1 819 727 läst ·
27 220 svar
1820k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Självbyggare
· Stockholm
· 10 263 inlägg
Självbyggare
· Stockholm
· 10 263 inlägg
Har du elbil själv eller är gnäller du bara?F fsn skrev:Problemet för elbilar är till stor del fossil-lobbyister som beställer ”vetenskapliga utredningar” där just sånt du beskriver ovan är det som SKALL vara resultatet och lyftas fram. Och det är relativt enkelt att bevisa det man har fått bra betalt för att bevisa när man blandar bort korten och bryter C2C-kedjan där det passar bäst för det egna syftet.
Det finns stora olösta problem med elnätets infrastruktur när det blir många elbilar men som total miljöbelastning är en elbil positiv efter väldigt få mil om man väljer att räkna med att bensinen liksom inte bara plötsligt finns på den lokala macken utan faktiskt har gjort ett ganska påtagligt miljöavtryck på vägen dit.
Och att gnälla om brytning och anrikning av Kobolt, Nickel och Lithium som det i huvudsak borde handla om men inte nämna (eller eventuellt glömma bort) att råoljan skall upp på nåt sätt med är skapligt naivt.
Om du har elbil är du delaktig i arbetsförhållanden i Kina och Afrika samt skiter i miljön.
Nej du har troligen inge elbil själv men tycker om att tjata på andra att skaffa miljöbovar.
Sakligt och proffsigt.... Du har inte en susning om nåt som har med detta att göra. Övriga kommentarer överflödiga.rolri skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 671 inlägg
Jag hoppas att du inte köper saker med elektronik i alls, eller för den delen kläder som är sydda i Asien. Om nu arbetsförhållanden där är så viktiga.rolri skrev:
Hur gammal är din älskade dieselbil? Hoppas att den är från tidigt nittiotal annars använder säkert även den de sällsynta metaller du vurmar om.
Hur länge tror du det kommer gå att köra på diesel? Var ska du göra av all koldioxid?
Äh, gå och var pessimistisk i en annan tråd, eller helst inte alls.
Nej dieselbilar är inte framtiden då de förbrukar fossila bränslen och skitar ned miljön.13th Marine skrev:
Jag hoppas att du inte köper saker med elektronik i alls, eller för den delen kläder som är sydda i Asien. Om nu arbetsförhållanden där är så viktiga.
Hur gammal är din älskade dieselbil? Hoppas att den är från tidigt nittiotal annars använder säkert även den de sällsynta metaller du vurmar om.
Hur länge tror du det kommer gå att köra på diesel? Var ska du göra av all koldioxid?
Äh, gå och var pessimistisk i en annan tråd, eller helst inte alls.
Möjligen om vi får fram stora mängder biodiesel under bra former.
Men batteribilar är inte heller miljövänliga vilket många verkar tro. Bara för det inte kommer ut skit i avgasröret så är de inte rena
Här har du lite läsvärt och ta du en frukost samtidigt så kanske ditt bittra humör blir bättre
https://teknikensvarld.se/elbilars-batterier-paverkar-klimatet-kraftigt-481493/
Ska vi konvertera till elbilar måste tillverkning och återvinning bli renare annars är de skit också.
Du får gärna återkoppla med fakta om att min nya bil innehåller litium och kobolt, var då?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 217 inlägg
Antagandet att 50–70 % av elen som används till batteritillverkningen är fossilbaserad fick mig att sluta att läsa. Naturligtvis måste vi utgå från att även energiproduktionen går mot noll i sitt fossilbränsleanvändande. Allt annat är trams i en långsiktig diskussion.
Att länder som Tyskland ökar sin gas- och kolanvändning bör de jagas till helvetet och tillbaka för. Att miljörörelsen varit drivande i detta borde få alla miljövänner att inse att deras organiserade meningsfränder är vansinnigt oförmögna att göra det de säger sig vilja göra – värna miljön. Men det är sidodiskussioner.
Jag vägrar acceptera vare sig beräkningar utifrån dagens energimix eller dagens tillgängliga marginalkraft. Beräkningar ska göras på så ren el som går att framställa i tillräcklig mängd inom relativ närtid, dvs. sol-, vatten-, vind- eller kärnkraft.
