G
Rkarlsson skrev:
Är det så stora tidsförluster om man bor i sthlm? Sveriges bästa kollektivtrafik till Sveriges billigaste pris.
970 spänn för så stora möjligheter.
Beror på om du har tur eller otur med hur många byten du måste göra skulle jag säga..
 
  • Gilla
Anonymiserad 239657
  • Laddar…
Rkarlsson skrev:
Är det så stora tidsförluster om man bor i sthlm? Sveriges bästa kollektivtrafik till Sveriges billigaste pris.
970 spänn för så stora möjligheter.
Ja, på det stora hela så är kollektivtrafiken i Stockholms län överlägsen de flesta andra ställen i Sverige och till lågt pris. Dock så är kollektivresenärerna här hårt prövade gällande t ex flerårigt pendeltågsstrul och många gigantiska byggen, inte minst 15-årsprojektet Slussen, ständiga renoveringar av Saltsjöbanan och Lidingöbanan, utbyggnad av ny T-bana osv.
Å andra sidan så är det minst lika jobbigt för de som tar bilen. Ständiga köer och trafikinfarkter på många håll. Och lagom till att de största projekten är klara runt 2030 (Slussen, ny t-bana, förbifart Stockholm och utbyggd tvärbana) så börjar det bli dags att gå i pension…🙂
 
Fairlane Fairlane skrev:
Jag trodde du åkte kommunalt till jobbet?
Ja, men jag åker till reducerat pris (då jag har handikappersättning) så jag hade inte hundra koll på vad det kostar (och när jag jag köper så klickar jag liksom bara i vad jag ska ha och betalar med Swish, lägger inte beloppet på minnet).
Fairlane Fairlane skrev:
De 970 kr/månad anser jag vara rätt billiga jämfört med att köra egen bil.
Om man ignorerar tidsförlusten kanske.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men jag känner absolut ingen, som någonsin, varit ett offer för ditt påhittade specialfall.
Det är inte påhittade specialfall, jag känner folk som är i den situationen.

Jag skrev ju det, jag har bekanta som i sociala medier skrivit och frågat om nån har en bil för under 5000 att sälja eftersom deras befintliga bil rasat.

Bara för att du inte känner såna personer betyder inte att de finns. Jag märker den där blindheten för verkligheten i den här tråden, vissa lever verkligen i en filterbubbla. Det är därför jag försöker lyfta fram att dessa människor faktiskt finns.

Och jag känner såklart även människor i andra änden av spektrat, som tar "bruks-jaggan" till brädgårn för att köpa trallvirke.
 
G Greger_08 skrev:
Beror på om du har tur eller otur med hur många byten du måste göra skulle jag säga..
Och om man ska åka på längden eller tvären.
 
N Nerre skrev:
Ja, men jag åker till reducerat pris (då jag har handikappersättning) så jag hade inte hundra koll på vad det kostar (och när jag jag köper så klickar jag liksom bara i vad jag ska ha och betalar med Swish, lägger inte beloppet på minnet).

Om man ignorerar tidsförlusten kanske.
I Stockholm blir det som sagt bara en tidsvinst om du åker andra tider än rusningstrafik eller om du åker på tvären (typ Farsta-Botkyrka eller Vällingby-Danderyd) och inte förbi/genom stan.
Ur ekonomisk och logistisk synvinkel så är det också ytterst sällan det är ekonomiskt försvarbart att ta bilen, oavsett drivmedel. Vägtullar minst 50-80 kr/dag, parkering 50-150 kr/dag och hopplöst att hitta parkering i innerstaden.
Själv tar jag bara bilen de gånger jag är på kontoret halvdagar för att slippa köer och dryga avgifter. Som tur är så jobbar jag hemma 3 dagar/vecka.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Rkarlsson skrev:
Är det så stora tidsförluster om man bor i sthlm? Sveriges bästa kollektivtrafik till Sveriges billigaste pris.
Ja ibland, tyvärr. Det finns erkänt svåra pendlingssträckor, de som går på tvärs över T-bana/pendeltågslinjerna.
Men problemet ska inte överdrivas, på väldigt många ställen finns det hyggligt med bussförbindelser för detta, men har man otur och är nästan ensam om problemet på en viss sträckning, så kommer naturligtvis inte SL dra en busslinje åt en.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Mikael_L
N Nerre skrev:
Bara för att du inte känner såna personer betyder inte att de finns. Jag märker den där blindheten för verkligheten i den här tråden, vissa lever verkligen i en filterbubbla. Det är därför jag försöker lyfta fram att dessa människor faktiskt finns.
Du är ju minst lika hårt inne i din bubbla.
Vi andra försöker få dig att förstå det, att du pratar om ett väldigt fåtal, jag belyste det med att visa på andra små fåtal. Vi kan liksom inte driva en politik i Sverige som tar hänsyn till varenda lite problem som kanske 100 personer har, då kommer det aldrig bli något alls.

Politiken måste ordna så det blir bra för stora grupper, sen får individer anpassa sig från sitt håll.
Fattar du nu?
 
  • Gilla
Krille4 och 6 till
  • Laddar…
P
J jocke31 skrev:
Ja, på det stora hela så är kollektivtrafiken i Stockholms län överlägsen de flesta andra ställen i Sverige och till lågt pris. Dock så är kollektivresenärerna här hårt prövade gällande t ex flerårigt pendeltågsstrul och många gigantiska byggen, inte minst 15-årsprojektet Slussen, ständiga renoveringar av Saltsjöbanan och Lidingöbanan, utbyggnad av ny T-bana osv.
Å andra sidan så är det minst lika jobbigt för de som tar bilen. Ständiga köer och trafikinfarkter på många håll. Och lagom till att de största projekten är klara runt 2030 (Slussen, ny t-bana, förbifart Stockholm och utbyggd tvärbana) så börjar det bli dags att gå i pension…🙂
Ni har inte det bättre än övriga. Skånetrafiken som är mycket dyrare funkar desto sämre med extremt mycket sämre avgångar =) Och skulle man i sthlm vilja så kan man väl ändå cykla? Det läggs ju åtskilliga miljoner på cyklarna =) Här får man vara glad om de sopar de mörka cykelbanorna som kanske anläggs.

Men att påstå att 970 kr är dyrt när de täcker typ hela sthlm är till att ha skygglappar. Och de som kan åka bör ju åka.
Bara att ha en bil stående är ju dyrare varje månad än ett månadskort
 
  • Gilla
Rabbithole och 1 till
  • Laddar…
P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja ibland, tyvärr. Det finns erkänt svåra pendlingssträckor, de som går på tvärs över T-bana/pendeltågslinjerna.
Men problemet ska inte överdrivas, på väldigt många ställen finns det hyggligt med bussförbindelser för detta, men har man otur och är nästan ensam om problemet på en viss sträckning, så kommer naturligtvis inte SL dra en busslinje åt en.
Så finns det platser nånstans inom sthlm där det inte finns en linje på mindre än säg 2km gångavstånd?
Det vill jag kalla ett i-landsproblem eller kanske bara sthlms problem. I andra delar av Sverige så tar man cykeln till busst/tåget. Och vissa byar blir tvugna att köpa bilar för det finns inget alls =)

De tappra här som vill välja bort bilen cyklar till jobbet drygt 2 mil enkel resa, om det är snålhet eller miljö de praktisera låter jag vara osagt, men det finns ingen kollektivtrafik och det är ändå till en rejält stor arbetsgivare känd över hela landet.
 
Rkarlsson skrev:
Ni har inte det bättre än övriga. Skånetrafiken som är mycket dyrare funkar desto sämre med extremt mycket sämre avgångar =) Och skulle man i sthlm vilja så kan man väl ändå cykla? Det läggs ju åtskilliga miljoner på cyklarna =) Här får man vara glad om de sopar de mörka cykelbanorna som kanske anläggs.

Men att påstå att 970 kr är dyrt när de täcker typ hela sthlm är till att ha skygglappar. Och de som kan åka bör ju åka.
Bara att ha en bil stående är ju dyrare varje månad än ett månadskort
Det är precis det jag säger, trots en hel del problem så har vi den förhållandevis billigaste och bästa kollektivtrafiken i Sverige i Stockholm.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Rkarlsson skrev:
Så finns det platser nånstans inom sthlm där det inte finns en linje på mindre än säg 2km gångavstånd?
Det vill jag kalla ett i-landsproblem eller kanske bara sthlms problem. I andra delar av Sverige så tar man cykeln till busst/tåget. Och vissa byar blir tvugna att köpa bilar för det finns inget alls =)

De tappra här som vill välja bort bilen cyklar till jobbet drygt 2 mil enkel resa, om det är snålhet eller miljö de praktisera låter jag vara osagt, men det finns ingen kollektivtrafik och det är ändå till en rejält stor arbetsgivare känd över hela landet.
Cyklade en period Malmö/Staffanstorp, ca 16 km, tidsmässigt gick det på ett ut med att ta bussen. Plus en hel del gratis motion. Cyklade enkelväg och tog bussen åt andra hållet.
 
  • Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
Det mesta av kollektivtrafiken betalar vi via skattsedeln. Att säga att den är billig utan att beakta den delen är i bästa fall en halvsanning.

Med det sagt tycker jag att SL är rätt bra och konstaterar att stan inte skulle funka utan kollektivtrafiken.
 
  • Gilla
Anonymiserad 156538 och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det mesta av kollektivtrafiken betalar vi via skattsedeln. Att säga att den är billig utan att beakta den delen är i bästa fall en halvsanning.

Med det sagt tycker jag att SL är rätt bra och konstaterar att stan inte skulle funka utan kollektivtrafiken.
En gång i tiden läste jag att linjen Malmö/Lund var den enda som gick plus i Skånetrafikens nät. En "lustig" sidoeffekt av det var att låginkomsttagare (studenter) fick betala extra "skatt" för att hjälpa finansiera kollektivtrafik på mindre lönsamma sträckor
 
  • Wow
  • Gilla
Anonymiserad 156538 och 1 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Cyklade en period Malmö/Staffanstorp, ca 16 km, tidsmässigt gick det på ett ut med att ta bussen. Plus en hel del gratis motion. Cyklade enkelväg och tog bussen åt andra hållet.
Ett tag jobbade jag och den bättre hälften nära varandra i SÖ Malmö och körde hemifrån tillsammans (Ö Trelleborg). Den som hämtade på förskolan lämnade den andre och tog bilen till jobb, den andre tog sig hem kollektivt.

Jag hade ~1h 20min hem kollektivt, men tog jag cykel var jag ofta hemma snabbare än så (ca 30km). Försökte göra det en gång i veckan iaf, då hade jag förvisso en "racer" också.

Nu har den bättre hälften jobb närmare hem och cyklar 99% av dagarna (8km enkel väg).
Jag borde börja försöka cykla igen 🤔
 
  • Gilla
Rabbithole och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.