Skandiamannen Skandiamannen skrev:
Har precis bytt till elbil, det är ju fantastiskt! Kommer aldrig att gå tillbaka. Kommer att ladda 90% hemma. Hurra!
Mycket lättare att smyga upp på en statsminister i en elbil 😉

• Haha
  • Älska
HenrikHuslöse och 4 till
  • Laddar…
Tänkte på denna när jag skrev inlägget ovan:

Mikael_L
N Nerre skrev:
De flesta som har bil använder bilen för dussintals olika saker. Om man ska väga in ekonomin så måste såklart alla dessa saker vägas in. Det är knappast nån som har en bil enbart för att storhandla, men att kunna storhandla med bilen sänker kostnaderna för matinköpen.
Och de flesta som inte valt att äga bil använder den till i princip ingenting.

Vad ville du egentligen säga med ditt långa inlägg?

edit:
Och det gäller både om det är en bensinbil man inte har likväl som om det är en elbil man inte har.

Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Som glad lekman med möjlighet till hemmaladdning så bör ju funktionen vara att bara ansluta laddningskabel, sedan sköts allt "optimalt". Är det inte så?
Jo, så är det.
Tesla, som man får säga har bäst koll på hu en elbil fungerar rekommenderar starkt att man
ALLTID har laddaren ansluten när man inte är ute och kör.

A AndersS skrev:
Som glad lekman med möjlighet till hemmaladdning så bör ju funktionen vara att bara ansluta laddningskabel, sedan sköts allt "optimalt". Är det inte så?
Skulle säga att det är lite som motsvarande förbränningsmotor och att kallköra bilen, den kommer inte gå sönder men det är bättre att undvika att kallköra. Likt med laddningen är det någonting man behöver tänka på... Visst skulle man säkert kunna lägga in likt telefoner att bilen liksom förutser ditt körmönster och försöker optimera laddningen och bara ladda fullt när det behövs men finns ju risk att det bara skulle bli krångel.

L Liljeros skrev:
Skulle säga att det är lite som motsvarande förbränningsmotor och att kallköra bilen, den kommer inte gå sönder men det är bättre att undvika att kallköra. Likt med laddningen är det någonting man behöver tänka på... Visst skulle man säkert kunna lägga in likt telefoner att bilen liksom förutser ditt körmönster och försöker optimera laddningen och bara ladda fullt när det behövs men finns ju risk att det bara skulle bli krångel.
Har inget med kallstart att göra! Jag ser det som att tanka, stoppa i elsladden så ska det skötas med automatik utan att försämra batteriets livslängd. Som jag förstår det efter tidigare inlägg görs det så, sedan finns det "elbilsintresserade" som har egna teorier om vad som är bäst .

Redigerat:
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Har inget med kallstart att göra! Jag ser det som att tanka, stoppa i elsladden så ska det skötas med automatik utan att försämra batteriets livslängd. Som jag förstår det efter tidigare inlägg görs det så, sedan finns det "elbilsintresserade" som har egna teorier om vad som är bäst .
Det finns redan. Tibber t ex erbjuder den tjänsten.

P
A AndersS skrev:
Det sköts ju så.
Iallafall jag hade alltid 100% klockan 06 på morgonen. Vintertid varje dag, sommartid varannan dag. Kunde dra ner till 80% när jag visste att jag inte skulle köra så mycket.
Sista tiden hade jag nere det på 50% för att ha så lite kräm som möjligt i med den skulle tillbaka. Hade inte laddat den sen 25 april och lämnade den igår.

Så höll jag på i 23 månader, inget försämrat. Förutom de 2 modulerna som var fabriksfel på. Inget som påverkade räckvidden alls.

• Gilla
jocke31
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Det är precis som med kallstart skulle jag säga, den mindre bilintresserade kommer inte ta hänsyn till motorns temperatur och undvika att kallköra. Bilen kommer mest troligt funka ganska bra ändå men det är klart det sliter och när man närmar sig 25.000mil är det inte otänkbart att det kan påverka motorns kondition hur man skött den.

Precis på samma sätt kan den som helst saknar intresse för att sköta elbilen optimalt ställa laddningen på 100% och bara plugga i sladden. På samma sätt som en förbränningsbil kommer det slita men batteriet kommer inte gå sönder, du har kanske 87% av batteriet kvar istället för 89% vid 20.000 mil vilket kanske rör sig om en skillnad på 6-7km i räckvidd…

Mikael_L
L Liljeros skrev:
Visst skulle man säkert kunna lägga in likt telefoner att bilen liksom förutser ditt körmönster och försöker optimera laddningen och bara ladda fullt när det behövs men finns ju risk att det bara skulle bli krångel.
Det enda som egentligen är riktigt viktigt är att undvika att ladda batteriet till 100% SOC samt att ladda ur batteriet till 0% SOC (och framförallt låta det stå länge så).

Men detta sköter ju dock bilen redan själv, med biltillverkarens programmering av BMS.

Nu är det väl så att även det som i bilen meddelas som 100% laddat (alltså i verkligheten typ 90%- 95% SOC) antagligen sliter något mer på batteriet än om det är ungefär halvladdat.

Så jag själv brukar låta bli att ladda bilen till 100% eller nära 100% om jag vet att den ska stå några dagar utan att användas, t.ex. på fredag, utan ladda fullt eller nära fullt först på natten till måndag.
Men vad jag gör bestäms ju även av elpriserna, jag passar ju på att ladda när det är billigt.

Allt det här är typ en hobby och lite sport just nu. Jag kanske inte kommer orka hålla på med sånt här om något år, men just nu håller jag på så.

