1 821 592 läst ·
27 228 svar
1822k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Absolut skulle det gå att cykla iaf 8-9mån om året, det är ju bara en bekvämlighets grej att ta bilen.tveksamt skrev:
Fast med elcykel (och ordentliga dubbdäck) kan det nästan vara tvärt om, att då plöja fram i 10 cm snö är nästan bara roligt.. =P
-10 tycker jag går bra, när det börjar krypa ner mot -20 är det rätt kallt dock. Man måste dock klä sig på ett annat sätt när man cyklar i de temperaturerna. Och rätt olika om man cyklar vanlig cykel eller elcykel.
Mycket värt att tänka på, det blir en rejäl ekonomisk vinning om man kan göra sig av med en bil och skaffa en elcykel istället. Och beroende på hur man bor, jobbar med och hur parkeringsmöjligheterna ser ut är det dessutom ren tidsvinst. Jag har 6 km till jobbet drygt, de dagarna per år det skulle gå fortare med bil kan jag nog räkna på ena handens fingrar.
Nu är vi dock en bit från trådens ämne, så vi kanske släpper det där.![]()
Finns inte en dag på året där åt oss där det går fortare med cykel än med bil, parkering är inte heller några problem på landsbygden 🙂
Så visst går det om man vill.
Vet en som cyklar 4mil enkel till jobbet i stort sett varje dag med hembyggd elcykel.
Kan ju vara -30 både morgon och kväll dom kallaste månaderna, men största motet är ju att hon vill hem och i säng så fort det går, är ju lätt att man piggnar till om man cyklar en fin sommarkväll och det är ju dumt om man ska upp tidigt nästa morgon.
Cykel i snö?tveksamt skrev:
Fast med elcykel (och ordentliga dubbdäck) kan det nästan vara tvärt om, att då plöja fram i 10 cm snö är nästan bara roligt.. =P
-10 tycker jag går bra, när det börjar krypa ner mot -20 är det rätt kallt dock. Man måste dock klä sig på ett annat sätt när man cyklar i de temperaturerna. Och rätt olika om man cyklar vanlig cykel eller elcykel.
Mycket värt att tänka på, det blir en rejäl ekonomisk vinning om man kan göra sig av med en bil och skaffa en elcykel istället. Och beroende på hur man bor, jobbar med och hur parkeringsmöjligheterna ser ut är det dessutom ren tidsvinst. Jag har 6 km till jobbet drygt, de dagarna per år det skulle gå fortare med bil kan jag nog räkna på ena handens fingrar.
Nu är vi dock en bit från trådens ämne, så vi kanske släpper det där.![]()
Ge frun en sån här, de är rätt vanliga i Rom såg jag. : https://www.hagerty.co.uk/articles/...ompanys-modern-day-isetta-gets-ready-to-roll/
Liksom dessa...:
https://www.hagerty.co.uk/articles/...s-citroens-welcome-return-to-stranger-things/
😂
Redigerat:
Jag cyklar året runt till jobbet. Eller via barnens förskola och skola. Blir väl 3.5 km med alla stoppen. Aldrig kö på cykelleder under vintern, men det kan ta upp mot 1½ timme med bil med köer på huvudleden och att man måste köra runt stora områden för att nå förskola och skola. Bara att leta parkering tar ungefär lika lång tid som att cykla till jobbet.S sinuslinus skrev:
1.5 tim för 3.5 km? Tror jag ju knappast.S sjoelund skrev:Jag cyklar året runt till jobbet. Eller via barnens förskola och skola. Blir väl 3.5 km med alla stoppen. Aldrig kö på cykelleder under vintern, men det kan ta upp mot 1½ timme med bil med köer på huvudleden och att man måste köra runt stora områden för att nå förskola och skola. Bara att leta parkering tar ungefär lika lång tid som att cykla till jobbet.
Det är mer än dubbelt så långt med bilen och när det är kö på vintern står det helt still och man måste ta samma väg fram och tillbaka flera gångerK karlmb skrev:
30 minuter att cykla i minus 30C var över min gräns. Då stannade jag alltid till vid matvarubutiken halvvägs för att värma händerna. En halvtimme i minus 10C är lätt som en plätt.tveksamt skrev:
Ja, är det minus 30 är det rätt jobbigt att cykla en halvtimme, helt enig. Minus 10 är inga problem om man lärt sig klä sig rätt.S sjoelund skrev:
Hade det någon relevans för något som diskuteras i tråden tycker du?K karlmb skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 293 inlägg
När jag bodde i Luleå brukade jag cykla till träningen ca 5km enkel väg, hade ingen bil då och -30 va sjukt kallt att cykla. Gick ju bättre när jag upptäckte att man kan fälla upp luvan. Va det kallare än -25 började jag ta bussen till slut, och under -15 funkar frihjul och så lite sådär. Det är tungt att cykla när det är kallt och kommer det snö blir det ännu jobbigare. Känns som en självklarhet att man tar något motordrivet om det finns tillgängligtS sjoelund skrev:
Jag pratar om cykel som ett alternativ till bil när man har 5 km (eller så) i normalt pendlingsavstånd. Då är nämligen cykeln ett rimligt alternativ. Det går utmärkt att cykla året runt, helt klart med vissa utmanande dagar, men det är väldigt görbart, jag har gjort det i ungefär 20 år.K karlmb skrev:
Om du tycker att häst är ett rimligt alternativ får du givetvis argumentera för det, jag tror du är väldigt ensam om att tycka att det är ett alternativ i praktiken. Man ska nog ha väldigt speciella förutsättningar för att det ska vara rimligt.
Om du inte tycker det behöver du inte dra in mig i dina dumheter.