1 820 396 läst ·
27 221 svar
1820k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Ja, på det stora hela så är kollektivtrafiken i Stockholms län överlägsen de flesta andra ställen i Sverige och till lågt pris. Dock så är kollektivresenärerna här hårt prövade gällande t ex flerårigt pendeltågsstrul och många gigantiska byggen, inte minst 15-årsprojektet Slussen, ständiga renoveringar av Saltsjöbanan och Lidingöbanan, utbyggnad av ny T-bana osv.Rkarlsson skrev:
Å andra sidan så är det minst lika jobbigt för de som tar bilen. Ständiga köer och trafikinfarkter på många håll. Och lagom till att de största projekten är klara runt 2030 (Slussen, ny t-bana, förbifart Stockholm och utbyggd tvärbana) så börjar det bli dags att gå i pension…🙂
Ja, men jag åker till reducerat pris (då jag har handikappersättning) så jag hade inte hundra koll på vad det kostar (och när jag jag köper så klickar jag liksom bara i vad jag ska ha och betalar med Swish, lägger inte beloppet på minnet).Fairlane skrev:
Om man ignorerar tidsförlusten kanske.Fairlane skrev:
Det är inte påhittade specialfall, jag känner folk som är i den situationen.Mikael_L skrev:
Jag skrev ju det, jag har bekanta som i sociala medier skrivit och frågat om nån har en bil för under 5000 att sälja eftersom deras befintliga bil rasat.
Bara för att du inte känner såna personer betyder inte att de finns. Jag märker den där blindheten för verkligheten i den här tråden, vissa lever verkligen i en filterbubbla. Det är därför jag försöker lyfta fram att dessa människor faktiskt finns.
Och jag känner såklart även människor i andra änden av spektrat, som tar "bruks-jaggan" till brädgårn för att köpa trallvirke.
I Stockholm blir det som sagt bara en tidsvinst om du åker andra tider än rusningstrafik eller om du åker på tvären (typ Farsta-Botkyrka eller Vällingby-Danderyd) och inte förbi/genom stan.N Nerre skrev:
Ur ekonomisk och logistisk synvinkel så är det också ytterst sällan det är ekonomiskt försvarbart att ta bilen, oavsett drivmedel. Vägtullar minst 50-80 kr/dag, parkering 50-150 kr/dag och hopplöst att hitta parkering i innerstaden.
Själv tar jag bara bilen de gånger jag är på kontoret halvdagar för att slippa köer och dryga avgifter. Som tur är så jobbar jag hemma 3 dagar/vecka.
Ja ibland, tyvärr. Det finns erkänt svåra pendlingssträckor, de som går på tvärs över T-bana/pendeltågslinjerna.Rkarlsson skrev:
Men problemet ska inte överdrivas, på väldigt många ställen finns det hyggligt med bussförbindelser för detta, men har man otur och är nästan ensam om problemet på en viss sträckning, så kommer naturligtvis inte SL dra en busslinje åt en.
Du är ju minst lika hårt inne i din bubbla.N Nerre skrev:
Vi andra försöker få dig att förstå det, att du pratar om ett väldigt fåtal, jag belyste det med att visa på andra små fåtal. Vi kan liksom inte driva en politik i Sverige som tar hänsyn till varenda lite problem som kanske 100 personer har, då kommer det aldrig bli något alls.
Politiken måste ordna så det blir bra för stora grupper, sen får individer anpassa sig från sitt håll.
Fattar du nu?
Ni har inte det bättre än övriga. Skånetrafiken som är mycket dyrare funkar desto sämre med extremt mycket sämre avgångar =) Och skulle man i sthlm vilja så kan man väl ändå cykla? Det läggs ju åtskilliga miljoner på cyklarna =) Här får man vara glad om de sopar de mörka cykelbanorna som kanske anläggs.J jocke31 skrev:Ja, på det stora hela så är kollektivtrafiken i Stockholms län överlägsen de flesta andra ställen i Sverige och till lågt pris. Dock så är kollektivresenärerna här hårt prövade gällande t ex flerårigt pendeltågsstrul och många gigantiska byggen, inte minst 15-årsprojektet Slussen, ständiga renoveringar av Saltsjöbanan och Lidingöbanan, utbyggnad av ny T-bana osv.