Men det gäller förstås åt andra hållet också, vi kan inte räkna med billig kolkraft om vi ska få fram ett vettigt jämförelsepris på eldrivna fordon, utan även kostnaderna måste förstås göras utifrån vad bättre energikällor producerar el till för priser.
Att länder som Tyskland ökar sin gas- och kolanvändning bör de jagas till helvetet och tillbaka för. Att miljörörelsen varit drivande i detta borde få alla miljövänner att inse att deras organiserade meningsfränder är vansinnigt oförmögna att göra det de säger sig vilja göra – värna miljön. Men det är sidodiskussioner.
Jag vägrar acceptera vare sig beräkningar utifrån dagens energimix eller dagens tillgängliga marginalkraft. Beräkningar ska göras på så ren el som går att framställa i tillräcklig mängd inom relativ närtid, dvs. sol-, vatten-, vind- eller kärnkraft.
Men det gäller förstås åt andra hållet också, vi kan inte räkna med billig kolkraft om vi ska få fram ett vettigt jämförelsepris på eldrivna fordon, utan även kostnaderna måste förstås göras utifrån vad bättre energikällor producerar el till för priser.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 292 inlägg
Den artikeln bekräftar ju att elbilen släpper ut mindre Co2 redan efter ca5000 mil på 50% kolkraft i energimixen vid körning och tillverkning. Och där tar man inte hänsyn till tillverkningen av förbränningsmotor och elmotor.
rolri skrev:
Nej dieselbilar är inte framtiden då de förbrukar fossila bränslen och skitar ned miljön.
Möjligen om vi får fram stora mängder biodiesel under bra former.
Men batteribilar är inte heller miljövänliga vilket många verkar tro. Bara för det inte kommer ut skit i avgasröret så är de inte rena
Här har du lite läsvärt och ta du en frukost samtidigt så kanske ditt bittra humör blir bättre
[länk]
Ska vi konvertera till elbilar måste tillverkning och återvinning bli renare annars är de skit också.
Du får gärna återkoppla med fakta om att min nya bil innehåller litium och kobolt, var då?
DU och den artikeln bekräftar allt jag skrev tidigare. Det är ett så underbart dribblat att jämföra vad en fossilbil släpper ut vid drift med tillverkningen av ett batteri.
Råder ingen tvekan om att det är mer energikrävande att tillverka batteri och det råder ingen tvekan om att elbilen står på ett miljöminus jämfört med en fossil. Men även med energimix 50 eller70 så finns det potential och det går redan att räkna hem en sån affär miljömässigt nu. Tycker du att det finns stor framtida potential i fossilbränsle? Inte ens bränsleceller tål granskningen av energiåtgången vid tillverkningen av bränsle.
Jag förstår inte att elbilsmotståndare använder bensin och diesel eller batteriets miljöpåverkan i debatten.
Det verkliga problemet och det som kommer att bli ett problem är elnätets begränsningar, bättre att rikta in sig på det då kan man tycka.
Jag tycker att en intressantare jämförelse står mellan en laddhybrid och en ren elbil, respektive en ren fossilbil. Mina kalkyler antyder att laddhybrider är klart bäst för miljön. Litet batteri ger liten påverkan av detta, samtidigt som det används till största delen.
När man får en Lyxutrustad Mitsubishi Outlander PHEV för samma pengar som en lågutrustad Kia Niro EV så är valet rätt lätt. Eller som jag gjorde, jag köpte Outlandern ett år begagnad 100kkr billigare. Efter tre månader med den så har jag förutom två långresor legat på över 95% eldrift. Totalt 650 mil varav drygt 80% på el. Det är definitivt bättre för miljön än en liten "ren" elbil med ett batteri på 64kWh.
När man får en Lyxutrustad Mitsubishi Outlander PHEV för samma pengar som en lågutrustad Kia Niro EV så är valet rätt lätt. Eller som jag gjorde, jag köpte Outlandern ett år begagnad 100kkr billigare. Efter tre månader med den så har jag förutom två långresor legat på över 95% eldrift. Totalt 650 mil varav drygt 80% på el. Det är definitivt bättre för miljön än en liten "ren" elbil med ett batteri på 64kWh.
