1 822 080 läst ·
27 239 svar
1822k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Fast det är ju moms på fakturan som vilket annat köp som helst. Är ju ingen skillnad om man betalar ett utlägg med faktura eller med kort?Mikael_L skrev:
Tror vi kört med nuvarande modell utan synpunkter från revisor i 4-5år.
Så du säljer alltså elen såsom privatperson till företaget där du är anställd?
edit:
Ja det är kanske helt OK förfarande.
De här erbjuder en lösning (men man kan säkert göra som du/ni gör, också
https://www.current.eco/sv/foretagsbil-hemmaladdning
edit:
Ja det är kanske helt OK förfarande.
De här erbjuder en lösning (men man kan säkert göra som du/ni gör, också
https://www.current.eco/sv/foretagsbil-hemmaladdning
Redigerat:
Nej, jag köper elen av mitt elbolag, för den delen som företaget nyttjat så får jag ersättning med vad det kostat.
Jag har vid flertalet tillfällen köpt saker till jobbet som varit på samma kvitto som privata och bara fått ersättning för del av kvittots belopp som utlägg så det ska inte vara några problem. Tex om jag storhandlat när jag köpte kanellängden. Då får jag ju inte ersättning för hela köpet utan endast det som var till jobbet. Sen är det ju enklare att ta det på ett separat kvitto men inget krav från Skatteverket.
Jag har vid flertalet tillfällen köpt saker till jobbet som varit på samma kvitto som privata och bara fått ersättning för del av kvittots belopp som utlägg så det ska inte vara några problem. Tex om jag storhandlat när jag köpte kanellängden. Då får jag ju inte ersättning för hela köpet utan endast det som var till jobbet. Sen är det ju enklare att ta det på ett separat kvitto men inget krav från Skatteverket.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 293 inlägg
Polestar 2 LR SM har riktigt bra räckvidd nu. Men du gör nog klokare i en Tesla Model 3 LR. Den uppdaterade har ännu bättre räckvidd och bättre komfort/ljudnivå/stereo etc. än Polestar 2, dessutom billigare. Ventilerade stolar är t.ex. standardP PåLandet skrev:
Enyaq 85 och Enyaq 85 Coupe är lite billigare än Model Y om du tar RWD och något större batteri.
VW iD7 hamnar väl utanför budget?
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 293 inlägg
Jag har under försommaren kört ner genomL Liljeros skrev:En annan intressant observation är hur ovanligt det fortfarande är med elbil i Europa, man kan lätt få bilden av att det börjat ta fart när Tesla är en nya Svenssonbilen i Sverige.
Tror jag såg en eller två Polestar på hela resan. Annars är det främst Tesla och BMW man såg, lite Etron och ID stötte man väl på också.
Sverige
Danmark
Tyskland
Tjeckien
Slovakien
Ungern
Rumänien
Bulgarien
Ukraina
Moldavien
Polen
Elbilar, spelar ekonomin i landet i stora drag. Tesla ser man lite här och där. Mest elbilar i Danmark, sen Sverige och därefter Tyskland.
Tjeckien, Rumänien och Polen hyffsat lika
I Rumänien främst Tesla model Y och Dacia Spring. Och t.ex. Polen är ID4 hyffsat vanlig. Chargefinder sträcker sig bara till Ungern tyvärr
Det byggs många laddare, alla mackar längs motorvägarna har iallafall minst 4st snabbladdare och såg en hel den laddare i väntan på att kopplas in längs gatorna i Rumänien.
Fick provköra en el MC prototyp med 20kWh batteri i Bulgarien. 30mil verklig räckvidd, men där nere är det skralt med laddare ännu
När det kommer till praktisk räckvidd är väl ändå Model 3 LR vassast av dom nämnda. Model Y är inte långt ifrån och går riktigt snålt även den, nånstans 1,5-1,7 är fullt realistiska siffror på förbrukning vid körning motorväg vilket ger en praktisk räckvidd strax över 40mil motorväg. Polestar 2 LR är ju på papperet riktigt bra man har inte riktigt lika snål gång vid praktisk användning.Johannes Carlsson skrev:
Polestar 2 LR SM har riktigt bra räckvidd nu. Men du gör nog klokare i en Tesla Model 3 LR. Den uppdaterade har ännu bättre räckvidd och bättre komfort/ljudnivå/stereo etc. än Polestar 2, dessutom billigare. Ventilerade stolar är t.ex. standard
Enyaq 85 och Enyaq 85 Coupe är lite billigare än Model Y om du tar RWD och något större batteri.
