1 822 865 läst ·
27 239 svar
1823k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Drar Megane 1,7kWh/mil blandad körning? Det lät som mycket för en förhållandevis liten elbil på sommarhalvåret…A Avemo skrev:
Jag kan inte påminna mig att jag sett en telefon med touchknappar. Och gällande om den alls har knappar så finns ju en begränsning i hur stor telefon man vill ha. Och för att då maximera skärmens yta blir det inte plats för speciellt många knappar. Eftersom man för det mesta tittar på telefonen när man använder den så fungerar touchskärmen bra.D djac skrev:
Pratar man å andra sidan en bil så finns det massor av plats för såväl knappar som spakar. Flera tillverkare har då valt att ha layouten av knappar på ratten. Men det är inga riktiga knappar utan det är touchkontroller. Och jag kan inte komma på en enda fördel med det. Det är alla kategorier sämre än riktiga knappar.
Det här med uppgiven förbrukning borde verkligen göras om, för bränslebilar blev det lite mer verklighetstroget med WLTP än tidigare NEDC om än det fortfarande inte visar en genomsnittlig förbrukning i Sverige över året.
Läste just att nya ID7 med 86kwh batteriet ska komma 70 mil, d.v.s en förbrukning på 1,22. Och att den nu kan jämföras med en bränslebil i räckvidd.
Vist, säkert nåbart med solen i ryggen, medvind på landsväg utan 6 passagerare eller bagage.
Men i verkligheten över ett år, är det nån som tror att bilen drar 1,22 ??
Läste just att nya ID7 med 86kwh batteriet ska komma 70 mil, d.v.s en förbrukning på 1,22. Och att den nu kan jämföras med en bränslebil i räckvidd.
Vist, säkert nåbart med solen i ryggen, medvind på landsväg utan 6 passagerare eller bagage.
Fysiska rattknappar ja, blinkers kanske helljusspak resten har jag helst på skärmen, upplever förarmiljön i vår Tesla som betydligt mer lätthanterlig än får Leaf, jag begriper verkligen fortfarande inte den bilen fullt ut, det är en halv vetenskap att ens få fram bilen miltal, för att inte tala om alla knappar och vred , värst är spakar med vred och knappar….A Avemo skrev:Jag kan inte påminna mig att jag sett en telefon med touchknappar. Och gällande om den alls har knappar så finns ju en begränsning i hur stor telefon man vill ha. Och för att då maximera skärmens yta blir det inte plats för speciellt många knappar. Eftersom man för det mesta tittar på telefonen när man använder den så fungerar touchskärmen bra.
Pratar man å andra sidan en bil så finns det massor av plats för såväl knappar som spakar. Flera tillverkare har då valt att ha layouten av knappar på ratten. Men det är inga riktiga knappar utan det är touchkontroller. Och jag kan inte komma på en enda fördel med det. Det är alla kategorier sämre än riktiga knappar.
Tror jag hade en touchknapp på min iPhone 3 en gång i tiden. Men det var alltså ungefär 10 modeller sedan. 🙂A Avemo skrev:Jag kan inte påminna mig att jag sett en telefon med touchknappar. Och gällande om den alls har knappar så finns ju en begränsning i hur stor telefon man vill ha. Och för att då maximera skärmens yta blir det inte plats för speciellt många knappar. Eftersom man för det mesta tittar på telefonen när man använder den så fungerar touchskärmen bra.
Både system med bara pekskärm och system med många fysiska reglage kan ju göras bra eller dåligt. Tesla har väl åstadkommit ett bra system med pekskärm. Min erfarenhet av touchknappar och pekskärm kommer främst från ID.4 där det är helt häpnadsväckande hur mycket sämre det blivit än äldre modeller av Volkswagen trots till det yttre ganska lika förutsättningar.L Liljeros skrev:Fysiska rattknappar ja, blinkers kanske helljusspak resten har jag helst på skärmen, upplever förarmiljön i vår Tesla som betydligt mer lätthanterlig än får Leaf, jag begriper verkligen fortfarande inte den bilen fullt ut, det är en halv vetenskap att ens få fram bilen miltal, för att inte tala om alla knappar och vred , värst är spakar med vred och knappar….
