Höghus Höghus skrev:
Transportsektorn skulle behöva en årsproduktion av 25TWh för att elektrifieras. Tycker du själv det låter troligt att vi har sisådär tre nya F2 i drift om 11 år?
Eller en infrastruktur för vätgas som kräver ännu fler TWh?

/Höghus
L Liljeros skrev:
Siffran 25kWh har jag inte presenterat men den känns inte nånstans orimlig. Trafiken ökar ju också
Jag måste ha citerat fel inlägg. Det var @Höghus som skrev det.
 
L Liljeros skrev:
Siffran 25kWh har jag inte presenterat men den känns inte nånstans orimlig. Trafiken ökar ju också
Men för att svara på detta, jo det låter orimligt att en trafikökning skulle sudda ut vinsten att gå från 20% effektivitet (ICE) till 90% (el).

Med andra ord, 20 TWh av 25 TWh slösas bort i värmeförluster i en bilflotta baserad på förbränningsmotorer om effektiviteten är 20%.
 
W witten skrev:
Men för att svara på detta, jo det låter orimligt att en trafikökning skulle sudda ut vinsten att gå från 20% effektivitet (ICE) till 90% (el).

Med andra ord, 20 TWh av 25 TWh slösas bort i värmeförluster i en bilflotta baserad på förbränningsmotorer om effektiviteten är 20%.
Moderna bilmotorer ligger snarare runt 40% men det är korrekt att det vore bättre att göra el av oljan och sen ladda en elbil med det, man får då ut snarare 80% av energin
 
G
L Liljeros skrev:
Moderna bilmotorer ligger snarare runt 40% men det är korrekt att det vore bättre att göra el av oljan och sen ladda en elbil med det, man får då ut snarare 80% av energin
Mja, 40% är nog lite väl högt räknat för dagens motorer och sen måste man räkna med laddförluster och nätförluster på elbilarna.
Om man gör el av oljan utan att använda spillvärmen får man inte så hög verkningsgrad heller.
 
L Liljeros skrev:
Moderna bilmotorer ligger snarare runt 40% men det är korrekt att det vore bättre att göra el av oljan och sen ladda en elbil med det, man får då ut snarare 80% av energin
Pratar vi maximal verkningsgrad på vevaxeln av en personbilsdiesel kanske den närmar sig 40%. Bensinmotorn ligger lägre. Sedan tillkommer förluster i transmissionen. Men mesta tiden går en personbil med mycket låg last vilket ger mycket sämre verkningsgrad. Så som snitt vid blandad körning är 20% rimligare. Och kanske rent av högt. Sedan kanske 90% är en orimligt hög verkningsgrad för elbilar vid samma typ av körning. Det går ju alltid att diskutera vilka förluster som skall tas med.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse
  • Laddar…
P para skrev:
Varför kan du inte ladda på campingsemestern då? Åker du väldigt långt eller är det nånstans där det inte finns laddare?
Långt ifrån alla campingar har laddare för elbil, och normalt har de regeln att elbil inte får laddas inne på campingen. Då vi tältar har vi mycket av packningen ligger kvar i bilen så det är lite opraktiskt att köra ut den utanför campingen och ladda.
 
A Avemo skrev:
Pratar vi maximal verkningsgrad på vevaxeln av en personbilsdiesel kanske den närmar sig 40%. Bensinmotorn ligger lägre. Sedan tillkommer förluster i transmissionen. Men mesta tiden går en personbil med mycket låg last vilket ger mycket sämre verkningsgrad. Så som snitt vid blandad körning är 20% rimligare. Och kanske rent av högt. Sedan kanske 90% är en orimligt hög verkningsgrad för elbilar vid samma typ av körning. Det går ju alltid att diskutera vilka förluster som skall tas med.
Siffrorna känns inte helt orimliga på hela bilen. Diesel ligger runt 11kWh/L och en modern snåldiesel ligger runt 0,4L/mil dvs förbrukar den 4,4kWh bränsle. Vid 20% verkningsgrad skulle alltså bilen använda 0,88kWh/mil vilket känns helt orealistiskt. Vid 40% verkningsgrad runt 1,6kWh vilket är mer i linje med moderna elbilar så uppfattar det som helt realistiska siffror
 