VW iD7 hamnar väl utanför budget?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 230 inlägg
OT (som hela tråden förstås, men ändå):Johannes Carlsson skrev:
Vågade du dig på det med egen bil? Har varit grymt sugen på en resa ner till Galicien, har förstått att Lemberg/Lviv är en Centraleuropeisk (nåja) pärla. Men det faktum att försäkringar känns knepiga med UD:s reseavrådan och brist på villigt ressällskap blev det inte av i år i alla fall.
Men som du är inne på, det var inte avsaknaden av laddstolpar som fick mig att avstå.
Iakttagelser efter ett par dagar i Bayern:
Jag såg endast två stycken Tesla under hela tiden
Min hyrbil var ett skämt. Jag valde bort elbil för att jag hade motorvägskörning med förvänyad hög förbrukning och hotellet ingen laddning. Får en laddhybrid med tomt batteri! Liten bensintank och hög förbrukning på Autobahn med tung bil och formgiven som en kloss. Efter 20 mil var halva räckvidden borta. Hade planerat att tanka endast en gång innan återlämning på flygplatsen. Ett scenario helt olämpligt för den typen av bil.
Jag såg endast två stycken Tesla under hela tiden
Min hyrbil var ett skämt. Jag valde bort elbil för att jag hade motorvägskörning med förvänyad hög förbrukning och hotellet ingen laddning. Får en laddhybrid med tomt batteri! Liten bensintank och hög förbrukning på Autobahn med tung bil och formgiven som en kloss. Efter 20 mil var halva räckvidden borta. Hade planerat att tanka endast en gång innan återlämning på flygplatsen. Ett scenario helt olämpligt för den typen av bil.
Känner mig som en latmask och bekväm nu när alla visar hur enkelt det är och hur bra allt fungerar. Men är redan bra less på att vara ute långa dagar på vägarna så därav mitt motstånd. En typisk längre resa är 30-40 mil enkel innan första stop, MEN här finns pga resmål inte möjlighet att ladda här idag. Kanske nästa år, kanske om två år ingen aning. Så då måste man ta dagens första stop efter detta möte på laddplatsSlutar väl med att jag inte får dispans och får en elbil, tveksam om jag kommer skriva här och vara lyrisk men framtiden får utvisa
Var och provade Enyaq häromveckan men gillar model Y och Polestar 2 bättre.
VW har jag tröttnat på efter för mycket strul, samt känner ett par som har seriösa problem med sina ID.
Tack. Har inte provat Model 3 ännu men låter bra med stolarna, Y stolar upplevde jag som varma när jag provkörde den. Tror 3an är i minsta laget när familjen ska med på längre turer men värt att titta på.Johannes Carlsson skrev:
Polestar 2 LR SM har riktigt bra räckvidd nu. Men du gör nog klokare i en Tesla Model 3 LR. Den uppdaterade har ännu bättre räckvidd och bättre komfort/ljudnivå/stereo etc. än Polestar 2, dessutom billigare. Ventilerade stolar är t.ex. standard
Enyaq 85 och Enyaq 85 Coupe är lite billigare än Model Y om du tar RWD och något större batteri.
VW iD7 hamnar väl utanför budget?
Var och provade Enyaq häromveckan men gillar model Y och Polestar 2 bättre.
VW har jag tröttnat på efter för mycket strul, samt känner ett par som har seriösa problem med sina ID.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 230 inlägg
Nåja, det är ändå viss bias hos oss som redan kör på el. Det är väldigt lite som inte funkar med elbil i södra halvan av Sverige, men vissa saker funkar inte riktigt lika lätt som med en ny avgasbil. Att säga något annat vore att ljuga.P PåLandet skrev:
Den låter som en rätt saftig sträcka, och något som nog skulle tvinga fram ett laddstopp före första säljmötet stor del av året givet att det är motorväg/bättre landsväg dit.P PåLandet skrev:
***
Den stora fördelen för många säljare är annars milersättningen på olika vis. Den har ju redan beskrivits, men har du genomgående så långa resor som den ovan nämnda är det tveksamt om det finns så mycket pengar att tjäna där.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 019 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 019 inlägg
Bilade med gasbil genom Östeuropa 2018. Känns väldigt avlägset att åka till Ukraina idag. Vi höll inte på att komma in i Ukraina pga en övernitisk tullkvinna som inte kunde läsa en bokstav i registreringsbeviset.Nötegårdsgubben skrev:
OT (som hela tråden förstås, men ändå):
Vågade du dig på det med egen bil? Har varit grymt sugen på en resa ner till Galicien, har förstått att Lemberg/Lviv är en Centraleuropeisk (nåja) pärla. Men det faktum att försäkringar känns knepiga med UD:s reseavrådan och brist på villigt ressällskap blev det inte av i år i alla fall.