Jag är inte emot elbilar utan emot att folk tror de är så jäkla rena bara för att de inte ser utsläppen och inte verkar bry sig om att batterierna inte återvinns.F fsn skrev:
Fossila drivmedel är inte bra och där behövs hållbara alternativ och det finns fler alternativ än just el. Vätgas är ett relativt rent alternativ.
Håller med om att elnäten kan bli ett problem men går bygga ut så det är ett lösbart problem. Kan dock bli kostsamt för vissa fastighetsägare om man samtidigt förbrukar mycket el till annat och får kraftigt ökad förbrukning. Det positiva är att elbilar oftast laddas på natten då övrig förbrukning i samhället går ner.
Set är infen som påstår att det är ett nollutsläpp. Men läs fakta det är bättre än fossilbränsle. Och miljöförstöringen vid brytningen av Li, hur fan får du in Kina i den ekvationen? Det bryts i huvudsak i Sydamerika. Chile och Argentina är det vä i huvudsak och det är inte några miljövidriga förhållande. Kobolt däremot är en annan sak där politiskt osäkra områden i Afrika dominerar världsproduktionen och Kongo är väl inte direkt kända för bra och rättvisa arbetsförhållande. Klart likställt med olja i Afrika.....rolri skrev:
Jag är inte emot elbilar utan emot att folk tror de är så jäkla rena bara för att de inte ser utsläppen och inte verkar bry sig om att batterierna inte återvinns.
Fossila drivmedel är inte bra och där behövs hållbara alternativ och det finns fler alternativ än just el. Vätgas är ett relativt rent alternativ.
Håller med om att elnäten kan bli ett problem men går bygga ut så det är ett lösbart problem. Kan dock bli kostsamt för vissa fastighetsägare om man samtidigt förbrukar mycket el till annat och får kraftigt ökad förbrukning. Det positiva är att elbilar oftast laddas på natten då övrig förbrukning i samhället går ner.
Elnätet ksn man bygga ut, jo absolut. Förstår du konsekvensen av det?
Och hur bra känns det att det redan innan elbilsproduktionen kommit igång på riktigt så poppar det upp rapporter om grundämnesbrist. Första bristvaran ser ut att vara Kobolt. Vätgas... och då tänker du naturligtvis på bränsleceller. Titta lite på energibehovet för att spjälka.
F fsn skrev:Set är infen som påstår att det är ett nollutsläpp. Men läs fakta det är bättre än fossilbränsle. Och miljöförstöringen vid brytningen av Li, hur fan får du in Kina i den ekvationen? Det bryts i huvudsak i Sydamerika. Chile och Argentina är det vä i huvudsak och det är inte några miljövidriga förhållande. Kobolt däremot är en annan sak där politiskt osäkra områden i Afrika dominerar världsproduktionen och Kongo är väl inte direkt kända för bra och rättvisa arbetsförhållande. Klart likställt med olja i Afrika.....
Elnätet ksn man bygga ut, jo absolut. Förstår du konsekvensen av det?
Och hur bra känns det att det redan innan elbilsproduktionen kommit igång på riktigt så poppar det upp rapporter om grundämnesbrist. Första bristvaran ser ut att vara Kobolt. Vätgas... och då tänker du naturligtvis på bränsleceller. Titta lite på energibehovet för att spjälka.
Kobolt ser ut att blir problematiskt
https://www.metal-supply.se/article...mail&utm_source=newsletter&utm_campaign=daily
Nyligen kom rapporter om att elcyklar som brinner
Även elbilar kan brinna bra och de som inte ens vågar ladda en mobil på natten borde vara oroliga för att ladda elbilen i sitt garage.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 671 inlägg
Kan du inte starta en "köp inte elbil"-tråd istället?
Nu handlar detta inte om räckvidd längre.
(Har inte haft tid att skriva ett ordentligt svar på ditt förra inlägg än, familjens enda bil en bensinbil från 2002 pockar på uppmärksamhet )
Nu handlar detta inte om räckvidd längre.
(Har inte haft tid att skriva ett ordentligt svar på ditt förra inlägg än, familjens enda bil en bensinbil från 2002 pockar på uppmärksamhet )
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 217 inlägg
Tror du på det på riktigt? Jag sätter emot.rolri skrev:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Simon–Ehrlich_wager