P Pin skrev:
Jag såg en bil jag inte kände igen idag. Den såg lite ut som en Tesla S, men lite modernare och fläskigare. Flertalet kameror och lidar på taket fram som var allt annat än diskreta. Det visade sig vara en Nio ET7.

Den verkar ha fått ljumma recensioner, främst pga priset och att den inte är lika bra som tex i7 eller EQS. Testade att konfigurera med enda tillvalet vinterhjul och stora batteriet och det blev 1 069 500 kr. Borde kostar på mig metallic i den kulör jag gillar när det ändå landar på över en miljon. Blir hursomhelst inget köp.
Om man köper en bil till det priset bör den vara jäkligt unik med ett garanterat högt andrahandsvärde och det tror jag inte att elbilar kommer att ha. Men det lär visa sig när bilarna blivit 8-10 år gamla, om det finns folk som är villiga att chansa på begagnad äldre elbil.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Klart du kan, iallafall som Power User...

Det går ju att ändra motorstyrningen på bilar. Det görs ju vid trimning exempelvis.
Vilket egentligen är att "hacka" systemet, antingen genom att ge "fuskvärden" från externa sensorer eller genom att byta en kontrollbox till en med custom-mjukvara.
Och det kan man förstås göra: Vill man ha det lagligt kan det bli komplext iofs, och garantierna lär man inte få behålla...
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
det räcker inte för Farstatjej90: Man ska kunna programmera själv hur auto-läget ska vara.
Jaha, då har jag tydligen inte hängt med i detta rätt märkliga sidospår...
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
G Guzzen1 skrev:
Om man köper en bil till det priset bör den vara jäkligt unik med ett garanterat högt andrahandsvärde och det tror jag inte att elbilar kommer att ha. Men det lär visa sig när bilarna blivit 8-10 år gamla, om det finns folk som är villiga att chansa på begagnad äldre elbil.
Just elbilar tror jag inte kommer ha sämre andrahandsvärde (det finns idag elbilar från 2012 som iaf "håller stången" trots rätt rudimentära batterihanteringssystem)

Men Kinesiska elbilar har ju dock visat sig vara lite mer skakiga när tillverkarna anpassar nypriset med flera 100 000 i ett slag ibland...
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Mikael_L
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Varför vill du ha det? 😂
För att slippa ha ett blött säte.


edit:
Fairlane Fairlane skrev:
Alternativt kan man förstås svara "Jag vill ha det, varför tänker jag inte tala om."
:D
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Jo det kan du nog. Om du byter hela drivlinan så kan du sätta dit en kontroller som du själv kan programmera.
Jag är inte helt up-to date med hur man registrerar in en sådan bil nuförtiden, men jag har för mig att man kan få igenom det som custombygge (antingen helt ombyggd bil eller bytt drivilina).

Nu förstår jag att det blir rätt mycket mer mecking än att bara kunna "trixa med mjukvaran" - men principen är densamma som för färg: tillverkaren erbjuder (av olika anledningar) inte alla alternativ, så då får du fix dom helt själv när du väl köpt bilen (och försaka ev garantier osv, vilket antagligen ärvarför dom inte erbjuder alla alternativ till att börja med då det är för dyrt under hela livscykeln)
Jag tycker inte att det är rimligt att när jag säger att jag vill ha ett "custom mode" säga att om jag skriver ny programvara till bilen och plockar isär den så kan jag det. Alla förstår väl vad jag menar.
Det kan ju t.ex. vara att för en viss sträcka man kör, till jobbet t.ex. så ger inte de förinställda programmen ett resultat man är nöjd med.
 
G Guzzen1 skrev:
Om man köper en bil till det priset bör den vara jäkligt unik med ett garanterat högt andrahandsvärde och det tror jag inte att elbilar kommer att ha. Men det lär visa sig när bilarna blivit 8-10 år gamla, om det finns folk som är villiga att chansa på begagnad äldre elbil.
Bilar i den prisklassen har traditionellt ett väldigt dåligt andrahandsvärde. Min bil (diesel) kostade ny 100 kkr mindre än denna. Jag köpte den begagnad efter 7000 mil för 350 kkr. Värdeminskning nästan 100 kr milen. Säljaren bytte till en ny likadan😲. Jag hade köpt Tesla S istället om den inte haft så högt andrahandsvärde då.

Vad får du för ny bil idag för en miljon som är unik?

Ska du ha garanterad ägandekostnad rekommenderar jag privatleasing även om det blir dyrare i slutändan.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
J
Jag kan tänka mig att man inte vill hybridens batteri ska hållas på bara några procent, då kanske livslängden påverkas. Liksom att fossilmotorn, om den startas, kommer gå tills den blir varm. Detta är nog gränser som satts för att kunna garantera livslängd och funktion?
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
D
Ska vi verkligen fortsätta mata?
 
  • Gilla
  • Älska
FredrikR och 4 till
  • Laddar…
G Guzzen1 skrev:
Om man köper en bil till det priset bör den vara jäkligt unik med ett garanterat högt andrahandsvärde och det tror jag inte att elbilar kommer att ha. Men det lär visa sig när bilarna blivit 8-10 år gamla, om det finns folk som är villiga att chansa på begagnad äldre elbil.
teslorna är ju 8-10 år gamla
o fortfarande högt andrahandsvärde på dom
kolla vad en 8-10 år gammal premiumbil står i
 
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Fast varför är det 100 till 30? Varför är det inte 100 till 0? De försöker skydda användaren från sig själv såklart. Men resultatet är mindre kontroll. Inte bra.
Jag har 100 till 1%.
Eller 100 till 0 det gör dig lugnare.

Det du efterfrågar finns, bra va?

Vilken fulländad bil nyttjar du till vardags?
 
D djac skrev:
Ska vi verkligen fortsätta mata?
Sorry, I got carried away, men du har en poäng. 😐
 
  • Gilla
  • Haha
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Nej, det är inte funktionen som efterfrågas.
Jag har frågat om önskemålet var att ha en switch för el, bensin, auto, men det räcker inte för Farstatjej90: Man ska kunna programmera själv hur auto-läget ska vara.
Fan, jag skulle ju vara tyst men.. 🫣

Vet vi ens att det är det som efterfrågas, jag är inte hundra?
 
  • Gilla
  • Älska
djac och 1 till
  • Laddar…
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Det är ju bara det man kan gå på att jämföra annonspriser från bilhandlarnas annonser.
Nja, bilhandlarna (eller deras branschorganisation) har väl statistik över vilka priser bilarna verkligen säljs till? D.v.s. slutförda försäljningar?
 
Farstatjej90
FredrikR FredrikR skrev:
Jag har 100 till 1%.
Eller 100 till 0 det gör dig lugnare.

Det du efterfrågar finns, bra va?

Vilken fulländad bil nyttjar du till vardags?
Ford Bronco
 
  • Haha
Logad och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.