1 744 867 läst ·
26 185 svar
1745k läst
26,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Vilken fossil har 8000kr i serviceavgift om vi pratar om nya alltså 1:a service?J jocke31 skrev:
Ok då går räkningen ihop😉
Nä, en ny fossilbil kostar absolut mindre i service. Det är förstås när det börjar bli 6000 eller 10000 mil det börjar bli rejält dyrt, det medges.Rejäl skrev:
Men jag redogjorde för besparingen i vår situation där vi bytte 2 st halvgamla (3-5 år) ägda fossilbilar med 4000-8000 mil på mätaren till 2 st nya privatleasade elbilar och räknade på TCO.
BTW, min förrförra bil, A4:an sålde jag innan det började bli dags för kamremsbyte… Det är ingen rolig kostnad.
Då förstår jag😉J jocke31 skrev:Nä, en ny fossilbil kostar absolut mindre i service. Det är förstås när det börjar bli 6000 eller 10000 mil det börjar bli rejält dyrt, det medges.
Men jag redogjorde för besparingen i vår situation där vi bytte 2 st halvgamla (3-5 år) ägda fossilbilar med 4000-8000 mil på mätaren till 2 st nya privatleasade elbilar och räknade på TCO.
BTW, min förrförra bil, A4:an sålde jag innan det började bli dags för kamremsbyte… Det är ingen rolig kostnad.
Visst försöker många rättfärdiga sin elbil på det sättet, men det finns en massa andra sätt att göra en insats för miljön och till lägre totalkostnad. Elbilens stora nackdel är ju det högre inköpspriset, som för den genomsnittliga bilen är svårt att hämta in med den genomsnittliga årliga körsträckan. Årskostnaden blir alltså högre för de flesta, och eftersom det är väldigt få som har en inkomst som styrs av hur många mil om året man kör så är det årskostnaden som är relevant för de flesta, inte milkostnaden.JanneJanne123 skrev:
Räckviddsproblematiken nu (till skillnad från när tråden startade) handlar främst om de begagnade bilarna (som 90% av bilköparna köper). Med nya bilar är räckvidden oftast tillräcklig. Men det är bara 10% av bilköparna som köper ny bil.
Variationen i utbudet av elbilar är fortfarande rätt dålig också, inte många kombi t.ex. Visst, alla har kanske inte behov av kombi, men när det gäller bränslebilar är utbudet av kombi-versioner markant mycket större. Det är inga problem alls att hitta en vettig begagnad bensinkombi till rimligt pris.
Skulle servicen på min bensinbil börja kosta så mycket skulle jag byta direkt. Jag har servat hos Skoda (för då gäller deras mobilitetsgaranti) och jag tror aldrig det kostat över 4000, första åren var det närmare 3000. Bilen är en -15 som jag köpte -17.J jocke31 skrev:
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 614 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 614 inlägg
Vår Skoda hade skatt på 10,5 kkr eller om det var 11,5 kkr, 0,4 kkr är ju så mycket roligare. Men Skodan var ju halva inköpspriset också, men slukade soppa istället.N Nerre skrev:
Vi har tydligen hunnit köra 2,5 k mil sen i mitten av maj, tydligen roligt att köra elbil 🥸🥲
Vi hade serviceavtal, så troligen lite dyrare, men tror det blev typ 4 kkr/st för de två servicarna vi gjorde.
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 371 inlägg
Jag servade nyss vår Passat GTE.
4100kr, upp från 3600kr förra året.
Var 4e service är dock byte av växellådsolja, ligger väl på 12 000 idag för den servicen
Så snitt 6000kr per service.
4100kr, upp från 3600kr förra året.
Var 4e service är dock byte av växellådsolja, ligger väl på 12 000 idag för den servicen
Så snitt 6000kr per service.
I dagsläget är det nog bara Model Y LR som uppfyller krav på fyrhjulsdrift, bra utrymmen, drag, ok räckvidd och bra laddningsnätverk. Det är den kombinationen som gör att den säljer så bra - det finns helt enkelt inga riktiga konkurrenter på tjänstebilsmarknaden om man har de önskemålen.Hannuse skrev:
/Krille
Kollektivtrafik är ju redan kraftigt subventionerad och är en rejäl kostnadspost i regioners/kommuners (skattebetalarnas) budget.J JohanLun skrev:Jag tycker själv man skulle subventionera tåg och kollektivtrafik kraftigt och införa "familjebiljetter" där det inte kostar extra att ta med hela familjen. Först då blir detta ett alternativ till bil. Lägg hellre pengar på det än på att sponsra elbilar, de kommer löna sig av sig själva för de som kör mycket.
Skåne har redan sådana biljetter.J JohanLun skrev:Jag kör 5 mil enkel med min Zoe elbil när jag åker till jobbet.
När jag måste hem i tid till barnen så funkar inte kollektivt, det går inte buss sista biten till jobbet, det tar 40 minuter att gå den sträckan. Jag köpte en el-spark för att testa åka kommunalt och klara när bussen inte går, men det blir för mycket bök och funkar inte på ett fullsatt pendeltåg. Men eftersom jag inte åker varje dag så blir det lika dyrt att åka SL som att ta elbilen, främst pga jag passerar essingeleden som ju kostar nästan som en SL biljett när det är dyrast tid.
Skulle jättegärna åka kommunalt om det bara var både prisvärt och ungefär samma totaltid.
Men vänder man på frågan, längre sträckor är det ju oftast bättre åka kommunalt eller tåg, varför tar du inte tåget när du hälsar på släktingarna? (tyvärr är ju tågen svindyra så ska man åka hela familjen så blir det ofta dyrt).
Jag tycker själv man skulle subventionera tåg och kollektivtrafik kraftigt och införa "familjebiljetter" där det inte kostar extra att ta med hela familjen. Först då blir detta ett alternativ till bil. Lägg hellre pengar på det än på att sponsra elbilar, de kommer löna sig av sig själva för de som kör mycket.
Hlm-Malmö. 2 vuxna ett barn. Barnbiljetten kostar 140,4kr så den åker gratis och man får lite rabbatt på vuxenbiljetterna.
Men det är fortfarande dyrt och om man inte ska till något nära malmö Station så är det lättare med bil och dessutom billigare även om man kör bensin/diesel.
Om man tar en Mercedes med dieselfyra som exempel så ska dessa in var 12e månad och som minst tror jag att jag har betalat ungefär 6.500kr och som mest 15.000kr per år i service, typiskt ca 9', detta är siffror från verkligheten och inkluderar inte någon reparation.J jocke31 skrev:Nä, en ny fossilbil kostar absolut mindre i service. Det är förstås när det börjar bli 6000 eller 10000 mil det börjar bli rejält dyrt, det medges.
Precis min upplevelse också gällande dieselbilar.D djac skrev: