1 822 093 läst ·
27 239 svar
1822k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Om man köper en bil till det priset bör den vara jäkligt unik med ett garanterat högt andrahandsvärde och det tror jag inte att elbilar kommer att ha. Men det lär visa sig när bilarna blivit 8-10 år gamla, om det finns folk som är villiga att chansa på begagnad äldre elbil.P Pin skrev:Jag såg en bil jag inte kände igen idag. Den såg lite ut som en Tesla S, men lite modernare och fläskigare. Flertalet kameror och lidar på taket fram som var allt annat än diskreta. Det visade sig vara en Nio ET7.
Den verkar ha fått ljumma recensioner, främst pga priset och att den inte är lika bra som tex i7 eller EQS. Testade att konfigurera med enda tillvalet vinterhjul och stora batteriet och det blev 1 069 500 kr. Borde kostar på mig metallic i den kulör jag gillar när det ändå landar på över en miljon. Blir hursomhelst inget köp.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Vilket egentligen är att "hacka" systemet, antingen genom att ge "fuskvärden" från externa sensorer eller genom att byta en kontrollbox till en med custom-mjukvara.Fairlane skrev:
Och det kan man förstås göra: Vill man ha det lagligt kan det bli komplext iofs, och garantierna lär man inte få behålla...
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Just elbilar tror jag inte kommer ha sämre andrahandsvärde (det finns idag elbilar från 2012 som iaf "håller stången" trots rätt rudimentära batterihanteringssystem)G Guzzen1 skrev:
Men Kinesiska elbilar har ju dock visat sig vara lite mer skakiga när tillverkarna anpassar nypriset med flera 100 000 i ett slag ibland...
Jag tycker inte att det är rimligt att när jag säger att jag vill ha ett "custom mode" säga att om jag skriver ny programvara till bilen och plockar isär den så kan jag det. Alla förstår väl vad jag menar.klaskarlsson skrev:
Jo det kan du nog. Om du byter hela drivlinan så kan du sätta dit en kontroller som du själv kan programmera.
Jag är inte helt up-to date med hur man registrerar in en sådan bil nuförtiden, men jag har för mig att man kan få igenom det som custombygge (antingen helt ombyggd bil eller bytt drivilina).
Nu förstår jag att det blir rätt mycket mer mecking än att bara kunna "trixa med mjukvaran" - men principen är densamma som för färg: tillverkaren erbjuder (av olika anledningar) inte alla alternativ, så då får du fix dom helt själv när du väl köpt bilen (och försaka ev garantier osv, vilket antagligen ärvarför dom inte erbjuder alla alternativ till att börja med då det är för dyrt under hela livscykeln)
Det kan ju t.ex. vara att för en viss sträcka man kör, till jobbet t.ex. så ger inte de förinställda programmen ett resultat man är nöjd med.
Bilar i den prisklassen har traditionellt ett väldigt dåligt andrahandsvärde. Min bil (diesel) kostade ny 100 kkr mindre än denna. Jag köpte den begagnad efter 7000 mil för 350 kkr. Värdeminskning nästan 100 kr milen. Säljaren bytte till en ny likadan😲. Jag hade köpt Tesla S istället om den inte haft så högt andrahandsvärde då.G Guzzen1 skrev:
Vad får du för ny bil idag för en miljon som är unik?
Ska du ha garanterad ägandekostnad rekommenderar jag privatleasing även om det blir dyrare i slutändan.
Jag kan tänka mig att man inte vill hybridens batteri ska hållas på bara några procent, då kanske livslängden påverkas. Liksom att fossilmotorn, om den startas, kommer gå tills den blir varm. Detta är nog gränser som satts för att kunna garantera livslängd och funktion?
teslorna är ju 8-10 år gamlaG Guzzen1 skrev:
o fortfarande högt andrahandsvärde på dom
kolla vad en 8-10 år gammal premiumbil står i
Jag har 100 till 1%.Farstatjej90 skrev:
Eller 100 till 0 det gör dig lugnare.
Det du efterfrågar finns, bra va?
Vilken fulländad bil nyttjar du till vardags?
Fan, jag skulle ju vara tyst men.. 🫣Fairlane skrev:
Vet vi ens att det är det som efterfrågas, jag är inte hundra?