kunna vara kontrollpunkter som du skriver.
Att skruva mätare är tillåtet i Sverige, däremot är det bedrägeri att medvetet sälja bilen med oriktiga mätarställning. I Tyskland är även själva mätarskruvningen olaglig. Om en importerad bil har skruvad mätare har det alltså oftast skett i Sverige innan den säljs vidare.
Slutligen tror jag att km skatt via GPS kommer er möta stort motstånd just pga,integriteten.
Jo, det gör den tydligen. Hörde senast från de som vet att priserna för batterier till bilar har sänkts kraftigt det senaste halvåret. Vilket har gjort att den faktiska kostnaden för en elbil att tillverkar egentlige borde vara samma eller lägre än en bil med bensinmotor. Ta en golf som exempel.Forlowt skrev:
Men priserna för elbilar är kanske minst 100 000 kr dyrare. Men varför gör de stora tillverkarna så?
Svaret är att de vill ha priserna så. Om elbilen blev billigare än bensinaren att köpa så funkar inte deras produktionsanläggningar. De kan inte öka öka tillverkningen av elbilar fort nog.
Därför säger nu experter att detta kommer lämna en stor möjlighet för nya biltillverkare som inte säljer bensinbilar, utan bara elbilar.
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 967 inlägg
Sist jag hörde något så ligger marginalen på en premium bensinbil på ~150' medans motsvarande elbil ~50'
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 967 inlägg
Nej, det skall vara gross profit. Men jag har inte så säkra källor, mitt minne är darrigt
Det är ändå drivlina vs drivlina och där kostar bara batterierna lika mycket som en hel bensinbil kostar att tillverka
Det är ändå drivlina vs drivlina och där kostar bara batterierna lika mycket som en hel bensinbil kostar att tillverka
Självbyggare
· SE4
· 3 255 inlägg
Flera forskare har räknat ut ett system för kilometerbeskattning.
Tre olika "zoner" föreslås, en storstads, en mindre stad/större vägar, samt ren landsbygd. Med olika beskattning för dessa.
https://www.dn.se/debatt/infor-ny-vagskatt-baserad-pa-korstracka-och-var-bilen-kor/
Tre olika "zoner" föreslås, en storstads, en mindre stad/större vägar, samt ren landsbygd. Med olika beskattning för dessa.
https://www.dn.se/debatt/infor-ny-vagskatt-baserad-pa-korstracka-och-var-bilen-kor/