Jag upplever det största problemet med dom flesta märken att dels ska man hålla på med massa olika skärmar och dels responsiviteten, dom är extremt laggiga vilket kanske funkar när man sitter på en parkering men i trafiken blir det obrukbart.A Avemo skrev:Både system med bara pekskärm och system med många fysiska reglage kan ju göras bra eller dåligt. Tesla har väl åstadkommit ett bra system med pekskärm. Min erfarenhet av touchknappar och pekskärm kommer främst från ID.4 där det är helt häpnadsväckande hur mycket sämre det blivit än äldre modeller av Volkswagen trots till det yttre ganska lika förutsättningar.
På vår model Y får jag ganska lite info när kör på skärmen men jag har lätt att se det och om jag behöver gå in i en meny kan 95% av alla inställningar göras med 2 knapptryck och jag kan scrolla i menyer eller förflytta mig på kartan utan att tappa fokus på vägen. på vår leaf så är det ett myller av info på 2 olika skärmar, mycket saker jag är intresserad av har jag fortfarande inte hittat i menyerna för att det är så rörigt, att försöka leta efter något på kartan är inte att diskutera när man kör…
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 704 inlägg
Jag har några kollegor som kör e-golfen, och de snackar förbrukning ner mot 1.0 en bra dag.Isakare skrev:
Det här med uppgiven förbrukning borde verkligen göras om, för bränslebilar blev det lite mer verklighetstroget med WLTP än tidigare NEDC om än det fortfarande inte visar en genomsnittlig förbrukning i Sverige över året.
Men ja, 1.22 lär inte vara i 120 på motorvägen i snömodd med fullastad bil.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 296 inlägg
Beror ju på hur man kör också. Jag kan ofta hålla WLTP landsvägaskörning om jag håller mig till skyltad hastighetIsakare skrev:
Jag har kört min Tesla på 0,98 Kwh per mil. Vansbro - Borlänge.
Då var det jäklig försiktig gasfot och det var jättevarmt ute.
47 mil körda igår och hade 19% kvar när jag kom hem, normal körning efter hastighetsgränserna.
Då var det jäklig försiktig gasfot och det var jättevarmt ute.
47 mil körda igår och hade 19% kvar när jag kom hem, normal körning efter hastighetsgränserna.
Ni med lite koll kring detta.
Jag bor i Örebro och åker frekvent ner till kontoret i Köpenhamn, dvs ca 55 mil enkel, året runt.
Jag kör en Audi A5 bensin idag och brukar tanka fullt innan avfärd och brukar komma fram och ha ca 350 km kvar till tom tank (6.8 - 7.5 dl/mil).
Nu är det dags att plocka ut en tjänstebil och funderar på Audi Q6 e-tron alternativt Q8 e-tron.
Är dock orolig att jag kommer behöva stanna och ladda på vägen, framförallt vintertid.
Vad tror ni? Bör jag hålla mig till fossil ett tag till?
Jag bor i Örebro och åker frekvent ner till kontoret i Köpenhamn, dvs ca 55 mil enkel, året runt.
Jag kör en Audi A5 bensin idag och brukar tanka fullt innan avfärd och brukar komma fram och ha ca 350 km kvar till tom tank (6.8 - 7.5 dl/mil).
Nu är det dags att plocka ut en tjänstebil och funderar på Audi Q6 e-tron alternativt Q8 e-tron.
Är dock orolig att jag kommer behöva stanna och ladda på vägen, framförallt vintertid.
Det blir nog ett laddstopp. Men ett laddstopp kan ju vara 10 min. eller 5.P pennybridge skrev:Ni med lite koll kring detta.
Man laddar bara så man kommer fram till målet.
Jag skulle inte vara orolig.
Att köpa en fosil tjänstebil 2024 är bara knäppt.