Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Tror dom gör bättre i att bara sätta up plug & charge laddare. Finns ju redan nu i t.ex. zaptec pro
Ja, att inte Plug&Charge har slagit igenom mer är något av en gåta för mig. Har det på vår ena elbil och det är hur bekvämt som helst. Inget behov av några appar, kort eller taggar. Bara att sätta i sladden så startar laddningen.
 
  • Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
Microkatten
Mikael_L Mikael_L skrev:
Och så förutspår jag att det så småningom kommer komma en lite lagom liten stadsbil som har hela taket klätt med solceller, kanske huven också.
Det är bara att ställa dig i kö till Lightyear 2 om du är sugen!

Elbils-teknologin har nu fått momentum, så jag tror som du att det nu kommer att tas stora kliv framåt relativt snabbt (även om utvecklingen oftast tar längre tid än man tror/hoppas...), med en väldigt diversifierad produktportfölj, från större kollektiva lösningar till små produkter för individen.

Politiskt gäller det att vara öppen för möjligheterna. Teknologin brukar inte vara den begränsande faktorn i införandet av ny teknik.
 
  • Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
Mikael_L
Det jag saknar är någon slags billaddningens paypal.
En operatör som samlar alla slags laddnätverk (och enskilda laddare) i en enda tjänst, som gör att jag får en enda faktura på allt jag laddat.

Jag är ju inte ensam om problemet att jag laddar företagsbilen, och då är det totalt ointressant att ansluta sig till någon laddare för att ladda in några kronor som sen ska swishas.
Helt omöjligt att få in det i bokföringen, det är alltså mest omöjligt för att sådana där små verifikat kostar mer att bokföra än vad summan är på. Det är lika bra att jag betalar med egna privata pengar, för det blir helt enkelt billigare på sista raden.
 
P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag ser också ett koncept som kan dyka upp vid olika affärer, främst vid storköp tänker jag, typ utanför ICA Maxi.
Man parkerar vid affärens laddare, som laddar med kanske typ 30-60kW, pluggar in och matar in sitt regnummer.
Sen strosar man omkring och handlar medan det laddar i 20-60 minuter, och i kassan säger man att man vill betala för sin laddning, som då avbryts och bilen kopplas loss, och kostnaden för laddningen landar på kvittot.
Eon har laddare på de flesta maxi här i krokarna. Ingen använder de då de är för dyra :) Och krånglar alltid.
Nackdelen med parkeringar utanför storköp är att det är inte affärerna som äger parkeringarna. Utan det är privat intresse av markägare.

Kristianstad c4 shopping erbjuder gratis laddning i 2 timmar, där är det dock hopplöst då folk som bor bredvid laddar sina bilar där varje dag :)
 
P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det jag saknar är någon slags billaddningens paypal.
En operatör som samlar alla slags laddnätverk (och enskilda laddare) i en enda tjänst, som gör att jag får en enda faktura på allt jag laddat.

Jag är ju inte ensam om problemet att jag laddar företagsbilen, och då är det totalt ointressant att ansluta sig till någon laddare för att ladda in några kronor som sen ska swishas.
Helt omöjligt att få in det i bokföringen, det är alltså mest omöjligt för att sådana där små verifikat kostar mer att bokföra än vad summan är på. Det är lika bra att jag betalar med egna privata pengar, för det blir helt enkelt billigare på sista raden.
Det finns en superenkel lösning på det problemet.

Tvinga alla operatörer på laddmarknaden att ta ALLA kort. Då kan du använda ditt företagskort. Superbra.
 
Mikael_L
Rkarlsson skrev:
Det finns en superenkel lösning på det problemet.
Tvinga alla operatörer på laddmarknaden att ta ALLA kort. Då kan du använda ditt företagskort. Superbra.
Det är dom inte så sugna på p.g.a kortavgifterna.
 
S
Rkarlsson skrev:
Eon har laddare på de flesta maxi här i krokarna. Ingen använder de då de är för dyra :) Och krånglar alltid.
Nackdelen med parkeringar utanför storköp är att det är inte affärerna som äger parkeringarna. Utan det är privat intresse av markägare.

Kristianstad c4 shopping erbjuder gratis laddning i 2 timmar, där är det dock hopplöst då folk som bor bredvid laddar sina bilar där varje dag :)
3 kr/h har jag betalat för 22 kW-stolpar vid Ica maxi i stockholmsområdet. Eon.
 
P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är dom inte så sugna på p.g.a kortavgifterna.
Exakt. De vill inte förenkla det alls, helt vansinne att det tillåts sådant trams.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det jag saknar är någon slags billaddningens paypal.
En operatör som samlar alla slags laddnätverk (och enskilda laddare) i en enda tjänst, som gör att jag får en enda faktura på allt jag laddat.

Jag är ju inte ensam om problemet att jag laddar företagsbilen, och då är det totalt ointressant att ansluta sig till någon laddare för att ladda in några kronor som sen ska swishas.
Helt omöjligt att få in det i bokföringen, det är alltså mest omöjligt för att sådana där små verifikat kostar mer att bokföra än vad summan är på. Det är lika bra att jag betalar med egna privata pengar, för det blir helt enkelt billigare på sista raden.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/ISO_15118
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
P
S sinuslinus skrev:
3 kr/h har jag betalat för 22 kW-stolpar vid Ica maxi i stockholmsområdet. Eon.
Det var deras gamla pris.
Kostar de inte 5,95 hos er idag med? Det gör det på alla slöladdare förutom de som är långt ut i skogen, den kostar 3 kr för kunder. Men man kommer inte åt den för att folk som parkerar där ute parkerar framför laddaren =)
 
R RogerHql skrev:
Jovisst är det så.
Att batteriet skulle hålla längre än bilen ser jag heller inget stöd för.
Tvärtom.
Min kangoo ZE 22 KWh, från 2012 har ännu inte passerarat 10000 mil men batteriet är rejält nerbantat och har ett SOH på 72% just nu. Låg på 75% när jag köpte bilen för ett år sen.
Jag tror körstilen har stor betydelse i mitt fall och tidigareägare har antagligen kört med gasen i botten mest hela tiden vilket gör att batteriet degenererar snabbare.
(Mätaren för SOC och uttagen momentan effekt har ett rödmärkt område man bara ska gå in i vid omkörningar)
Kan också konstatera att vinterkylan påverkar SOH , man tappar några procent när det är vinter som man får tillbaka på sommaren.
i praktiken är skillnaden betydligt större beroende på batteritemperatur. Visade sig tydligt i min ”långtur” på 150 km jag gjorde nyligen:
Började med en batteritemperatur på +4C och hade +16C när jag kom fram. Returresan som skedde några timmar senare hade ett betydligt bättre batteri!
Tänkte göra lite mätningar på det snart…
Kan då också tillägga att hur man laddar ihop med körning påverkar också SoH.Är nog en del som laddar direkt efter körning när de har kommit hem, det är inte optimalt för batteriet.
Testa gärna att ladda 100%SoC och kör ner den till ca 10% ,låt batteriet vila över natten.
Ladda sen nästa dag till valfri SoC och repetera några ggr, så kommer SoH att förbättras.
 
S
Rkarlsson skrev:
Det var deras gamla pris.
Kostar de inte 5,95 hos er idag med? Det gör det på alla slöladdare förutom de som är långt ut i skogen, den kostar 3 kr för kunder. Men man kommer inte åt den för att folk som parkerar där ute parkerar framför laddaren =)
Chargefinder säger 3kr. Har inte varit där sen i somras.
 
Maltemullvad Maltemullvad skrev:
Kan då också tillägga att hur man laddar ihop med körning påverkar också SoH.Är nog en del som laddar direkt efter körning när de har kommit hem, det är inte optimalt för batteriet.
Testa gärna att ladda 100%SoC och kör ner den till ca 10% ,låt batteriet vila över natten.
Ladda sen nästa dag till valfri SoC och repetera några ggr, så kommer SoH att förbättras.
Är inte det där bara en Leaf-grej man gör för att få systemet att känna av verklig SoH bättre? Det påverkar alltså inte SoH, utan visar det bara sannare. På gamla Leaf.
 
  • Gilla
Lassh och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det jag saknar är någon slags billaddningens paypal.
En operatör som samlar alla slags laddnätverk (och enskilda laddare) i en enda tjänst, som gör att jag får en enda faktura på allt jag laddat.

Jag är ju inte ensam om problemet att jag laddar företagsbilen, och då är det totalt ointressant att ansluta sig till någon laddare för att ladda in några kronor som sen ska swishas.
Helt omöjligt att få in det i bokföringen, det är alltså mest omöjligt för att sådana där små verifikat kostar mer att bokföra än vad summan är på. Det är lika bra att jag betalar med egna privata pengar, för det blir helt enkelt billigare på sista raden.
Jamen det är ju där Plug&Charge kommer in i bilden. Du stoppar i sladden och så startas din laddning automatiskt, betalning sker sedan med valfri betallösning. Det är VIN-numret på din bil som styr vilken betalningsavsändare som debiteras.
 
Vi får väl se om P&C blir så fritt som man hoppas eller om biltillverkarna som nu lyckas klämma sig emellan kund och leverantör.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.