A
J jocke31 skrev:
Inte så komplicerat:
Service per år på fossilbil kostnad 8000 kr
2 bilar, 2 år = 32000 kr.
Service per år på elbil kostnad 1500 kr
2 bilar, 2 år = 6000 kr

32000 - 6000 = 26000 kr på 2 år (om vi hade betalt själva).
Men service ingår i leasingavtalet, så servicekostnaden för våra bilar är 0 kr.
Vilken fossil har 8000kr i serviceavgift om vi pratar om nya alltså 1:a service?

Ok då går räkningen ihop😉
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Vilken fossil har 8000kr i serviceavgift om vi pratar om nya alltså 1:a service?

Ok då går räkningen ihop😉
Nä, en ny fossilbil kostar absolut mindre i service. Det är förstås när det börjar bli 6000 eller 10000 mil det börjar bli rejält dyrt, det medges.
Men jag redogjorde för besparingen i vår situation där vi bytte 2 st halvgamla (3-5 år) ägda fossilbilar med 4000-8000 mil på mätaren till 2 st nya privatleasade elbilar och räknade på TCO.
BTW, min förrförra bil, A4:an sålde jag innan det började bli dags för kamremsbyte… Det är ingen rolig kostnad.
 
A
J jocke31 skrev:
Nä, en ny fossilbil kostar absolut mindre i service. Det är förstås när det börjar bli 6000 eller 10000 mil det börjar bli rejält dyrt, det medges.
Men jag redogjorde för besparingen i vår situation där vi bytte 2 st halvgamla (3-5 år) ägda fossilbilar med 4000-8000 mil på mätaren till 2 st nya privatleasade elbilar och räknade på TCO.
BTW, min förrförra bil, A4:an sålde jag innan det började bli dags för kamremsbyte… Det är ingen rolig kostnad.
Då förstår jag😉
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Nu vet jag att fossilgänget kommer börja veva om barnarbete i Afrika och kolkraft i Tyskland, men känner du inte att om man inte bara fokuserar på det praktiska så gör du ändå någon form av insats för miljön? Jag försöker iallafall rättfärdiga elbilen på det sättet för mig själv.
Visst försöker många rättfärdiga sin elbil på det sättet, men det finns en massa andra sätt att göra en insats för miljön och till lägre totalkostnad. Elbilens stora nackdel är ju det högre inköpspriset, som för den genomsnittliga bilen är svårt att hämta in med den genomsnittliga årliga körsträckan. Årskostnaden blir alltså högre för de flesta, och eftersom det är väldigt få som har en inkomst som styrs av hur många mil om året man kör så är det årskostnaden som är relevant för de flesta, inte milkostnaden.

Räckviddsproblematiken nu (till skillnad från när tråden startade) handlar främst om de begagnade bilarna (som 90% av bilköparna köper). Med nya bilar är räckvidden oftast tillräcklig. Men det är bara 10% av bilköparna som köper ny bil.

Variationen i utbudet av elbilar är fortfarande rätt dålig också, inte många kombi t.ex. Visst, alla har kanske inte behov av kombi, men när det gäller bränslebilar är utbudet av kombi-versioner markant mycket större. Det är inga problem alls att hitta en vettig begagnad bensinkombi till rimligt pris.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Service per år på fossilbil kostnad 8000 kr
Skulle servicen på min bensinbil börja kosta så mycket skulle jag byta direkt. Jag har servat hos Skoda (för då gäller deras mobilitetsgaranti) och jag tror aldrig det kostat över 4000, första åren var det närmare 3000. Bilen är en -15 som jag köpte -17.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren
N Nerre skrev:
Skulle servicen på min bensinbil börja kosta så mycket skulle jag byta direkt. Jag har servat hos Skoda (för då gäller deras mobilitetsgaranti) och jag tror aldrig det kostat över 4000, första åren var det närmare 3000. Bilen är en -15 som jag köpte -17.
Vår Skoda hade skatt på 10,5 kkr eller om det var 11,5 kkr, 0,4 kkr är ju så mycket roligare. Men Skodan var ju halva inköpspriset också, men slukade soppa istället.
Vi har tydligen hunnit köra 2,5 k mil sen i mitten av maj, tydligen roligt att köra elbil 🥸🥲

Vi hade serviceavtal, så troligen lite dyrare, men tror det blev typ 4 kkr/st för de två servicarna vi gjorde.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Jag servade nyss vår Passat GTE.
4100kr, upp från 3600kr förra året.
Var 4e service är dock byte av växellådsolja, ligger väl på 12 000 idag för den servicen

Så snitt 6000kr per service.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
K
Hannuse Hannuse skrev:
Ja, tjänstebilspolicy.
Jag är i grunden positivt inställd till den, men insikten nu är att ca 25mil är den räckvidd som finns i praktiken, och infrastrukturen för laddning är inte riktigt mogen.
Men, någon ska väl ligga i framkant, och bidra till utvecklingen.
I dagsläget är det nog bara Model Y LR som uppfyller krav på fyrhjulsdrift, bra utrymmen, drag, ok räckvidd och bra laddningsnätverk. Det är den kombinationen som gör att den säljer så bra - det finns helt enkelt inga riktiga konkurrenter på tjänstebilsmarknaden om man har de önskemålen.