Å andra sidan så är det minst lika jobbigt för de som tar bilen. Ständiga köer och trafikinfarkter på många håll. Och lagom till att de största projekten är klara runt 2030 (Slussen, ny t-bana, förbifart Stockholm och utbyggd tvärbana) så börjar det bli dags att gå i pension…🙂
Men att påstå att 970 kr är dyrt när de täcker typ hela sthlm är till att ha skygglappar. Och de som kan åka bör ju åka.
Bara att ha en bil stående är ju dyrare varje månad än ett månadskort
Så finns det platser nånstans inom sthlm där det inte finns en linje på mindre än säg 2km gångavstånd?Mikael_L skrev:
Ja ibland, tyvärr. Det finns erkänt svåra pendlingssträckor, de som går på tvärs över T-bana/pendeltågslinjerna.
Men problemet ska inte överdrivas, på väldigt många ställen finns det hyggligt med bussförbindelser för detta, men har man otur och är nästan ensam om problemet på en viss sträckning, så kommer naturligtvis inte SL dra en busslinje åt en.
Det vill jag kalla ett i-landsproblem eller kanske bara sthlms problem. I andra delar av Sverige så tar man cykeln till busst/tåget. Och vissa byar blir tvugna att köpa bilar för det finns inget alls =)
De tappra här som vill välja bort bilen cyklar till jobbet drygt 2 mil enkel resa, om det är snålhet eller miljö de praktisera låter jag vara osagt, men det finns ingen kollektivtrafik och det är ändå till en rejält stor arbetsgivare känd över hela landet.
Det är precis det jag säger, trots en hel del problem så har vi den förhållandevis billigaste och bästa kollektivtrafiken i Sverige i Stockholm.Rkarlsson skrev:Ni har inte det bättre än övriga. Skånetrafiken som är mycket dyrare funkar desto sämre med extremt mycket sämre avgångar =) Och skulle man i sthlm vilja så kan man väl ändå cykla? Det läggs ju åtskilliga miljoner på cyklarna =) Här får man vara glad om de sopar de mörka cykelbanorna som kanske anläggs.
Men att påstå att 970 kr är dyrt när de täcker typ hela sthlm är till att ha skygglappar. Och de som kan åka bör ju åka.
Bara att ha en bil stående är ju dyrare varje månad än ett månadskort
Cyklade en period Malmö/Staffanstorp, ca 16 km, tidsmässigt gick det på ett ut med att ta bussen. Plus en hel del gratis motion. Cyklade enkelväg och tog bussen åt andra hållet.Rkarlsson skrev:Så finns det platser nånstans inom sthlm där det inte finns en linje på mindre än säg 2km gångavstånd?
Det vill jag kalla ett i-landsproblem eller kanske bara sthlms problem. I andra delar av Sverige så tar man cykeln till busst/tåget. Och vissa byar blir tvugna att köpa bilar för det finns inget alls =)
De tappra här som vill välja bort bilen cyklar till jobbet drygt 2 mil enkel resa, om det är snålhet eller miljö de praktisera låter jag vara osagt, men det finns ingen kollektivtrafik och det är ändå till en rejält stor arbetsgivare känd över hela landet.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 217 inlägg
Det mesta av kollektivtrafiken betalar vi via skattsedeln. Att säga att den är billig utan att beakta den delen är i bästa fall en halvsanning.
Med det sagt tycker jag att SL är rätt bra och konstaterar att stan inte skulle funka utan kollektivtrafiken.
Med det sagt tycker jag att SL är rätt bra och konstaterar att stan inte skulle funka utan kollektivtrafiken.
En gång i tiden läste jag att linjen Malmö/Lund var den enda som gick plus i Skånetrafikens nät. En "lustig" sidoeffekt av det var att låginkomsttagare (studenter) fick betala extra "skatt" för att hjälpa finansiera kollektivtrafik på mindre lönsamma sträckorNötegårdsgubben skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 677 inlägg
Ett tag jobbade jag och den bättre hälften nära varandra i SÖ Malmö och körde hemifrån tillsammans (Ö Trelleborg). Den som hämtade på förskolan lämnade den andre och tog bilen till jobb, den andre tog sig hem kollektivt.A ajn82 skrev:
Jag hade ~1h 20min hem kollektivt, men tog jag cykel var jag ofta hemma snabbare än så (ca 30km). Försökte göra det en gång i veckan iaf, då hade jag förvisso en "racer" också.
Nu har den bättre hälften jobb närmare hem och cyklar 99% av dagarna (8km enkel väg).
Jag borde börja försöka cykla igen 🤔