1 820 757 läst ·
27 221 svar
1821k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Det var nån som postade på ett annat forum i en elbilstråd där. Det postades flera digram, jag bara tog ett av dem.A Avemo skrev:
Elbilar har ju ingen växellåda alls, och det är därför man hamnar i den situationen.A Avemo skrev:Det visar vridmoment på motoraxeln och inte effekten. Eftersom det i diagrammet inte finns information om utväxling kan man inte få ut effekten. Genom att ändra utväxlingen kan man påverka toppfarten, effektiviteten och accelerationsprestandan. Man väljer oftast en kompromiss i stället för att ha flera växlar.
Att krångla till det med en växellåda bara för att kunna ha mindre motor kommer bara göra bilen dyrare.
Hej har du verkligen tänkt igenom? Det finns lastbalansering, mellan laddarna och övrigt. Bara för att en elbils batteri rymmer 108 kWh betyder inte att den måste ladda den mängden, smarta förare laddar från 20-80 % eller den mängd som gick åt. Kablar håller ca 50 år, kolla olika scenarier vet ja.Isakare skrev:
Min särbo sitter med i hyresgästföreningen i ett större bostadsområde och har haft det uppe med bostadsbolaget.
De har inte ens elbilsladdning på agendan, för det är inte praktiskt möjligt inom rimliga ekonomiska ramar. Bra dra det till alla parkeringar är stora pengar, nästa problem är att det inte finns ström nog framdragen till området/husen, det behövs ny matning och nya transformatorer.
Och hyresgästerna som inte har bil vill ju inte vara med o betala.
"Vi ligger redan på gränsen när folk kommer hem och ska laga mat"
Varför säger du det till Isakare? Det är ju bostadsbolaget som säger att det kostar för mycket och antagligen elnätsleverantören som säger att det är effektbrist i området. Vet du mer än deras elnätsleverantör?
Jag är inte riktigt med på vart du vill komma. Du skrev att om man väljer effekten för att kunna köra i motorvägsfart så får man på köpet kraftig acceleration i lägre farter. Och det är fel. Väljer man utväxlingen för att optimera toppfarten så blir accelerationen lidande.N Nerre skrev:
Du kan ha en mindre motor och en annan utväxling i den enväxlade växellådan så att du får samma toppfart men en sämre acceleration. Och sådana elbilar finns. Exempelvis Renault Megane E-tech kan du få med 130 hk. Och den är billigare än modellen med 220 hk.
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Som tekniker/ingenjörer tycker jag mx-30 med Wankel är jättehäftigt men ekonomiskt/praktiskt långsiktigt tyvärr helt kass, fördelarna väger inte emot nackdelarn.F Frågan skrev:
Det du missar i resonemanget är att en elmotor inte fungerar på samma sätt som en bränslemotor.A Avemo skrev:
Bilar med bränslemotor skulle inte behöva växellåda och koppling om bränslemotorn gav samma effekt vid 10 rpm som vid 5000 rpm.
Hur bra acceleration har en bil med bränslemotor om du ska starta från ett stopp på högsta växeln?
Nej det missar jag inte. Det är den skillnaden som gör det möjligt att bygga en elbil med bara en växel.N Nerre skrev:
Du skrev i inlägg #20 706 att det krävs en viss effekt för att kunna köra i motorvägsfart och då får man accelerationen vid låga farter på köpet. Det är i sak riktigt för elbilar precis som för bränslebilar. Men det är oftast inte det som är dimensionerande. Du behöver kanske 25 hk för att köra i motorvägsfart vare sig det är en elmotor eller en bensinmotor. Och de flesta bilar oavsett drivmedel har mycket mer än så som bekant. Inte för att det krävs för motorvägsfart utan för att många vill ha det för accelerationens skull.
Det är sant vad nu detta faktum har för relevans. Elmotorer har inte heller samma effekt vid 10 rpm som vid 5000 rpm. Men de är tillräckligt mycket bredare i sitt register för att fungera med bara en växel.N Nerre skrev:
Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 2 358 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 2 358 inlägg
@Avemo igår behövde jag i snitt 48hästar för att hålla 120 på motorvägen (på platten)
30.0kWh/100km. -6 inget utanpå bilen. Torr väg. (Aningen ofördelaktig fälgdesign tror jag då jag märkt den drog med direkt när jag bytt till vinterdäck (samma dimm och bredd - nordiska premium dubbfria))
Efter 2.5h när batteriet var 6% kom sköldpaddan. Kunde köra 95 i svagt uppförslut och sen 107 på platten. Rullade in med 2% till laddaren och började med 110kW. Efter 51min hade det laddats 2-88%
Andra laddningen kom ingen sköldpadda (laddade då vid 5%).
30.0kWh/100km. -6 inget utanpå bilen. Torr väg. (Aningen ofördelaktig fälgdesign tror jag då jag märkt den drog med direkt när jag bytt till vinterdäck (samma dimm och bredd - nordiska premium dubbfria))
Efter 2.5h när batteriet var 6% kom sköldpaddan. Kunde köra 95 i svagt uppförslut och sen 107 på platten. Rullade in med 2% till laddaren och började med 110kW. Efter 51min hade det laddats 2-88%
Andra laddningen kom ingen sköldpadda (laddade då vid 5%).
Precis. Det behövs inga våldsamma effekter för att hålla jämn motorvägsfart. Om jag förstår rätt hur du räknat så finns väl dessutom värmen med i effekten så att det blir lägre vad motorn avgivit på utgående axeln?Attitudeswe skrev: