G OMathson skrev:
Ingen aning. Har ingen Tesla och bor inte i närheten av Skåne😉
Det togs upp i klippet du länkade till 😉
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
Mikael_L
För mig är prissänkningar på elbilar förväntat.
Jag anser ju att elbilen är billigare i tillverkning, eventuellt redan nu, men åtminstone i en nära framtid när leverantörskedjor och processer och tillverkningsvolymer och know how har satt sig.

Det är liksom ganska självklart att man hela tiden tagit så mycket betalt för bilarna som det går, men nu har segmentet med rika early adaptors blivit fullt med elbilar, nu måste andra köpare lockas till köp.
 
  • Gilla
djac och 3 till
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Du glömde räkna med kostnaden för kommande batteri-byte!
Samt andrahandsvärdet och all tid, sladdinkoppling och otaliga appar o ch betalmetoder som krävs för att betala för laddning.

Hur lång tid tar inte det? Fippla med kabel i -15 grader.
 
  • Haha
  • Gilla
Skandiamannen och 2 till
  • Laddar…
D
13th Marine 13th Marine skrev:
Vänta va?!
Har de ingen skadeverkstad i Malmö?!

Inte ens i Skåne?!

[bild]
Jo, dels har du Tesla i Malmö och Köpenhamn, sen är det Verksta och någon annan som gör plåt.
 
D djac skrev:
Jo, dels har du Tesla i Malmö och Köpenhamn, sen är det Verksta och någon annan som gör plåt.
Då får man väl hänvisa dit istället för att neka som verkar vara fallet i klippet
 
ullberg
Jag uppfattar att problemet just nu är att tesla själva inte gör plåtarbeten utan nyttjar exv werksta för dessa jobb. Men Werksta (och andra skadeverkstäder som jobbar med tesla) har IF metall tagit ut i sympatiåtgärder så de får inte åta sig jobb med teslor. Dvs den fackliga konflikten får kraftig påverkan på tredje part som köpt sina bilar långt innan konflikten bröt ut, åtminstone de som har en bil som behöver reparation

/U
 
Esse sa väl iofs. att det skulle lösa sig, och det blir väl inte mycket visningar om man inte dramatiserar sånt här lite.

Sen ska man ju inte glömma att Tesla är under en bred facklig blockad. Klart det är svårt att få hjälp då, i synnerhet av större företag med kollektivavtal som Werksta.

Ska Tesla framhärda och inte sluta avtal med Metall lär de behöva ta in även skadeverkstäderna i egen regi eller bara jobba med småskuttar utan kollektivavtal.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Om man nu förutsätter att det han säger är sant så verkar de vara rätt dåliga på kommunikation, man får ju förklara för kunden varför man nekar en reperation.

Som jag förstod det var det försäkringsbolaget som hittat en annan lösning.

Aja nu är tesla i en speciell situation, vi får väl se hur det löser sig.
 
D
13th Marine 13th Marine skrev:
Då får man väl hänvisa dit istället för att neka som verkar vara fallet i klippet
Uj, där avslöjade du mig, inte sett klippet, bara din fråga.. tittar inte så mycket på arga män på Youtube, -om jag hade fått en krona.. osv.. haha
 
  • Haha
13th Marine
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
För mig är prissänkningar på elbilar förväntat.
Jag anser ju att elbilen är billigare i tillverkning, eventuellt redan nu, men åtminstone i en nära framtid när leverantörskedjor och processer och tillverkningsvolymer och know how har satt sig.
Samma här, vi hade den dialogen i tråden för 1-2 år sedan då jag räknade på ett byte med bil under samma förutsättningar, diesel kontra elbil. Det skilde då runt 300 000 mellan de alternativen i inköpspris.
Håller fast vid att det kommer modeller som passar oss och där en elbil i inköpspris blir acceptabelt, vilket det inte var vid den jämförelsen. Inga drift kostnader kunde räkna hem den skillnaden.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
D
13th Marine 13th Marine skrev:
Då får man väl hänvisa dit istället för att neka som verkar vara fallet i klippet
Jag tittade för att kunna svara, ja, han raljerar ju mycket och om vi lämnar strejken utanför så gjorde han ju till sist det normala och då verkar det lösa sig. När man har en skada så anmäler man till sitt försäkringsbolag, som i sin tur anvisar en verkstad, den kommer inte vara Tesla ute i Fosie, för de har ingen plåt och skadedel.

Det är som vanligt med såna här klipp, någon liten fakta blandad med raljerande.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
A AndersS skrev:
Samma här, vi hade den dialogen i tråden för 1-2 år sedan då jag räknade på ett byte med bil under samma förutsättningar, diesel kontra elbil. Det skilde då runt 300 000 mellan de alternativen i inköpspris.
Håller fast vid att det kommer modeller som passar oss och där en elbil i inköpspris blir acceptabelt, vilket det inte var vid den jämförelsen. Inga drift kostnader kunde räkna hem den skillnaden.
Japp, jag skulle kunna berätta om vad de första "bärbara" mobiltelefonerna kostade, vad det kostade att använda dem och vilka prestanda de hade. Ändå fanns det köpare.

Jag sålde en Panasonic Pocketpac vid de sista åren av 80-talet.
Den gick loss på något mellan 20 och 25 tusen, det kostade 6kr/minut att ringa.
Telefonen var stor som drygt ett halvt mjölkpaket och vägde inte långt från ett kilo (med stora batteriet).
Med stora batteriet var passingstiden åtminstone 8 timmar, kanske bortåt 12 timmar, med minsta så fick man ladda flera ggr per arbetsdag.

Bild på telefonen med mellanstora batteriet.
p1000475_jpg_medium.jpg

Och här en bild på en med stora batteriet (nr 2 från vänster), man kan också se att Ericssons hotline faktiskt var samma telefon, bara bakad med andra plastkåpor.
15548088776071520185540_medium.jpg


Sååå, ja det finns alltid köpare till de första dåliga dyra exemplaren av ny "cool" teknik.
Elbilarna har mjölkat denna grupp klart nu.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Den gick loss på något mellan 20 och 25 tusen, det kostade 6kr/minut att ringa.
Du måste haft ett dåligt avtal. Vad jag minns tog Telia ca 2.50:- per minut inom Sverige runt -87. Minns jag fel?
 
Alfredo Alfredo skrev:
Du måste haft ett dåligt avtal. Vad jag minns tog Telia ca 2.50:- per minut inom Sverige runt -87. Minns jag fel?
Jag mins att det kostade 6 kr/min att ringa med Telia i mitten av 90-talet, har för mig att priset sänktes mot slutet av decenniet.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
W witten skrev:
Jag mins att det kostade 6 kr/min att ringa med Telia i mitten av 90-talet, har för mig att priset sänktes mot slutet av decenniet.
Måste varit något "privatkundsavtal" utan fasta avgifter eller något liknande. Ett normalt företagsabonnemang på NMT 450 hade definitivt inte dessa minutkostnader 1987. Kan det ha varit NMT röd?

Här nämns priset 3.50:- för NMT 450, dock utan exakt årsangivelse:

Svensk text om NMT:s lansering i Sverige 1981, mobiltelefonsystem, framgång, abonnenter, bilinstallation, antennspröt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men oj vad OT så jag släpper detta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.