P
J JohanLun skrev:
Min GTE kunde man se en bild på bilen och olika dörrar och fönster som var öppna, fast det stämde oftast inte överens med verkligheten. Första gångerna blev jag ju orolig - oj ett fönster står öppet, jag får gå ned till bilen och kolla. Men turligt nog så hade inte fönstret magiskt öppnats utan appen bara tagit fel. En handfull gånger kunde jag starta värmen, men tyvärr så hakade min bil upp sig när man använde appen så att den inte laddade sig (den satte ett schema att jag skulle åka iväg typ söndag morgon kl 04.15 så då var bilen alltid fullladdad, alla andra gånger sparade den sig till söndagmorgonens begivenheter och var kall och oladdad). Efter verkstadsbesök och långa samtal med telefonsupport i tyskland så kom jag fram till att appen inte gick att använda. Eftersom ID3 beskrevs som sämre än Passaten så kändes det inte som ett alternativ. Jag har dock förstått på kollegor och även på nätet att man troligen fått ordning på dessa saker nu. Jag tror inte det är själva "elbilsdelen" som felar hos VW. Även om jag fick "röda varningar" ett par gånger i månaden, men jag lärde mig att då stänger man av och låser bilen så försvinner de...
På id3 så kunde man inte starta klimatanläggningen med ett klick innan. Man fick trycka 5-6 ggr innan den skicka infon till bilen.
Nu efter sista uppdateringen så funkar det med ett klick och bilen fattar. Det finns ett hänglås längst upp i appen, jag tror det är för och meddela om bilen är låst. Inget som gör nytta för min del, för varje gång jag lämnar bilen så ser jag väl om backspeglarna står upp eller är utfällda :)

Det är faktiskt en sak till som är irriterande med id3, det är att listerna runt rutorna är monterat så dåligt att om man inte är försiktig vid tvätt så hänger de med.

Appen till bmw i3 är lika värdelös tyvärr 😮‍💨

JanneJanne123
De traditionella bilbyggarna ser mjukvara som ett särintresse som man kan köpa in från underleverantörer precis som man gör med alla andra delar av bilen, detta leder till riktigt dåliga lösningar. Tesla gör precis tvärtom om där de har byggt en bil runt sin mjukvara.

• Gilla
Nyfniken och 5 till
  • Laddar…
richardtenggren
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
De traditionella bilbyggarna ser mjukvara som ett särintresse som man kan köpa in från underleverantörer precis som man gör med alla andra delar av bilen, detta leder till riktigt dåliga lösningar. Tesla gör precis tvärtom om där de har byggt en bil runt sin mjukvara.
Såg att de florerade något klipp på Fords VD(?) där han pratade om detta, att de hade typ 150 olika leverantörer av boxar, som leverantörerna kodar själva, i olika språk osv. Vilket de nu insett inte funkar, ska se om jag hittar det.

Sen är Tesla inte perfekta, men nog har vi fått fler uppdateringar på snart tre månader än under 18 månader med Kodiaqen, så det händer ju något i alla fall :)

Edit:

Redigerat:
  • Gilla
enoch85 och 3 till
  • Laddar…
Gällande kostnadsjämförelse mellan elbil eller fossilbil så hittade jag denna Instagram-inlägg. https://www.instagram.com/p/CvRk7o2scKc/Vet inte hur riktig deras beräkning är men det låter ju intressant. Särskilt att det kan gå till den enas fördel till den andres nackdel relativt snabbt.

Sen när började en TDI dra bensin?

• Haha
Fairlane
  • Laddar…
P
F Fagelbla skrev:
Gällande kostnadsjämförelse mellan elbil eller fossilbil så hittade jag denna Instagram-inlägg. [media]Vet inte hur riktig deras beräkning är men det låter ju intressant. Särskilt att det kan gå till den enas fördel till den andres nackdel relativt snabbt.
Det intressanta är väl försäkringen med som de hoppade över.
Hur blir det på båda bilarna när vagnskadan är slut?

Vilken bil är motsvarande a4? Golfen? Då har du 100 000 kr mindre om du nöjer dig med en sådan.

Jämför du samma bilar så kan vi väl bara hitta opel med sin mokka. Bensin vs el är skillnaden 170100kr.

Instagramkontot du delar jämför väl klart sin egna tesla, då är det klart rätt men mot en väldigt dyr liten kombi :)

P
useless useless skrev:
Sen när började en TDI dra bensin?
När instagramkontot blev bilexpert ;) Den tjänar bara pengar på sina inlägg.

J
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
En fördel är att inte köpa mjukvara utan bygga den själv.

Tittar man på hur många av de konventionella tillverkarna av person- och lastbilar som i större utsträckning gör detta så är det ganska få...

Scania är en av de svenska tillverkare som gör relativt mycket mjukvara själva, dock ej infotainment. Saab stack faktiskt ut och gjorde sitt eget motorstyrsystem. När saker ska integreras är det en fördel att ha skrivit allt själv. Små tillverkare har givetvis svårare att göra allt själva. Att de stora (typ VW) inte gjort det är för mig ett mysterium.