Det var lite som min första bil, jä*** vad jag grejade med allt möjligt, kollade olja vid varje tankning, kollade luft, smorde än det ena än det andra och allt vad jag nu höll på med.
Efter några år gjorde jag som folk gör mest, kollade oljestickan ett par-tre ggr om året, försökte gissa hur många mil det var sedan jag bytte olja+filter, och fixade inte mer än det som gått sönder eller riskerade att gå sönder utan att fixas.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
N Nerre skrev:
De flesta som har bil använder bilen för dussintals olika saker. Om man ska väga in ekonomin så måste såklart alla dessa saker vägas in. Det är knappast nån som har en bil enbart för att storhandla, men att kunna storhandla med bilen sänker kostnaderna för matinköpen.

Vi använder även bilen för att t.ex. åka och titta till mina 80-åriga föräldrar ett par gånger i månaden och lämna av lite matlådor (eftersom morsan blivit blind och farsan inte är så duktig på matlagning). Visst skulle vi kunna släpa kylväskan med matlådor på pendeln, men hur vi än gör så ligger närmaste busshållplats så pass långt bort att det blir 17 minuters promenad. 20 minuter med bil, 44 minuter minuter kollektivt. Enkel resa.

Vi brukar passa på att storhandla i samband med de resorna också, eftersom vi ändå åker förbi Häggvik på vägen och där finns både Coop, Ica Maxi och City Gross.

Vår son har flyttat till Uppsala, tar 40 minuter med bil, närmare 2 timmar kollektivt. Och eftersom vi då skulle behöva både UL och SL biljett så blir det rätt dyrt också.

Sambon har sina syskon i Sala och Örebro, så dit åker vi några gånger om året, oftast hela familjen samtidigt (så bilen är full).

Jag antar att de som klarar sig bra utan bil inte besöker så mycket familj och släktingar, eller har dessa på promenadavstånd.
Återigen, frågan rörde ditt påstående att man måste boni lägenhet i stan för att det ska vara ekonomiskt lönsamt att vara utan bil.

Det finns folk som bor i lägenhet i stan som har bil just för att de gör en massa resor där bilen underlättar och det finns folk som bor i villa i förort som väljer bort bilen och istället åker kommunalt, går eller cyklar i närområdet och tar tåg eller liknande om de ska längre.

Dvs det är inte direkt kopplat till boende, utan mer till annat och kopplingen till storhandla och köpa saker till trädgården var något som faktiskt kom från dig.

Majgårdarna
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det enda som egentligen är riktigt viktigt är att undvika att ladda batteriet till 100% SOC samt att ladda ur batteriet till 0% SOC (och framförallt låta det stå länge så).

Men detta sköter ju dock bilen redan själv, med biltillverkarens programmering av BMS.

Nu är det väl så att även det som i bilen meddelas som 100% laddat (alltså i verkligheten typ 90%- 95% SOC) antagligen sliter något mer på batteriet än om det är ungefär halvladdat.

Så jag själv brukar låta bli att ladda bilen till 100% eller nära 100% om jag vet att den ska stå några dagar utan att användas, t.ex. på fredag, utan ladda fullt eller nära fullt först på natten till måndag.
Men vad jag gör bestäms ju även av elpriserna, jag passar ju på att ladda när det är billigt.

Allt det här är typ en hobby och lite sport just nu. Jag kanske inte kommer orka hålla på med sånt här om något år, men just nu håller jag på så.

Det var lite som min första bil, jä*** vad jag grejade med allt möjligt, kollade olja vid varje tankning, kollade luft, smorde än det ena än det andra och allt vad jag nu höll på med.
Efter några år gjorde jag som folk gör mest, kollade oljestickan ett par-tre ggr om året, försökte gissa hur många mil det var sedan jag bytte olja+filter, och fixade inte mer än det som gått sönder eller riskerade att gå sönder utan att fixas.
Sweetspot för många batterier verkar vara runt 50-55%. Jag försöker hålla mitt batteri under 50%.
Om jag inte skall utnyttja det mer så klart.

Vid 80%, där alla påstår är bäst för batteriet är degraderingen dubbelt så hög som vid 50%.
Tänk vad många det är som har laddningen i jämt, kör 5 mil om dagen och sedan laddar till 80% igen 🙄

När man påpekar detta blir de väldigt upprörda.

Majgårdarna Andreas_Hansson skrev:
Sweetspot för många batterier verkar vara runt 50-55%. Jag försöker hålla mitt batteri under 50%.
Om jag inte skall utnyttja det mer så klart.

Vid 80%, där alla påstår är bäst för batteriet är degraderingen dubbelt så hög som vid 50%.
Tänk vad många det är som har laddningen i jämt, kör 5 mil om dagen och sedan laddar till 80% igen 🙄

När man påpekar detta blir de väldigt upprörda.
Känner en del som jobbar med forskning kring att förutse batteriers degradering och där verkar 30% vara någon sorts praxis för lägst statisk degradering. kan man ligga och köra mellan 10-50% är det ändå ganska bra. Låg degradering men ändå lite räckvidd för oförutsedda resor

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Majgårdarna
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Känner en del som jobbar med forskning kring att förutse batteriers degradering och där verkar 30% vara någon sorts praxis för lägst statisk degradering. kan man ligga och köra mellan 10-50% är det ändå ganska bra. Låg degradering men ändå lite räckvidd för oförutsedda resor
Graf som visar relativ kapacitet mot lagrings SoC för NCA, NMC och LFP battericeller under olika förvaringsförhållanden.

I stort sett alla forskningsrapporter jag sett ser likadana ut med avsende på calendar aging,

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Majgårdarna Andreas_Hansson skrev:
[bild]

I stort sett alla forskningsrapporter jag sett ser likadana ut med avsende på calendar aging,
Det där ser ju bra ut, ser väl lika ut efter ännu längre tid

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.