L Liljeros skrev:
Vi har 2021 och den har fortfarande chademo, det kommer troligtvis aldrig vara aktuellt att snabbladda den då den är en andrabil. Vi tog en via Leaseplan 3år gammal, 21kr/mil inkl allt förutom elen. Svårt att åka hyfsat ny bil billigare…
Nä,, va i... De bytte från Typ 1 till Typ 2 men behöll Chademo?!?
Vad hade de käkat för svamp på det styrelsemötet?

A Avemo skrev:
Vad skulle vinsten vara med att inte optimera annars? När det gäller förbränningsmotorer finns det ofta en motsägelse mellan att få ner förbrukningen och få ner utsläppen. Därav har det ibland fuskats så att utsläppen blir högre och förbrukningen lägre vid verklig körning än vit test. Vad skulle motsvarande motsägelse vara i en elbil?
Kanske att den ena parametern, emissioner, saknas.

JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Tyvärr är det klurigt att få båda sakerna. Man vill dels ha snabba uppdateringar som gör vissa avseenden av din bil bättre, men också ha stabila uppdateringar som inte riskerar att påverka bilens system på ett negativt sätt. Än så länge verkar de vitala systemen i bilar rätt sällan drabbas av buggar, så jag gissar att extra krut läggs på testning och verifiering där, men på områden som tex adaptiv farthållare och skyltavläsning är det mer High Chaparral. Jag säger inte att det här är bra och rimligt, men jag förstår varför det blir såhär. De stora tillverkarna är helt enkelt inte duktiga nog och saknar processer för att utveckla mjukvara effektivt.

Man kan ju göra som i flygvärlden där all mjukvara behöver testas och certifieras in absurdum, men det kommer till en rejäl prislapp.
Man kan ju tänka sig att bygga mjukvara mer på färdiga redan utvecklade och i många år använda block. Lite som i Linux och Android.
Men det verkar som att man ofta sitter på kammaren och bygger helt egna hjul hela tiden. Skulle vara intressant att se hur mkt buggar det är hos mobiltillverkare i jämförelse med biltillverkare under ett projekt.

Adaptiv farthållare, hjälpstyrning, etc, har jag haft i sju år i senaste bilen utan problem. Är ju inget elbilsunikt, fungerar ju på en diesel.
Att bygga system i bilar oberoende av drivkälla bör ju inte påverkas.

• Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Nä,, va i... De bytte från Typ 1 till Typ 2 men behöll Chademo?!?
Vad hade de käkat för svamp på det styrelsemötet?
Leaf finns bara med chademo, även 60kWh. Nissans nya bilmodeller har CCS.
Det är dock skönt att den har typ 2 då vi slipper byta kabel i laddbox när man laddar våran andra elbil

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
På tal om lätt begagnade elbilar, vår andrabil börjar ju sjunga på sista versen och jag funderar på om man skulle byta ut den mot nån liten elektrisk...

Tittar på lite gamla Zoe, och det finns varianter där man hyr batteriet.. finns det någon fördel med det?
Titta på Fiat 500e gen 2 istället.
De börjar komma ut nu i stora antal, 3 år gamla leasing från 2021.
Underbar att köra, mkt lyxiga med riktiga knappar för allt.
Billiga reservdelar och 8 års batterigaranti.

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Adaptiv farthållare, hjälpstyrning, etc, har jag haft i sju år i senaste bilen utan problem. Är ju inget elbilsunikt, fungerar ju på en diesel.
Det kan man tycka. Men så ska allt kopplas ihop. Det går ju att göra på 1000 vis jfrt med hur man tex bygger en PC.

A AndersS skrev:
Det är ju det är här som är problemet, alla biltillverkare kan detta, men det är som man alltid gjort det. Förra generationens bilar hade enkelt uttryckt en dator per funktion och en som kopplade ihop dessa funktioner. För varje extra funktion så hängdes en dator till på helt enkelt, Tesla ändrade detta upplägg genom att erbjuda en väldigt mycket kraftigare huvuddator istället för massa små, det blir i stor skala mycket mer kostnadseffektivt men i gengäld så ska alla funktioner lösas med mjukvara istället för hårdvara och det är här det skiter sig då detta inte är något den etablerade biltillverkarkåren har erfarenhet av men primärt Tesla har ett försprång på dryga 10år vilket är ganska mycket i datorvärlden.

Lösningen från dom etablerade tillverkarna har blivit lite halvtaskiga kompromisser där en del funktioner löses med separata datorer osv alternativt att dom helt enkelt inte får det att funka alls (EX90).

Sen har ju Tesla dragit detta ett steg för långt i min mening när man tog bort alla givare och enbart använder kameror för alla funktioner, det är så mycket mer komplext programmeringsmässigt att få till och här tycker jag att kunderna får agera lite betatestare. Att man gör detta nu kommer dock innebära att Tesla har ett otroligt försprång om 5år när man får det att funka när Tesla med en några billiga kameraenheter kan lösa det som övriga tillverkare behöver dyra radarenheter för.

