A ArneTW skrev:
Så du tycker att kommunen borde vara ansvarig för utbyggnaden av elinfrastukturen för Elbilar?

Hur går det tycker du och vem ska betala... dra in på lite skola och omsorg?

/ATW
Jag hoppas att kommunens uppsättning av laddstationenr är självfinansierat så att skattemedel inte används.

D
T TommyC skrev:
Jag tror att mörkertalet är stort. Såg du den här [länk]

Har du läst något om den branden i Svensk media? Sök på BYD och bränder i Kina. Repetera för Jaguar osv. Det mörkas ofta då det inte rimmar med nuvarande klimatagenda.
Hmm, det är alltså DET du tänker att de mörkar i Kina..?

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Jag hoppas att kommunens uppsättning av laddstationenr är självfinansierat så att skattemedel inte används.
Eh? självfinansierat av vem... ska de som laddar betala?

min poäng var att det finns människor som inte har råd med elbil och inte har tillgång till elbilsladdning och din lösning är att de ska tvingas betala för infrastruktur de inte har råd att använda.

/ATW

A ArneTW skrev:
Ja, det är väl klädsamt att den som nyttjar något betalar för det, inkl installationskostnader.

Dom som inte har nån bil alls, varför skulle dom stå för fiolerna att kommunen sättter upp laddstationer åt privatbilister (det är ju inte något man MÅSTE ha om man bor i tätort)?

Har man inte råd så har man inte råd, då får man skaffa sig råd eller avstå.

• Gilla
Fairlane och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L
A ArneTW skrev:
[..]
/ATW
Vem betalar för bensinstationerna och deras infrastruktur?

• Gilla
Fairlane och 5 till
  • Laddar…
J
A ArneTW skrev:
min poäng var att det finns människor som inte har råd med elbil och inte har tillgång till elbilsladdning och din lösning är att de ska tvingas betala för infrastruktur de inte har råd att använda.
/ATW
Men tex förbifart stockholm, de som inte har bil eller bor i stockholm... varför ska de vara med och betala... Eller tunneln genom hallandsåsen?

Det är nog så att "infrastruktur" och endel andra saker får vi alla vara med och finansiera via skatten, vare sig vi tänker använda den eller ej...

Jag är rätt ok med att bekosta tex en motorväg eller laddstationer, jag har inget emot differentierad skatt tex dyrare för "fossil" och billigare för el. Jag tycker däremot inte att mina skattepengar ska finansiera grannens Tesla. Då betalar jag hellre för vägen eller laddstationen som jag faktiskt har en möjlighet att använda. Om grannen med en Tesla har lägre skatt på bränsle och årlig skatt än grannen som har en pickis med V8 har jag heller inget emot...

• Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Men tex förbifart stockholm, de som inte har bil eller bor i stockholm... varför ska de vara med och betala... Eller tunneln genom hallandsåsen?

Det är nog så att "infrastruktur" och endel andra saker får vi alla vara med och finansiera via skatten, vare sig vi tänker använda den eller ej...

Jag är rätt ok med att bekosta tex en motorväg eller laddstationer, jag har inget emot differentierad skatt tex dyrare för "fossil" och billigare för el. Jag tycker däremot inte att mina skattepengar ska finansiera grannens Tesla. Då betalar jag hellre för vägen eller laddstationen som jag faktiskt har en möjlighet att använda. Om grannen med en Tesla har lägre skatt på bränsle och årlig skatt än grannen som har en pickis med V8 har jag heller inget emot...
Vi alla är redan idag med och finansierar rätt mycket av laddarna som sätts upp både kommersiella och privat genom ROT och klimatklivet.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
D djac skrev:
Hmm, det är alltså DET du tänker att de mörkar i Kina..?
Nej, nu tror jag att du medvetet missförstod.

Stefan N Stefan N skrev:
Mökertalet är nog snarare för dieselbilar. När en elbil brinner är det stora rubriker men sen att det brann tre dieselbilar samma dag ger ju inga rubriker.
BMW har haft problem med brinnande dieselmotorer i flera modeller. Det har inte skrivits mycket om det och jag har ingen uppfattning om hur stort problemet har varit eller om det fortfarande förekommer, någon som vet?

Hur vanligt är det att bensinbilar börjar brinna spontant vid färd eller när dom är parkerade utan att någon kriminell hjälper till och tänder på?

Länka gärna till information om dessa problem om ni hittar något i Svensk media.

Min enda erfarenhet av en brinnande bensinbil var i utkanten av Rom när en Fiat 500 hade kört in i ett hinder. Fiat 500 hade bensintanken ett par decimeter bakom bilens front. Lågorna när den brann var gissningsvis 10 meter höga. Väldigt effektfullt i mörkret.

G
A ArneTW skrev:

/ATW
Ja det ska de!

• Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
G
S surfarn skrev:
Typisk etanolbil:

[bild]

Dodge Ram Laramie med en 5,7-liters HEMI-V8 på 400 hk kommer undan med 2400 kr i årsskatt, tack vara at den kan köras på etanolbränslet E85.
och samtidig kostade en Ford Transit med 130 hk bara 19 300 kr.. Bra jobbat miljö muppar

• Haha
TommyC
  • Laddar…
K
T TommyC skrev:
BMW har haft problem med brinnande dieselmotorer i flera modeller. Det har inte skrivits mycket om det och jag har ingen uppfattning om hur stort problemet har varit eller om det fortfarande förekommer, någon som vet?

Hur vanligt är det att bensinbilar börjar brinna spontant vid färd eller när dom är parkerade utan att någon kriminell hjälper till och tänder på?

Länka gärna till information om dessa problem om ni hittar något i Svensk media.

Min enda erfarenhet av en brinnande bensinbil var i utkanten av Rom när en Fiat 500 hade kört in i ett hinder. Fiat 500 hade bensintanken ett par decimeter bakom bilens front. Lågorna när den brann var gissningsvis 10 meter höga. Väldigt effektfullt i mörkret.
Myten om att elbilar självantänder och brinner oftare än andra bilar har väl motbevisats tillräckligt många gånger redan.....

https://www.nyteknik.se/elbilar/msb...lar-brinner-mer-sallan-an-andra-bilar/2053312

https://alltomelbil.se/faktakollen-elbilar-brinner-fortfarande-mer-sallan-an-diesel-och-bensinbilar/

https://www.mestmotor.se/recharge/a.../statistik-visar-elbilar-brinner-inte-oftare/

O s v

/Krille

• Gilla
Skandiamannen och 2 till
  • Laddar…
D
T TommyC skrev:

Det är väl vanlig nyhetsvärdering, det som händer ofta är ingen nyhet, elbilar är fortfarande lite "nya" och det finns en nyfikenhet, därför har en brinnande elbil ett högre värde som artikel, redan rubriken drar klick.

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
T TommyC skrev:

Väldigt stort problem. BMW har återkallat ett stort antal bilar med dieselmotor pga designfel. Eftersom de haft brist på delar att byta till har detta tagit flera år och ett antal bilar har brunnit. När jag väl fick min bil inspekterad hade det börjat läcka kylarvätska och några plastdelar hade smält.

• Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Väldigt stort problem. BMW har återkallat ett stort antal bilar med dieselmotor pga designfel. Eftersom de haft brist på delar att byta till har detta tagit flera år och ett antal bilar har brunnit. När jag väl fick min bil inspekterad hade det börjat läcka kylarvätska och några plastdelar hade smält.
Det är EGR ventilen som är problemet.

Kommer inte exakt ihåg vad de var som gjorde att det började brinna.

• Gilla
TommyC
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.