S
R Robert-san01 skrev:
OKQ8, max 150kW och jag var ensam vid hela stationen.

Tveksamt att det var laddaren som var problemet.
Hur snabbt laddar din Mercedes när du börja ladda med 74%?
 
S sinuslinus skrev:
Hur snabbt laddar din Mercedes när du börja ladda med 74%?
Drygt 100.

Diagram visar genomsnittlig laddningskraft mot start och slut laddningsstatus för elfordon, källa "INSIDEEVs".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
S
R Robert-san01 skrev:
Drygt 100.

[bild]
Här är samma diagram för Mach e.
https://cdn.motor1.com/images/custo...-e-er-awd-2021-dcfc-power-matrix-20210308.png

Jag har ingen åsikt om Mach E mer än vad man hört om den. Själv har jag aldrig påbörjat snabbladdning med så hög laddning.

Jag laddade min Ioniq 5 i torsdags på Eviny. 22-85% (51 kWh) på 20 minuter. 150 kW i snitt.
Batteriförvärmningen tog 3-4 kW.
 
  • Bildskärm i bil visar energianvändning och Apple CarPlay med ljudbok "Dinosauriemysteriet".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärm visar laddningsstatus för fordon: 54%, 17 minuter kvar till 90%, 220 kW.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
jocke31 och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är inte så lätt att finna en exakt och helt korrekt terminologi.
ICE-motorers förbränning är egentligen en flamfront, och är olika för dieselcykel, otto-cykel, atkins-cykel osv.

Förbränningsmotor är ett ganska korrekt allmänt begrepp för alla, men kan även kanske involvera ångmaskin och/eller Sterling-motor.
Termen ICE (Internal Combustion Engine) är däremot bra, den exkluderar t.ex. Sterlingmotor och ångmaskin.
Den ålderdomliga termen explosionsmotor gör det också, och jag vet inget annat ord på Svenska som är närmare den engelska akronymen ICE.

edit:
Jag har kollat upp, och ICE är även det lite problematiskt, då det tydligen även inbegriper olika former av jetmotorer, gasturbiner och raketmotorer, t.ex.
Explosionsmotor kanske ÄR det allra bästa namnet ... ;)
Framför allt är väl ICE en helt värdelös term för alla som inte är motorintresserade. En helt ogenomskinlig förkortning redan på engelska och än värre på svenska.

Tacka vet jag finlandismen avgasmotor. Har vi någon finskkunnig som vet om det är en fennicism (alltså en ordagrann översättning från finskan)? Och (oavsett det) är det ett nytt ord som kommit med elbilarnas inträde, eller har man sagt så länge?
 
  • Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nä i historiskt perspektiv är det ju nog ingen fördel att inte varit med på utvecklingsstegen.

Men när man väl ska börja ändra sig, så behöver man ju inte köra heller racet med att först utveckla en Newcombens ångmaskin med en verkningsgrad på 0,5% för att sen förbättra den i 100 år och nå 20% verkningsgrad för att sen komma på explosionsmotorn med 5% verkningsgrad och utveckla den i 100 år för att nå 25% verkningsgrad för att ungefär då kommit på tillräckligt bra batteriteknik för att ta nästa steg.

Utan de försöker väl hoppa på det bästa av dagens teknik som de kan ha nytta av och råd med. Så fossilmotorn blir kanske snart lika död där ...
Att de kan hoppa över utvecklingssteg är det som gör att fattigare länder fort kan komma om inte ikapp så i alla fall närmare de rikaste när de får lite ordning på sina institutioner. Dock tror jag att det kommer dröja innan elbilar blir billigare att äga i många länder där de inte straffbeskattar koldioxidutsläpp.

Kina antyder väl att jag har fel eller snart kan få det, men jag tror att det är några år eller rent av decennier innan avgasbilar är ett ekonomiskt sämre alternativ.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Här är samma diagram för Mach e.
[länk]

Jag har ingen åsikt om Mach E mer än vad man hört om den. Själv har jag aldrig påbörjat snabbladdning med så hög laddning.

Jag laddade min Ioniq 5 i torsdags på Eviny. 22-85% (51 kWh) på 20 minuter. 150 kW i snitt.
Batteriförvärmningen tog 3-4 kW.
220kW vid 54% är inte illa! 👍
 
S
R Robert-san01 skrev:
220kW vid 54% är inte illa! 👍
Är därikring det brukar toppa. 223 kW var det som högst.

Bilen är tillräckligt snabb för att jag skulle upptäcka en bugg i somras hos Eviny. Deras lastbalansering var felinställd på 360 kW-laddarna så att laddaren begränsade på 180 kW.

Det blev nästan en plattkurva så det gick fort ändå.
Skärmavbild av elbilsladdning, energiförbrukning och prisinformation på svenska, inkluderar graf över laddningsförlopp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Ska tillrättavisa min bekant med maskin civ.ing.-utbildning och 12 år på Volvos motorutveckling med inriktning på bensin/diesel att han har fel för dom på byggahus säger motsatsen😉
Volvo har ju ingen motorutveckling längre 😜
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Nya Enyaqen verkar lite hårdare prissatt:
[bild]
Det där gör ju Enyaq bitvis billigare än Model Y. Går det åt rätt håll nu? 😀

Prislista för Model Y elbilar med olika drivlinor och räckviddsalternativ på svenska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Det där gör ju Enyaq bitvis billigare än Model Y. Går det åt rätt håll nu? 😀

[bild]
En kan ju hoppas, 85 verkar motsvara en LR i räckvidd, men sen vet jag inte hur utrustningen skiljer.
 
D
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Att de kan hoppa över utvecklingssteg är det som gör att fattigare länder fort kan komma om inte ikapp så i alla fall närmare de rikaste när de får lite ordning på sina institutioner. Dock tror jag att det kommer dröja innan elbilar blir billigare att äga i många länder där de inte straffbeskattar koldioxidutsläpp.

Kina antyder väl att jag har fel eller snart kan få det, men jag tror att det är några år eller rent av decennier innan avgasbilar är ett ekonomiskt sämre alternativ.
Det är väl inte omöjligt att tänka sig billiga elbilar, typ de där mopedbilarna, som kanske inte blir poppis här men kan vara praktiska i andra klimat osv?
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Här är samma diagram för Mach e.
[länk]

Jag har ingen åsikt om Mach E mer än vad man hört om den. Själv har jag aldrig påbörjat snabbladdning med så hög laddning.

Jag laddade min Ioniq 5 i torsdags på Eviny. 22-85% (51 kWh) på 20 minuter. 150 kW i snitt.
Batteriförvärmningen tog 3-4 kW.
Det där är SR-modellen av Mach-E. Stämmer bra med min upplevelse också. Maxhastigheten är 115 kW. LR är snabbare och maxar 150 kW. Men som sagt, den laddar inte alls lika fort som t ex Ioniq5, EV6 eller Taycan.
Däremot så kom det en OTA-uppdatering i våras som förbättrade laddkurvan en del, speciellt mellan 60-80%. Så beroende på om denna uppdatering är gjord så skiljer laddtiden en del.
 
  • Gilla
sinuslinus
  • Laddar…
Å andra sidan så beror ju behovet av snabb DC-laddning rätt mycket på körmönster m m. För mig som åker på max 3-4 långresor per år så är inte en smula långsammare DC-laddning ett stort problem. Jag laddar ändå 95% av all el hemma med 11kW.

Vär andra elbil laddas till i princip 100% hemma.

Och det finns också en hel del 150kW-laddare ute på vägarna som förstås inte levererar snabbare hastighet än så oavsett bilens kapacitet.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
En kan ju hoppas, 85 verkar motsvara en LR i räckvidd, men sen vet jag inte hur utrustningen skiljer.
85x motsvarar en Model Y LR i utrustning ungefär.

Skodan har ju lite tillval som heads up display, massagesäten, elutfällbar baklucka med kicksensor, eluppvärmd vindruta, travel assist, parkeringssensorer. Bra tillgänglighet på dragkrok, isofix fram etc.

Teslan har lite smidigare och snabbare laddning och bättre interface på skärmen. Sen subtilt, Teslan är lite lägre och känns mer som en vanlig bil att köra. Teslan har ju något rymligare bagage under golvet och en stor Frunk.
 
Redigerat:
  • Gilla
Pin och 3 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Framför allt är väl ICE en helt värdelös term för alla som inte är motorintresserade. En helt ogenomskinlig förkortning redan på engelska och än värre på svenska.

Tacka vet jag finlandismen avgasmotor. Har vi någon finskkunnig som vet om det är en fennicism (alltså en ordagrann översättning från finskan)? Och (oavsett det) är det ett nytt ord som kommit med elbilarnas inträde, eller har man sagt så länge?
Håller med att blir dumt på svenskan.

Den krockar med ICE " In Case of Emergency" också
https://www.1177.se/olyckor--skador...pen/ice--nodnummer-till-narstaende-i-mobilen/

Tänker på det när man ser en telefonkontakt med ICE.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.