1 822 854 läst ·
27 239 svar
1823k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Ja de som är potentiella bilar ligger på över en miljon. 3 kostar förvisso 600 något och X över 1.5 miljoner.Johannes Carlsson skrev:
Som sagt är E-Tron en stor och rymlig bil, Tesla model X är också väldigt rymlig men lite klen dragvikt.
Båda har ju tyvärr för dyra.
För en svenne så får vanliga bilar hänga med ett tag på familjefronten. Vi planerar att utöka vagnsparken till 2 bilar. Då kan det mycket väl bli en stor kombi typ V70 etc. Och en elbil.
En barnvagn går iofs in i bagaget på de flesta bilar. Tesla model 3 borde svälja en vanlig barnvagn
För en vanlig knegare är det ju inget alternativ.
Jag hoppas dock på ett rymligare alternativ i framtiden.
Det undrar jag med. Varje biltillverkare som nu bygger elbilar vet ju hur utbudet ser ut i Sverige. De kan bygga special till alla världens länder men skiter i just kombi till sverige på el.Alfredo skrev:
Detta låter som en väldig "show stopper". Gick förbi en större parkering häromdagen och konstaterade att traditionella sedaner knappt existerar längre. Nästan alla bilar var kombivarianter eller åtminstone "halvkombi" (osäker på var gränsen anses gå idag).
Hur går detta ihop med elbilar om de inte finns realistiska kombialternativ samtidigt som marknaden uppenbarligen vill ha kombibilar?
Kombi är mycket bra =)
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 295 inlägg
Kombi är ju på väg att dö ut och ersättas av Crossover. Lite synd tycker jag, alla småbilar kunde lika gärna köra kombiutförande det brukar ju inte vara så stort tillägg från t.ex. Golf till Golf Variant
Sedan när är de på väg att dö ut? Tycker jag ser med nya kombi än de där crossover i mina trakter. En helvetes massa v90 och passater. V60 verkar ha fått bra snurr med. Massor av Auris kombi hybrider. Av någon anledning kan jag inte hitta en stor kombi av toyota längre.Johannes Carlsson skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 295 inlägg
Toyota har bara Corolla som kombi nu. Och det är bara några få länder i Europa som köper kombi, resten kör SUV och Crossover
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 295 inlägg
Jag ser det som: Ser ut typ som en SUV men typiskt tvåhjulsdriven och inte riktigt lika tilltagen markfrigång.
Tesla Model X får ju dra 2250kg min matematik säger att det är 450kg mer än E-tron som får dra 1800kg.Johannes Carlsson skrev:
Som sagt är E-Tron en stor och rymlig bil, Tesla model X är också väldigt rymlig men lite klen dragvikt.
Båda har ju tyvärr för dyra.
För en svenne så får vanliga bilar hänga med ett tag på familjefronten. Vi planerar att utöka vagnsparken till 2 bilar. Då kan det mycket väl bli en stor kombi typ V70 etc. Och en elbil.
En barnvagn går iofs in i bagaget på de flesta bilar. Tesla model 3 borde svälja en vanlig barnvagn
Tesla MX Longrange kostar 1 039 080 kr idag
Audi E-Tron 55 Quattro Proline kostar idag 1 107 400kr idag.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 295 inlägg
Jag hade fått för mig att dragvikten var låg på Teslan. Det ser ju bra ut!
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 12 707 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 12 707 inlägg
Visst kan Metanol vara bra under utfasningen av fossilbilar och även i framtiden för flyg och hobby/veteran fordon.T Thomas' skrev:
Men att elbilar skulle vara en felsatsning är löjeväckande, batteritillverkning blir snabbt bättre och en ny studie visar på halverad klimatpåverkan mot tidigare och i takt med allt större andel förnyelsebar energi som används vid tillverkning och drift av elbilar så blir det hela tiden bättre.
Att elen inte kommer räcka till är också en myt vi exporterar redan mer än vad elbilsflottan gör av med, elbilarna kommer tvärtom att vara en viktig tillgång i framtidens energisystem som energilagring och utjämna variationer elnätet.
Här är förmodligen rapporten han kommenterar.
https://teknikensvarld.se/elbil-renare-an-dieselbil-i-europa/
Förbättring av batteritillverkning.
https://www.energimyndigheten.se/ny...atpaverkan-i-produktionen-av-elbilsbatterier/
Podcast om batterier och elnät.
https://soundcloud.com/smartaelnat
Batteritillverkning blir väl inte snabbt bättre. Energi lagring är det som laggar mest om jag förstått rättPernas skrev:
Visst kan Metanol vara bra under utfasningen av fossilbilar och även i framtiden för flyg och hobby/veteran fordon.
Men att elbilar skulle vara en felsatsning är löjeväckande, batteritillverkning blir snabbt bättre och en ny studie visar på halverad klimatpåverkan mot tidigare och i takt med allt större andel förnyelsebar energi som används vid tillverkning och drift av elbilar så blir det hela tiden bättre.
Att elen inte kommer räcka till är också en myt vi exporterar redan mer än vad elbilsflottan gör av med, elbilarna kommer tvärtom att vara en viktig tillgång i framtidens energisystem som energilagring och utjämna variationer elnätet.
Här är förmodligen rapporten han kommenterar.
[länk]
Förbättring av batteritillverkning.
[länk]
Podcast om batterier och elnät.
[länk]
Jag har påpekat detta tidigare. Den el som vi ökar vår förbrukning med kan vi inte exportera. Det innebäratt ett ökat elbehov innebär att vi inte kan exportera el för att minska tyskarnas, danskarnas, polackernas (m.fl.) behov av kolkraft och annan fossil energi.
Av denna orsak är elbilar på kort sikt en rätt dålig idé. Jag har dock en laddhybrid själv, men jag har inte köpt den för att rädda världen.
När vi fått ordning på elproduktionen i övriga världen så blir dock elbilar bra...
Av denna orsak är elbilar på kort sikt en rätt dålig idé. Jag har dock en laddhybrid själv, men jag har inte köpt den för att rädda världen.
När vi fått ordning på elproduktionen i övriga världen så blir dock elbilar bra...
Det är bara en myt så länge vi har kärnkraften kvar. Om kärnkraften avvecklas blir det värre.Pernas skrev:
Det kommer då dessutom bli problem med effektöverföringen från vattenkraftverken i norra Sverige till elbilarna som ska laddas i södra Sverige. Elbilar i södra Sverige kommer troligen, särskilt vintertid, behöva laddas med importerad el.