1 822 846 läst ·
27 239 svar
1823k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Elbilar kommer att revolutionera det privata bilkörandet när de kommer ned i pris. Dotterns batteridrivna mopedbil kostar i princip ingenting att äga. Hon tar den till kollektivtrafiken.
Problemet är bara att elbilarna kommer att kilometerbeskattas snart...
Problemet är bara att elbilarna kommer att kilometerbeskattas snart...
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 12 707 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 12 707 inlägg
Nä, i fallet med inställda morgontåg så är det personal som helt enkelt väljer att jobba sjukkassan den dagen. Det behöver inte heller vara störningar varje dag för att man skall tröttna. Men det kändes mer som standard än undantag och ren jävla lottovinst om man kom med ett tåg senare än beräknat. Detta var fö i slutet på 90-talet men jag är ytterst tveksam till att det blivit bättre. Det jag ville säga är att en gång är ingen gång och en attraktiv tidtabell ger inte hela sanningen.Rkarlsson skrev:Hade vi haft i närheten av lika bra kommunkation till så många orter i vår kommun så kan jag slå fast med 100% att 95% av alla anställda där jag arbetar hade åkt tåg istället för att köra bil tex.
Här motarbetar kommunerna av någon anledning folk att pendla.
Du kan ju inte påstå att det är dålig kommunikation med ca 8 minuters mellanrum på pendeln? Eller de är fullsatt exakt alla 144 avgångar på pendlen per dygn ? (nåja inte en lördag kl 21något.)
När jag var ung och tränade i stan en mil ifrån så tog bussredan 45 minuter, gång totalt 20-25 minuter. 3-4 dagar i veckan. Inte körde mina föräldrar mig, Men det är väl som en sthlm sa till mig när hon var här nere. Ingen springer ju och ingen har bråttom![]()
Ja precis den pendeln är det. Jag fick inte åka den andre på kista för min kusin när kl var efter 21 för han tyckte de rörde sig för mycket skit där, och de kan jag väl förstå att man inte vill åka det då.
Men ta och prova åka Hässleholm-Malmö eller köpenhamn. En i byn gjorde det ett eller 2 år men tröttnade på att skicka in kvitton på taxiresan varje vecka så han byggde eget kontor hemma.
Men att det skulle vara så försenat i sthlm varje dag kan jag inte tänka mig, de är väl inte så nergånget?
Hade jag haft 1-1.5 mil till jobbet hade jag cyklat. 4 mil är lite långt spec på mörka trånga vägar =)
Men tack för all input, allihopa.
Vidare svarar du Mattias att du minsann fick åka buss till dina träningar som liten och i meningen efter skriver du att din kusin inte tillät dig (jag förutsätter vuxen man) att åka vissa linjer efter 21... Tror vidare förklaring är överflödig men tror du att det är attraktivt att skicka iväg ett barn med kollektivtrafik med kanske 2 byten? Jag åkte också till träning och aktiviteter själv från ca 12 års ålder med det var ”bonnabuss” till mindre stad, det är en jäkla skillnad.
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 12 707 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 12 707 inlägg
Vad är det för mopedbil? En dån skulle min dotter absolut ha men det jag har sett ligger runt 90-100k.pacman42 skrev:
Jag skulle också kunna tänka mig en rapp el-mopedbil själv som pendlarbil.
Ja, det kostar de. Andrahandsvärdet är dock högt och försäkringen på denna (Renault Twizy) är billig då Renault tar risken. Mycket billigare att äga än ett diesel/bensindrivet LGF-fordon, trots deras lägre inköpskostnader.F fsn skrev:
Självbyggare
· Stuga i Dalsland
· 358 inlägg
Och när det blir så billigt så kommer det köer.... Oavsett framdrivning.
Problemet med kollektivtrafiken i Stockholm är inte tågen, det är folkmängden, och kronhjon på spåren.
Problemet med kollektivtrafiken i Stockholm är inte tågen, det är folkmängden, och kronhjon på spåren.
Tja bor man vid sådana stationer så bör man inte skicka sina barn nej. Fanns väl en anledning med tanke på vad som ligger bakom den stationen. Men det var coollugnt på rätt sida av de spåret =)F fsn skrev:Nä, i fallet med inställda morgontåg så är det personal som helt enkelt väljer att jobba sjukkassan den dagen. Det behöver inte heller vara störningar varje dag för att man skall tröttna. Men det kändes mer som standard än undantag och ren jävla lottovinst om man kom med ett tåg senare än beräknat. Detta var fö i slutet på 90-talet men jag är ytterst tveksam till att det blivit bättre. Det jag ville säga är att en gång är ingen gång och en attraktiv tidtabell ger inte hela sanningen.
Vidare svarar du Mattias att du minsann fick åka buss till dina träningar som liten och i meningen efter skriver du att din kusin inte tillät dig (jag förutsätter vuxen man) att åka vissa linjer efter 21... Tror vidare förklaring är överflödig men tror du att det är attraktivt att skicka iväg ett barn med kollektivtrafik med kanske 2 byten? Jag åkte också till träning och aktiviteter själv från ca 12 års ålder med det var ”bonnabuss” till mindre stad, det är en jäkla skillnad.
Jag hade kanske ändrat uppfattning om jag bott där uppe.
Men här nere hade jag skickat min unge med samma rutt som jag hade åkt, om den funnits kvar. Han hade fått ta tåget istället =)
Problemet med twizy är att det kosta 13-15 tusen att byta bromskivor bak. Och är ganska dålig bil vintertid, du måste köpa till fönster och en sovsäck för att kunna köra i minus =)pacman42 skrev:
Men mest avskräcker bromsskivorna, men de berättade dem inte för köparen för då hade folk dragit sig.
Har testat 80km/h twizyn, fräck men rakt av enbart en citybil.
Produkter som diskuteras: "avskräcker"
Avskräckare Mus&Råtta MR50 Battery
Batteridriven musavskräckare
549 kr inkl moms
Läs mer
Bromsskivorna är ett problem, man måste hålla koll på dem. Vi har fönster och jag har isolerat upp den. Hon får kupé-värme via laddstolpen, och hon har elvärme i stolen. Den fungerar för pendelresor. Som tredje il i hushållet är den perfekt. Jag tar den ofta till affären bara för att den är så rolig att köra...Rkarlsson skrev:Problemet med twizy är att det kosta 13-15 tusen att byta bromskivor bak. Och är ganska dålig bil vintertid, du måste köpa till fönster och en sovsäck för att kunna köra i minus =)
Men mest avskräcker bromsskivorna, men de berättade dem inte för köparen för då hade folk dragit sig.
Har testat 80km/h twizyn, fräck men rakt av enbart en citybil.
det handlar inte om att ha bråttom, utan om vad man vill använda livets tid till och att hinna med det som måste göras.Rkarlsson skrev:
1,5 h per dag för mig är skillnaden mellan att ha någon fritid öht efter jobb och andra måsten.
för dottern handlar det om att kunna träna basket 4ggr per vecka och oftast två matcher per helg. Om man ska hinna/orka med skolan också funkar det inte att sitta på en buss halva dagen. Nu blir det buss dit och bil hem vilket är en bra kompromiss.
för mig handlar bilen mer om tid än bekvämlighet, gick det fortare med kollektiva färdmedel skulle jag nog använda dessa mer. Jag vill hinna med annat i livet än att åka buss och tåg !
nej det gör det inte. Hur det såg ut när du och jag växte upp har rätt lite med dagens verklighet att göra.A atomlab skrev:
allt handlar om hr man vill använda sin tid, jag vill i te slösa bort den på en buss.
Fast förslaget som ligger och bearbetas är att alla privata fordon kommer kilometerbeskattas dynamiskt för att minska utsläpp och trängsel. Från beslut väntas införande mellan 6 och 12 år. Kilometerskatten ska anpassas efter tid, väg och utsläpp. Det är inte så att elbilar enbart skulle beskattas utan gäller även dagens fossila bilar.pacman42 skrev:
Vilket innebär att vi som bara har en bil i hushållet behöver köpa två till bilar?pacman42 skrev:
Som jag nämnde tidigare, det verkar som nästan alla som lovordar elbil har en bränslebil som backup för långresor och liknande.
Det jag tycker vore intressant är att höra från folk som enbart har en elbil, ingen annan bil i hushållet och ingen annan bil man brukar låna av granne eller föräldrar. Annars blir elbilen bara ett komplement till bränslebilen, ingen ersättare.
Nog blir väl batterierna bättre, klimatpåverkan har ju halverats på några åt, kobolthalten är bara en 3 del mot äldre batterier och dom rymmer väl ungefär dubbelt så mycket energi på samma storlek mot tidigare.Forlowt skrev:
Jag känner några sådana personer. De har Tesla för dryga miljonen...N Nerre skrev:Vilket innebär att vi som bara har en bil i hushållet behöver köpa två till bilar?
Som jag nämnde tidigare, det verkar som nästan alla som lovordar elbil har en bränslebil som backup för långresor och liknande.
Det jag tycker vore intressant är att höra från folk som enbart har en elbil, ingen annan bil i hushållet och ingen annan bil man brukar låna av granne eller föräldrar. Annars blir elbilen bara ett komplement till bränslebilen, ingen ersättare.