1 821 794 läst ·
27 231 svar
1822k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 293 inlägg
Äpplen och päron argumenten tenderar att bli lite av begreppet "whatabout-ism"
Det man ska jämföra är ju såklart bilar som uppfyller de funktioner som man ställt upp. Sen ser man i kalkylen om man tycker det är värt extra för vissa icke kritiska parametrar.
Om en ID3 dög så duger troligtvis en std Golf också. Sen är det ofta att man för elbil får köpa en ganska ny bil för att det inte finns äldre alternativ som uppfyller kraven.
Kia Niro är nog den billigaste elbilen som uppfyller mina viktigaste krav, minus på dragkrok då.
@Rkarlsson Här har du med det mesta som ingår i faktisk kostnad för 1500mil/år
Det är räknat på bilköp,
Kapitalkostnad 5%, kontant upp till 150'
Lån 6% på allt över 150'
Värdeminskning
Försäkring (hel)
Service
Reparation
Besiktning
Skatt
Drivmedelskostnad hemma 700mil & på resande fot 300mil
-
Det man ska jämföra är ju såklart bilar som uppfyller de funktioner som man ställt upp. Sen ser man i kalkylen om man tycker det är värt extra för vissa icke kritiska parametrar.
Om en ID3 dög så duger troligtvis en std Golf också. Sen är det ofta att man för elbil får köpa en ganska ny bil för att det inte finns äldre alternativ som uppfyller kraven.
Kia Niro är nog den billigaste elbilen som uppfyller mina viktigaste krav, minus på dragkrok då.
@Rkarlsson Här har du med det mesta som ingår i faktisk kostnad för 1500mil/år
Det är räknat på bilköp,
Kapitalkostnad 5%, kontant upp till 150'
Lån 6% på allt över 150'
Värdeminskning
Försäkring (hel)
Service
Reparation
Besiktning
Skatt
Drivmedelskostnad hemma 700mil & på resande fot 300mil
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
-
Redigerat:
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 293 inlägg
Självbyggare
· Stockholm
· 10 264 inlägg
Vet inte om jag håller med om att det är dyrt med elbil.Rkarlsson skrev:
När jag köpte EQS jämförde jag med en S560Le. EQS var ca 150k dyrare men försäkringen är under hälften, skatten 1/8-del och service ungefär samma.
Dock så vill en S ha bränsle för ca 90 000kr på 3år och 6000mil. Elbilen laddar jag gratis på jobbet och har inte ens laddbox hemma.
Det blir rätt lika på sista raden.
Men du förstår nog inte.13th Marine skrev:
Jag ser det som att den tar av mina pengar. Jag har noll kr kvar när jag lämnar bilen. Det är finansbolagets risktagande ja.
Men jag betalar denna summa varje månad. Och jag var tydlig med det från början att ekonomiskt så hoppar jag av för det var inte roligt längre och det är ekonomiskt självmord att ha elbil.
Om du tycker det är roligt och du "tjänar" pengar på att köra en elbil så är det upp till dig. Men du försöker ju förminska det för att det är minsann billigare, vilket är falskt.
Så lägg du upp uträckningen på mokkan så ska vi se om du kommer fram till samma slutsats.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 264 inlägg
Jag bor så pass att jag var tvungen att installera en box, finns ingen infrastruktur och arbetet vägrade sätta upp de trots de var med i planerna. Ingen vill köra elbil då det är för dyrt helt enkelt.R Robert-san01 skrev:Vet inte om jag håller med om att det är dyrt med elbil.
När jag köpte EQS jämförde jag med en S560Le. EQS var ca 150k dyrare men försäkringen är under hälften, skatten 1/8-del och service ungefär samma.
Dock så vill en S ha bränsle för ca 90 000kr på 3år och 6000mil. Elbilen laddar jag gratis på jobbet och har inte ens laddbox hemma.
Det blir rätt lika på sista raden.
Jag själv har ingen lust att lägga 5500 kr i månaden för en liten bil som inte får ha krok och blir bångstyrig för att det är kallt.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 691 inlägg
Jag förstår hur du räknat nu, men det var inte tydligt när du skriver att du inte räknar med värdeminskningen. Jag tolkade, och nog några med mig, det som att du inte räknat med den i vad elbilen kostade dig per mil, vilket du gjort iom att du tagit med leasingavgiften.Rkarlsson skrev:Men du förstår nog inte.
Jag ser det som att den tar av mina pengar. Jag har noll kr kvar när jag lämnar bilen. Det är finansbolagets risktagande ja.
Men jag betalar denna summa varje månad. Och jag var tydlig med det från början att ekonomiskt så hoppar jag av för det var inte roligt längre och det är ekonomiskt självmord att ha elbil.
Om du tycker det är roligt och du "tjänar" pengar på att köra en elbil så är det upp till dig. Men du försöker ju förminska det för att det är minsann billigare, vilket är falskt.
Så lägg du upp uträckningen på mokkan så ska vi se om du kommer fram till samma slutsats.
Sen kan du sluta tillskriva mig en massa åsikter jag inte framfört, det är inte speciellt trevligt...
Edit: kan tilläggas att jag själv insåg att min svar där tidigare var otydligt, därav min redigering men du hann svara innan.
Redigerat:
Jag var tydlig med vad jag betalar per månad. Allt annat är oväsentligt. Det blir fel om jag inte ska räkna vad jag betalar. Det är otrevligt när ni tar bort faktiska kostnader för något man använder.13th Marine skrev:
Jag förstår hur du räknat nu, men det var inte tydligt när du skriver att du inte räknar med värdeminskningen. Jag tolkade, och nog några med mig, det som att du inte räknat med den i vad elbilen kostade dig per mil, vilket du gjort iom att du tagit med leasingavgiften.