L Liljeros skrev:
Siffrorna känns inte helt orimliga på hela bilen. Diesel ligger runt 11kWh/L och en modern snåldiesel ligger runt 0,4L/mil dvs förbrukar den 4,4kWh bränsle. Vid 20% verkningsgrad skulle alltså bilen använda 0,88kWh/mil vilket känns helt orealistiskt. Vid 40% verkningsgrad runt 1,6kWh vilket är mer i linje med moderna elbilar så uppfattar det som helt realistiska siffror
Det kanske är någonstans emellan. Har du mätt upp 0,4 L/mil i verklig körning någon gång? Sedan är ju inte elbilens verkningsgrad 100% heller.
 
Mikael_L
Jag försökte hitta och kolla lite fuel consumption maps, för att se om det är stor skillnad på dellast i en bensin resp dieselmotor.
Det var svårt att finna något riktigt bra (ofta får man inte ens veta vilken motor det gäller).

Men i vilket fall, det kan ju faktiskt vara så att dieselcykeln har bättre verkningsgrad vid låg last än otto-cykelns.
Jag fortsätter att leta. :)
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag försökte hitta och kolla lite fuel consumption maps, för att se om det är stor skillnad på dellast i en bensin resp dieselmotor.
Det var svårt att finna något riktigt bra (ofta får man inte ens veta vilken motor det gäller).

Men i vilket fall, det kan ju faktiskt vara så att dieselcykeln har bättre verkningsgrad vid låg last än otto-cykelns.
Jag fortsätter att leta. :)
Precis så är det. Det är gasspjället som ställer till det på låglast på en ottomotor. Och det saknas på dieseln. Dieselmotorn har högre verkningsgrad i hela registret än en ottomotor. Båda har sin maximala verkningsgrad nära sin maxeffekt. Den största skillnaden i personbilar beror på att dieseln inte tappar lika mycket i verkningsgrad på dellast som ottomotorn gör.
 
  • Gilla
Bjober
  • Laddar…
A
A Avemo skrev:
Det kanske är någonstans emellan. Har du mätt upp 0,4 L/mil i verklig körning någon gång? Sedan är ju inte elbilens verkningsgrad 100% heller.
0,4 l/mil är rimligt för vår blue motion snåldiesel passat 2018 med sommardäck, landsvägskörning i 80-90km/h längre sträckor så motorn är varm. Kör man ut på motorväg i 120-130 ökar förbrukningen.
 
...och Sveriges fordonsflottas totala energiförbrukning kan givetvis inte beräknas från sådan cherrypickad data.
 
Mikael_L
mnils skrev:
Kör man ut på motorväg i 120-130 ökar förbrukningen.
Det gör den för en elbil också, och faktiskt ännu brantare ökning.
 
Mikael_L
W witten skrev:
...och Sveriges fordonsflottas totala energiförbrukning kan givetvis inte beräknas från sådan cherrypickad data.
Det finns gott om beräkningar som är seriösa. Och de brukar hamna på att det behövs 8-15 Twh per år för att klara av att alla personbilar skulle vara elbilar.
T.ex. här
https://www.vattenfall.se/fokus/eldrivna-transporter/racker-elen-till-elbilarna/

Och de senaste åren har Sverige exporterat 20-35 TWh per år (det går ju lite upp och ner beroende på vad som händer under året, t.ex. hur kallt det är eller hur många kärnreaktorer som har varit tvungna att stå stilla osv)
 
  • Gilla
jocke31 och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag försökte hitta och kolla lite fuel consumption maps, för att se om det är stor skillnad på dellast i en bensin resp dieselmotor.
Det var svårt att finna något riktigt bra (ofta får man inte ens veta vilken motor det gäller).

Men i vilket fall, det kan ju faktiskt vara så att dieselcykeln har bättre verkningsgrad vid låg last än otto-cykelns.
Jag fortsätter att leta. :)
En hel del snålare bensinare kör numera Atkinson cykel för att få upp verkningsgraden under låglast.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.