Efter de 10 dagarna med Tesla som hyrbil kan jag inte säga att jag är inponerad över gränssnittet i bilen, appen hade jag inte tillgång till. Övrgt är svårt att kommentera. Självkörningen var en "beta" (hur f-n kan man ha beta på autopilot???) och faktiskt, den var vad jag lyckades aktivera, inte bättre på att hålla filen än min gamla GTE, jag lyckades/kunde inte aktivera mer än filhållning och radarfarthållare. Däremot var det ju coolt att se hur den tolkade omgivningen.

Laddningen funkade ju bara (plus där, men gör man både laddare och bil fattas väl bara annat, liksom Apple har lättare att undvika buggar när man har tajtare grepp om mjuk och hårdvara).

Hur man (VW) kan misslyckas med att bygga en app som slår av och på värmen och kan säkerställa om dörrarna/fönstren är upplåsta, låsta eller "okända" är för mig obegripligt. Det är ju en uppgift för första programmeringskursen på universitetet. Man verkar haft i kravspecen att "okänt" inte är ett tillåtet tillstånd, liksom att man inte behövde ta hänsyn till att bilen tappar täckning eller strömmen bryts. Om detta funkar på Tesla är jag inte imponerad, det är en självklarhet och en skam att man kan misslyckas från andra märken.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Fords app har också fått en del kritik under åren, med rätta. Det har gått väldigt långsamt med OTA-uppdateringar de första åren, speciellt i Europa. Men de har skärpt till sig rejält i år och nu kommer OTA-uppdateringarna tätt även i Europa. Har fått 5-6 uppdateringar bara i sommar.

Nej, Ford är inte lika bra på mjukvara som Tesla. Men betydligt bättre än de flesta andra tillverkare. Jag gillar också att det kommer riktiga uppdateringar via nätet, dvs fixar som handlar om t ex förbättrad laddkurva och bättre utnyttjande av batteriet, saker som direkt påverkar hur bilen beter sig i trafiken, t ex hur farthållare och lane assist funkar osv. Och inte bara uppdaterade kartor och gränssnittsfixar till infotainmentsystemet.

Det som vi Mach-E-ägare har högt på önskelistan just nu är väl t ex något liknande Teslas Sentry/Dog mode. Men det är ju åtminstone teoretiskt möjligt att fixa via OTA.

Vissa självkörningsfunktioner har rullats ut i USA, men är osäkert om vi får i EU av legala skäl, såvitt jag förstår.

D
Det där med appen verkar vara svårt för flera biltillverkare, min pappa har en Kia, en bil jag övervägde men både appen och användarinterfacet i stort är helkasst, bilen rullar dock på.

D djac skrev:
Det där med appen verkar vara svårt för flera biltillverkare, min pappa har en Kia, en bil jag övervägde men både appen och användarinterfacet i stort är helkasst, bilen rullar dock på.
MB app är helt OK. Det enda jag inte fått att funka bra är fjärrparkering. Bilen vill inte alltid koppla upp mot telefonen.

Ruttplaneringen i appen är "sådär". Det funkar men man måste klura ut lite saker för att det skall funka bra att leta upp laddare om man inte bara vill gå på appens förslag. Positivt är att den utgår från driftsdata och SOC när de planerar, även i appen. Du skickar sedan över mål från appen till bilen och det går att skicka mål från Google till MB appen.

MB har även manualer, service, statistik mm i app. Det går även att inaktivera nycklar, spärra bilen så den inte går att köra mer än 30 för parkerings service, spåra stulet fordon osv. Fjärrupplåsning är bra när jag hämtar saker i fruns bil när hon är på jobbet. Då slipper hon komma ut med nyckeln. Det går även att överlämna nyckel i bilen via appen.

• Gilla
djac
  • Laddar…
Mikael_L
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det innebär inte att jag tycker att Tesla är dåliga, tvärtom, jag tror att det bilmärket är det bästa som hänt bilindustrin på decennier.
Precis vad jag också brukar tycka/säga.
Att Teslas påverkan på fordonsmarknaden/fordonsindustrin kan vi nog knappt mäta. De öppnade dörrar som ingen annan förr.

Sen är jag väl ingen fan av Tesla, eller ärligt talat, jag är väl typ helt åsiktslös, jag har ju inte ens provkört en.
Jag brukar inte provköra något som jag inte har en chans att ha råd att köpa, så därför går just idag de allra flesta elbilar bort.

Haha, av samma skäl tackade jag nej till att provköra en Ducati 916 för länge sedan. Ångrade mig dock senare men kanske hade köplusten blivit för stark så det var nog bäst att inte prova.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Precis vad jag också brukar tycka/säga.
Att Teslas påverkan på fordonsmarknaden/fordonsindustrin kan vi nog knappt mäta. De öppnade dörrar som ingen annan förr.

Sen är jag väl ingen fan av Tesla, eller ärligt talat, jag är väl typ helt åsiktslös, jag har ju inte ens provkört en.
Jag brukar inte provköra något som jag inte har en chans att ha råd att köpa, så därför går just idag de allra flesta elbilar bort.
Jag körde först en Tesla X Sth-Gtb, sedan hade jag en M3 P i 3 månader när X5an fick ny motor. Sedan var allt mitt intresse för en Tesla helt borta.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.