Men som du är inne på, det var inte avsaknaden av laddstolpar som fick mig att avstå.
Vet inte vad som gör Lviv till en pärla? Annorlunda än hemma i alla fall.
Det var spännande att tanka fordonsgas i Ukraina. Hela stationen kändes som en kvarleva från sovjettiden. Fick låna en adapter av en man som satt bakom galler och ropade i en mikrofon och sa vad jag skulle göra. Jag fattade ingenting. 😂
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Då samsades BMW 7 serie, och lyxmercor med Lador på gatorna. Kändes som ett samhälle med stora klasskillnader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 293 inlägg
Model 3 är ju bästa bilen efter uppdateringen som kom med 2024 modellerna "highland" model Y får troligtvis motsvarande runt årsskiftet.P PåLandet skrev:Känner mig som en latmask och bekväm nu när alla visar hur enkelt det är och hur bra allt fungerar. Men är redan bra less på att vara ute långa dagar på vägarna så därav mitt motstånd. En typisk längre resa är 30-40 mil enkel innan första stop, MEN här finns pga resmål inte möjlighet att ladda här idag. Kanske nästa år, kanske om två år ingen aning. Så då måste man ta dagens första stop efter detta möte på laddplatsSlutar väl med att jag inte får dispans och får en elbil, tveksam om jag kommer skriva här och vara lyrisk men framtiden får utvisa
Tack. Har inte provat Model 3 ännu men låter bra med stolarna, Y stolar upplevde jag som varma när jag provkörde den. Tror 3an är i minsta laget när familjen ska med på längre turer men värt att titta på.
Var och provade Enyaq häromveckan men gillar model Y och Polestar 2 bättre.
VW har jag tröttnat på efter för mycket strul, samt känner ett par som har seriösa problem med sina ID.
Utrymme tycker jag Model 3 är okej men på gränsen. Polestar 2 har hatchback baklucka men upplevs som trång i cupen. Jag som är 184cm sitter bra bakom mig själv i en Model 3, och bagaget är ändå ganska stort plus frunk så mycket bättre än den Lexus IS 250 jag hade förra sommaren.
Model 3 har ca 15% längre räckvidd än Y så det är en no-brainer om man åker långt, 678km WLTP räckvidd..
I USA säljer dom model 3 LR RWD..
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 293 inlägg
Bulgarien, Ukraina och Moldavien ensam på MC, hur lungt som helst. Ukraina kan vara lite segt och kontroller vid gränsen. Nu var jag bara nere vid Donau och inte uppe i Lviv denna gången.Nötegårdsgubben skrev:
OT (som hela tråden förstås, men ändå):
Vågade du dig på det med egen bil? Har varit grymt sugen på en resa ner till Galicien, har förstått att Lemberg/Lviv är en Centraleuropeisk (nåja) pärla. Men det faktum att försäkringar känns knepiga med UD:s reseavrådan och brist på villigt ressällskap blev det inte av i år i alla fall.
Men som du är inne på, det var inte avsaknaden av laddstolpar som fick mig att avstå.
Det känns lite fel på något sätt att vara i ett land i krig. Men väl inne är det väldigt lugnt. Det är i princip bara längs fronten det är hög risk för något. Och i barnsjukhus då..
Det kan gå extremt snabbt till det slår fel. Lviv brukar få sig ett par omgångar då och då. Känner lite folk där nere.Johannes Carlsson skrev:
Bulgarien, Ukraina och Moldavien ensam på MC, hur lungt som helst. Ukraina kan vara lite segt och kontroller vid gränsen. Nu var jag bara nere vid Donau och inte uppe i Lviv denna gången.
Det känns lite fel på något sätt att vara i ett land i krig. Men väl inne är det väldigt lugnt. Det är i princip bara längs fronten det är hög risk för något. Och i barnsjukhus då..
Har man otur i tullen kan man ju få sitta där upp till en vecka. Och de är extremt dåliga på engelska (obefintlig bland de flesta)