Redigerat:
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Nissens
L Liljeros skrev:
Det är ju det är här som är problemet, alla biltillverkare kan detta, men det är som man alltid gjort det. Förra generationens bilar hade enkelt uttryckt en dator per funktion och en som kopplade ihop dessa funktioner. För varje extra funktion så hängdes en dator till på helt enkelt, Tesla ändrade detta upplägg genom att erbjuda en väldigt mycket kraftiga huvuddator istället för massa små, det blir i stor skala mycket mer konsnadseffektivt men men i gengäld så ska alla funktioner lösa med mjukvara istället för hårdvara och det är här det skiter sig då detta inte är något den etablerade biltillverkarkåren har erfarenhet av men Tesla har ett försprång på dryga 10år vilket är ganska mycket i datorvärlden
Den pendeln har gått fram och tillbaka länge, centraldator eller distribuerad datorkraft. Det är för och nackdelar med båda.

Nissens Nissens skrev:
Den pendeln har gått fram och tillbaka länge, centraldator eller distribuerad datorkraft. Det är för och nackdelar med båda.
Det är korrekt, du lägger ju tex alla ägg i samma korg med en central dator. Problemet blir ju när man kör central dator istället för distribuerad men att man inte fått det att fungera fullt ut…

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
D
K karlmb skrev:
Titta på Fiat 500e gen 2 istället.
De börjar komma ut nu i stora antal, 3 år gamla leasing från 2021.
Underbar att köra, mkt lyxiga med riktiga knappar för allt.
Billiga reservdelar och 8 års batterigaranti.
Ser att man handlar de för runt 200, kan vara en rätt hygglig affär, man kör riktigt billigt i en sådan.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
D
L Liljeros skrev:
Det är ju det är här som är problemet, alla biltillverkare kan detta, men det är som man alltid gjort det. Förra generationens bilar hade enkelt uttryckt en dator per funktion och en som kopplade ihop dessa funktioner. För varje extra funktion så hängdes en dator till på helt enkelt, Tesla ändrade detta upplägg genom att erbjuda en väldigt mycket kraftigare huvuddator istället för massa små, det blir i stor skala mycket mer kostnadseffektivt men i gengäld så ska alla funktioner lösas med mjukvara istället för hårdvara och det är här det skiter sig då detta inte är något den etablerade biltillverkarkåren har erfarenhet av men primärt Tesla har ett försprång på dryga 10år vilket är ganska mycket i datorvärlden.

Lösningen från dom etablerade tillverkarna har blivit lite halvtaskiga kompromisser där en del funktioner löses med separata datorer osv alternativt att dom helt enkelt inte får det att funka alls (EX90).

Sen har ju Tesla dragit detta ett steg för långt i min mening när man tog bort alla givare och enbart använder kameror för alla funktioner, det är så mycket mer komplext programmeringsmässigt att få till och här tycker jag att kunderna får agera lite betatestare. Att man gör detta nu kommer dock innebära att Tesla har ett otroligt försprång om 5år när man får det att funka när Tesla med en några billiga kameraenheter kan lösa det som övriga tillverkare behöver dyra radarenheter för.
Det är här som Tesla skiljer sig mest och det är kanske svårt att förklara för "gemene man", Tesla är väsentligt mer annorlunda mot vanliga bilar än vad folk förstår. Jag är progressivt lagd och tycker att den visionen som Tesla har är spännande, därför stör nog inte en del saker mig, ser det som steg på vägen, medan andra bara ser detaljen och den blockerar dem totalt.

Samtidigt tycker jag att Tesla sminkar över det ganska bra och för den som inte är så uppmärksam kan nog en Tesla framstå som just en enkel och smidig bil, har flera bekanta Teslaägare som bara kör och är nöjda och glada :)

• Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Leaf finns bara med chademo, även 60kWh. Nissans nya bilmodeller har CCS.
Det är dock skönt att den har typ 2 då vi slipper byta kabel i laddbox när man laddar våran andra elbil
Absolut, Typ2 är ett stort lyft, men när jag har kikat på att Typ2-konvertera vår eNV200 (från 3-e part) som bygger på samma bas som Leaf så är det en Typ2+CCS konvertering, så jag trodde att de hade skärpt till sig och gjort detsamma när de började emd Typ2.
(De har samma konvertering för gamla Typ-1Leaf där man får CCS efter konverteringen, men det är ju inget man vill göra på en ny bil...)

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Det är korrekt, du lägger ju tex alla ägg i samma korg med en central dator. Problemet blir ju när man kör central dator istället för distribuerad men att man inte fått det att fungera fullt ut…
Och när något simpelt kommunikationsproblem med en liten dator kan stoppa en massa andra funktioner som inte har med den att göra. Såna problem skulle ju rimligen minska med en enda dator som kör typ LAN. Men nej, varesig fiber eller vanlig LAN verkar var något för biltillverkare generellt, det ska var 10 varianter av CAN, för det är man van vid tydligen..

D djac skrev:
Ser att man handlar de för runt 200, kan vara en rätt hygglig affär, man kör riktigt billigt i en sådan.
Precis. Inte många elbilar med över 20 mils räckvidd som man kan få för 200' ännu. De har bra rykte och lär inte ens rosta numera. (Men jag ska rostskyddsbehandla min ändå..)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.