1 822 092 läst ·
27 239 svar
1822k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 694 inlägg
För mig är prissänkningar på elbilar förväntat.
Jag anser ju att elbilen är billigare i tillverkning, eventuellt redan nu, men åtminstone i en nära framtid när leverantörskedjor och processer och tillverkningsvolymer och know how har satt sig.
Det är liksom ganska självklart att man hela tiden tagit så mycket betalt för bilarna som det går, men nu har segmentet med rika early adaptors blivit fullt med elbilar, nu måste andra köpare lockas till köp.
Jag anser ju att elbilen är billigare i tillverkning, eventuellt redan nu, men åtminstone i en nära framtid när leverantörskedjor och processer och tillverkningsvolymer och know how har satt sig.
Det är liksom ganska självklart att man hela tiden tagit så mycket betalt för bilarna som det går, men nu har segmentet med rika early adaptors blivit fullt med elbilar, nu måste andra köpare lockas till köp.
Byggveteran
· Kalmar
· 559 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 694 inlägg
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Jag uppfattar att problemet just nu är att tesla själva inte gör plåtarbeten utan nyttjar exv werksta för dessa jobb. Men Werksta (och andra skadeverkstäder som jobbar med tesla) har IF metall tagit ut i sympatiåtgärder så de får inte åta sig jobb med teslor. Dvs den fackliga konflikten får kraftig påverkan på tredje part som köpt sina bilar långt innan konflikten bröt ut, åtminstone de som har en bil som behöver reparation
/U
/U
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 231 inlägg
Esse sa väl iofs. att det skulle lösa sig, och det blir väl inte mycket visningar om man inte dramatiserar sånt här lite.
Sen ska man ju inte glömma att Tesla är under en bred facklig blockad. Klart det är svårt att få hjälp då, i synnerhet av större företag med kollektivavtal som Werksta.
Ska Tesla framhärda och inte sluta avtal med Metall lär de behöva ta in även skadeverkstäderna i egen regi eller bara jobba med småskuttar utan kollektivavtal.
Sen ska man ju inte glömma att Tesla är under en bred facklig blockad. Klart det är svårt att få hjälp då, i synnerhet av större företag med kollektivavtal som Werksta.
Ska Tesla framhärda och inte sluta avtal med Metall lär de behöva ta in även skadeverkstäderna i egen regi eller bara jobba med småskuttar utan kollektivavtal.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 694 inlägg
Om man nu förutsätter att det han säger är sant så verkar de vara rätt dåliga på kommunikation, man får ju förklara för kunden varför man nekar en reperation.
Som jag förstod det var det försäkringsbolaget som hittat en annan lösning.
Aja nu är tesla i en speciell situation, vi får väl se hur det löser sig.
Som jag förstod det var det försäkringsbolaget som hittat en annan lösning.
Aja nu är tesla i en speciell situation, vi får väl se hur det löser sig.
Samma här, vi hade den dialogen i tråden för 1-2 år sedan då jag räknade på ett byte med bil under samma förutsättningar, diesel kontra elbil. Det skilde då runt 300 000 mellan de alternativen i inköpspris.Mikael_L skrev:
Håller fast vid att det kommer modeller som passar oss och där en elbil i inköpspris blir acceptabelt, vilket det inte var vid den jämförelsen. Inga drift kostnader kunde räkna hem den skillnaden.
Jag tittade för att kunna svara, ja, han raljerar ju mycket och om vi lämnar strejken utanför så gjorde han ju till sist det normala och då verkar det lösa sig. När man har en skada så anmäler man till sitt försäkringsbolag, som i sin tur anvisar en verkstad, den kommer inte vara Tesla ute i Fosie, för de har ingen plåt och skadedel.13th Marine skrev:
Det är som vanligt med såna här klipp, någon liten fakta blandad med raljerande.
Japp, jag skulle kunna berätta om vad de första "bärbara" mobiltelefonerna kostade, vad det kostade att använda dem och vilka prestanda de hade. Ändå fanns det köpare.A AndersS skrev:Samma här, vi hade den dialogen i tråden för 1-2 år sedan då jag räknade på ett byte med bil under samma förutsättningar, diesel kontra elbil. Det skilde då runt 300 000 mellan de alternativen i inköpspris.
Håller fast vid att det kommer modeller som passar oss och där en elbil i inköpspris blir acceptabelt, vilket det inte var vid den jämförelsen. Inga drift kostnader kunde räkna hem den skillnaden.
Jag sålde en Panasonic Pocketpac vid de sista åren av 80-talet.
Den gick loss på något mellan 20 och 25 tusen, det kostade 6kr/minut att ringa.
Telefonen var stor som drygt ett halvt mjölkpaket och vägde inte långt från ett kilo (med stora batteriet).
Med stora batteriet var passingstiden åtminstone 8 timmar, kanske bortåt 12 timmar, med minsta så fick man ladda flera ggr per arbetsdag.
Bild på telefonen med mellanstora batteriet.

Och här en bild på en med stora batteriet (nr 2 från vänster), man kan också se att Ericssons hotline faktiskt var samma telefon, bara bakad med andra plastkåpor.

Sååå, ja det finns alltid köpare till de första dåliga dyra exemplaren av ny "cool" teknik.
Elbilarna har mjölkat denna grupp klart nu.
Måste varit något "privatkundsavtal" utan fasta avgifter eller något liknande. Ett normalt företagsabonnemang på NMT 450 hade definitivt inte dessa minutkostnader 1987. Kan det ha varit NMT röd?W witten skrev:
Här nämns priset 3.50:- för NMT 450, dock utan exakt årsangivelse:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men oj vad OT så jag släpper detta.