/Krille
 
  • Gilla
Skandiamannen och 2 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Jag tycker själv man skulle subventionera tåg och kollektivtrafik kraftigt och införa "familjebiljetter" där det inte kostar extra att ta med hela familjen. Först då blir detta ett alternativ till bil. Lägg hellre pengar på det än på att sponsra elbilar, de kommer löna sig av sig själva för de som kör mycket.
Kollektivtrafik är ju redan kraftigt subventionerad och är en rejäl kostnadspost i regioners/kommuners (skattebetalarnas) budget.
 
  • Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
A
J JohanLun skrev:
Jag kör 5 mil enkel med min Zoe elbil när jag åker till jobbet.
När jag måste hem i tid till barnen så funkar inte kollektivt, det går inte buss sista biten till jobbet, det tar 40 minuter att gå den sträckan. Jag köpte en el-spark för att testa åka kommunalt och klara när bussen inte går, men det blir för mycket bök och funkar inte på ett fullsatt pendeltåg. Men eftersom jag inte åker varje dag så blir det lika dyrt att åka SL som att ta elbilen, främst pga jag passerar essingeleden som ju kostar nästan som en SL biljett när det är dyrast tid.

Skulle jättegärna åka kommunalt om det bara var både prisvärt och ungefär samma totaltid.

Men vänder man på frågan, längre sträckor är det ju oftast bättre åka kommunalt eller tåg, varför tar du inte tåget när du hälsar på släktingarna? (tyvärr är ju tågen svindyra så ska man åka hela familjen så blir det ofta dyrt).

Jag tycker själv man skulle subventionera tåg och kollektivtrafik kraftigt och införa "familjebiljetter" där det inte kostar extra att ta med hela familjen. Först då blir detta ett alternativ till bil. Lägg hellre pengar på det än på att sponsra elbilar, de kommer löna sig av sig själva för de som kör mycket.
Skåne har redan sådana biljetter.
Hlm-Malmö. 2 vuxna ett barn. Barnbiljetten kostar 140,4kr så den åker gratis och man får lite rabbatt på vuxenbiljetterna.
Men det är fortfarande dyrt och om man inte ska till något nära malmö Station så är det lättare med bil och dessutom billigare även om man kör bensin/diesel.
Skärmdump, betalningsöversikt, rabatt, totalt belopp, villkorsgodkännande, svenskt, 456.30 kronor slutsumma.
 
D
J jocke31 skrev:
Nä, en ny fossilbil kostar absolut mindre i service. Det är förstås när det börjar bli 6000 eller 10000 mil det börjar bli rejält dyrt, det medges.
Men jag redogjorde för besparingen i vår situation där vi bytte 2 st halvgamla (3-5 år) ägda fossilbilar med 4000-8000 mil på mätaren till 2 st nya privatleasade elbilar och räknade på TCO.
BTW, min förrförra bil, A4:an sålde jag innan det började bli dags för kamremsbyte… Det är ingen rolig kostnad.
Om man tar en Mercedes med dieselfyra som exempel så ska dessa in var 12e månad och som minst tror jag att jag har betalat ungefär 6.500kr och som mest 15.000kr per år i service, typiskt ca 9', detta är siffror från verkligheten och inkluderar inte någon reparation.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
engs
Kör BMW fortfarande fri service eller ”fri” (man betalar ju på nått sätt) de första tre åren och X mil eller nått?
Eller är/var det bara på tjänstebilar de körde med det kanske.
 
  • Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Vår Skoda hade skatt på 10,5 kkr eller om det var 11,5 kkr,
Då är det knappast en äldre bil? Min skatt är 448 kronor nu (tror det var runt 360 förut).
 
G
Men då har du en "miljö" bil av något slag en ny BMW 520 har ju fn skatt på flera tusen..
 
D djac skrev:
Om man tar en Mercedes med dieselfyra som exempel så ska dessa in var 12e månad och som minst tror jag att jag har betalat ungefär 6.500kr och som mest 15.000kr per år i service, typiskt ca 9', detta är siffror från verkligheten och inkluderar inte någon reparation.
Precis min upplevelse också gällande dieselbilar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.