Sen kan du sluta tillskriva mig en massa åsikter jag inte framfört, det är inte speciellt trevligt...
Skillnaden mellan dessa 45 kr vs 15 kr är att jag har ett faktiskt värde kvar när jag säljer nästa bil. Jag har inget värde i min plånbok när elbilen ryker. Det hade jag såklart haft om jag köpt bilen. Men med tanke på vad id3 går för nu så är det halva värdet på bilen kvar efter 3 år.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 691 inlägg
Nej, så tydlig var du inte, speciellt när du skrev att du inte räkna med värdeminskningen, vilken är en del av leasingkostnaden på en leasad bil.Rkarlsson skrev:Jag var tydlig med vad jag betalar per månad. Allt annat är oväsentligt. Det blir fel om jag inte ska räkna vad jag betalar. Det är otrevligt när ni tar bort faktiska kostnader för något man använder.
Skillnaden mellan dessa 45 kr vs 15 kr är att jag har ett faktiskt värde kvar när jag säljer nästa bil. Jag har inget värde i min plånbok när elbilen ryker. Det hade jag såklart haft om jag köpt bilen. Men med tanke på vad id3 går för nu så är det halva värdet på bilen kvar efter 3 år.
Jag vill påstå att merparten av leasingavgiften är värdeminskning och räntekostnader.
Men då förstår jag, din beräkning blir lite skev eftersom du räknar med värdeminskningen på den leasade elbilen, men inte på det köpta alternativet, även om den senare troligtvis har betydligt mindre värdeminskning med.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 691 inlägg
Kan också tilläggas att den stora vinsten i sammanhanget är att gå från leasad ny bil till äldre billigare bil, inte byta drivlina.
Just nu kan man leasa en ny Id3 för 4695kr/mån.
En Golf är inte så mycket billigare med sina 3995kr.
Edit: enligt vw direkt då'
https://privatleasing.volkswagen.se...bgP7a6pFDw1i2b5OllhoCjuQQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds
Just nu kan man leasa en ny Id3 för 4695kr/mån.
En Golf är inte så mycket billigare med sina 3995kr.
Edit: enligt vw direkt då'
https://privatleasing.volkswagen.se...bgP7a6pFDw1i2b5OllhoCjuQQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 293 inlägg
Blir ju typ +-0 då med bränsle inräknat om man kör 1500mil/år. Kanske sämre för bensinaren på grund av malus skatten om den tillkommer?13th Marine skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 691 inlägg
Nu förtydligar jag då du nog inte förstod såklart.13th Marine skrev:
Nej, så tydlig var du inte, speciellt när du skrev att du inte räkna med värdeminskningen, vilken är en del av leasingkostnaden på en leasad bil.
Jag vill påstå att merparten av leasingavgiften är värdeminskning och räntekostnader.
Men då förstår jag, din beräkning blir lite skev eftersom du räknar med värdeminskningen på den leasade elbilen, men inte på det köpta alternativet, även om den senare troligtvis har betydligt mindre värdeminskning med.
Jag räknade inte in värdeminskning på dieselbilen. På elbilen är det skitsamma då det gör noll och ingenting för plånboken i slutändan förutom att tömma den mycket mer.
Om jag köper tilltänkta bilen för 60 så har jag antagligen 30-40 kvar om 5 år, troligt mer med tanke på utvecklingen på begagnade bilar.
Den konstanta fasta kostnaden för en privatperson på leasingbil är avgift, ränta försäkring som kommer i en klumpsumma på fakturan. Värdeminskning är orelevant för mig, det är bara relevant för vw finans. Jag blir drabbad av hög ränta såklart. Men i slutändan är elbilen mycket dyr att leasa.
Den stora vinsten för mig personligen är 30 kr milen. Ingen elbil i den klass jag vill betala för funkar alls för mig så det är helt uteslutet idag.
Jag uppfattar snarare att ny privatleasad ny bil gav för hög milkostnad, inte specifikt elbilar.Rkarlsson skrev:Nu förtydligar jag då du nog inte förstod såklart.
Jag räknade inte in värdeminskning på dieselbilen. På elbilen är det skitsamma då det gör noll och ingenting för plånboken i slutändan förutom att tömma den mycket mer.
Om jag köper tilltänkta bilen för 60 så har jag antagligen 30-40 kvar om 5 år, troligt mer med tanke på utvecklingen på begagnade bilar.
Den konstanta fasta kostnaden för en privatperson på leasingbil är avgift, ränta försäkring som kommer i en klumpsumma på fakturan. Värdeminskning är orelevant för mig, det är bara relevant för vw finans. Jag blir drabbad av hög ränta såklart. Men i slutändan är elbilen mycket dyr att leasa.
Den stora vinsten för mig personligen är 30 kr milen. Ingen elbil i den klass jag vill betala för funkar alls för mig så det är helt uteslutet idag.
Att fossilbilar ökat i värde är ju inte på något sätt en konstant utan snarare en effekt av korrigerad skattepolitik. Den har nu skett så det är nu ett nytt läge på begagnatmarknaden men inget talar ju för att fossilbilar skulle börja utvecklas på ett annat sätt och sluta falla i pris…
Jag är själv på jakt efter en vettig andrabil för pendling, tänker mig en bil från 2018-2019 runt 8-9000mil. I dagsläget får jag betala lika mycket för en Toyota Auris som en Nissan leaf så kommer nog bli en elbil där då driftskostnaderna är mycket lägre.