1 820 640 läst ·
27 221 svar
1821k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Vi band precis i ett år för 51.88 öre ink moms i område 3 så visst finns det utrymme att höja.F fiskbuggaren skrev:
För att knyta an till tråden: Vi är 6 i familjen så för oss är det lite för tidigt. Vi har även en bra deal på förmånsbil och bränsle genom min frus arbetsgivare så det spelar såklart en stor roll också. Vi kan dock ladda både hemma och på jobbet så jag gissar att det inte dröjer allt för länge innan vi växlar över. Tror batteri kommer dominera de närmsta 5-10 åren. Känns som det är en bit kvar för vätgas. Model 3 med drag hade varit en perfekt bil om vi varit 4 i familjen. Model x är för dyr. Ska bli spännande med Y!
Twizy är en kul ...bil... men att pendla 4mil med den skulle jag inte göra. Om inte minnet sviker mig så går den max 80km/h då får du en mer riktig bil om du tar en leaf eller ion eller miev.nino skrev:
Vi har 2 bilar idag, eller egentlig 6st, och skulle lätt klara oss med en vanlig och en el.
Men ekonomin sätter stopp, max 100' är min absoluta topp för en daglig bil...
Funderar däremot om man skulle kunna byta passat 07an mot en twizy då jag pendlar ca 4mil enkel väg till jobbet, mv (förvisso med timer) finns på jobbet.
En riktig bil med drag måste man ha när man bygger/renoverar och ska iväg med husvagnen.
Brukar bli lite mer än 2veckor utspritt på 4-5ggr som vi använder husvagnen / år
Twizy tar jag gärna emot info om, hur den funkar på vintern, sitter man 2man bekvämt.
Stirra dig inte blind på inköpspriset.... med 8 mil om dagen så sparar du in en 200k elbil på runt 5år.
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Med motor följer oftast mer utrustning med, som oftast inte heller behöver, vi har kört mycket Kia, som oftast är mycket välutrustade, finns inget att lägga till på GT-line modellerna av Sportage/Optima, men hur mycket använder man? Centrallås, automatisk helljus, Ecc, Automat.R Robert-san01 skrev:Jag utgår detta: Storlek, motor, dragvikt, antal dörrar, karosstyp, vägegenskaper, körglädje.
Utifrån det brukar det bli 2-3 kandidater som blir provkörda. Senast blev listan A6, E-klass och 5-serie.
Alla med minsta dieseln för de levererar tillräckligt med kraft för storleken på bil och mina krav på en jobb och byggbil.
Hade jag fått en RS6 till samma pris som en A6 45TDI hade det naturligtvis varit intressant. Men jag betalar inte extra för hk som jag inte behöver.
Volvos nya dieslar är samma maskin i alla, bara programvaran som skiljer, många köper den minsta motorn och Chippar, bra mycket billigare..
Hastigheten gör nog inte så mycket, åker inte mycket fortare idag tror jag...A Alexn72 skrev:
100' mer betalar jag inte för nåt att skjutsa röven i om det inte är v8 och besiktningsbefriat
Har inte flera 100.000 på banken heller så då måste jag låna och då blir det direkt sämre kalkyl
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Detta är inte ett rent bygg forum, men det tror jag du visste, ja ”riktiga” bilar, hmm..vi har hus och ska bygga ett till på gården, släpvagn? Använder kanske 1-2ggr/år! Köper knappast bil efter dragkrok! Om jag inte åker jorden runt med husvagn vill säga, men då finns plug-in, där jag pendlar på el samt all småkörning i stan mm.optimum skrev:
Mitt antagande efter en tid i denna tråden:
Vissa har skaffat elbil och är nöjda med det.
Väldigt få har skaffat en elbil som klarar släpkärra. (troligen ingen på detta forum)
Antingen har de flera bilar eller förändrat sitt liv och får lösa det på annat sätt genom att låna riktiga bilar som klarar släp eller boka lastbil på hyrställen.
Troligen har de flesta fått elbil som tjänstebil. Några har givetvis skaffat den för egna pengar.
Däremot ofattbart hur man som medlem på denna typ av forum, "byggforum" klarar sitt liv med endast en elbil som inta kan användas för transporter av byggmaterial eller lån av utrustning för bygg.
Eller är det inte ett byggforum?
Denna vår/sommar har jag byggt ny altan och uterum på vårt sommarbostad. Kört med släpkärra ett flertal gånger och totalt obegripligt hur jag skulle fixat detta utan en riktig bil.
Hade jag istället valt att köpa en elbil som klarar detta hade jag inte haft pengar kvar för att bygga ny altan och uterum.
Hade jag haft så mycket pengar så hade jag inte funnits på detta forum utan tillhört de som bara ringer till byggföretag och beställer samt under tiden åkt till varmare ställen och kommit hem och börjat klaga på all skit de ställt till med.
Jag bygger själv! (gissa varför jag är på detta forum?) (svar: jäkligt massa bra tips jag använder)
Därför anser jag elbilar INTE är läge att köpa ännu. Visst de funkar för de som inte har behov att använda bilen för mer än persontransporter men inte för oss som bygger själva.
EL-bil, nej tack. (kanske i framtiden när de är färdigutvecklade)
Tyvärr behöver vi endast 1bil, då sambon går till jobbet, annars hade köpt en liten elbil som andra bil har bytt jobb och ska pendla 5mil/ dag totalt samt kan ladda på jobbet, har tänkt ev prova en Bmw I3, elbilar är lättsålda idag!
Redigerat:
Jag har gjort samma analys som dig. Att det måste vara jättedumt att bygga två olika bilar i en.Nötegårdsgubben skrev:
En bil som utför samma syssla, tillfredsställer samma behov, men ändå ska ha två olika bilars teknik ilastat i sig, vad det gäller vikt, utrymmen och tillverkningskostnad.
Nej, en så smart som möjligt konstruerad elbil är i min mening grejen.
Möjligen möjligen med en option att ha en liten räckviddsförlängare i form av en mycket liten dieselmotor som går med mest ekonomiska varvtalet och driver en generator som laddar in i batterikretsen.
Men t.o.m räckviddsförlängaren kan verkligen diskuteras.
Energidensiteten för LiION i elbilar idag är 100-150Wh/kg.
Bensin har 9000Wh/kg, men tanke på skillnaden i verkningsgrad bensinmotorbil vs elbil så har bensinbilen energi för ca 2000-2500 Wh/kg bensin. Dvs energi på det utförda arbetet.
Ja det är en stor skillnad, och även om battericellerna utvecklas ytterligare något så kommer det knappast någon revolution som gör att denna stora skillnad försvinner, det kan kanske i bästa fall bli att batterierna har en tiondel av energidensiteten.
Men nu till min poäng, en räckviddsförlängare i form av liten motor+generator, (eller som i hybridfallet en hel stor bilmotor med alla sidosystem och hela drivlinan) utgör en vikt och volym i bilen som kan ersättas av battericeller eller plats att lasta, eller göra bilen mindre och lättare och därmed snålare på el.
Om man ska se räckviddsförlängaren som en reservdunk på 5 liter bensin, så går det istället åt 80 kg batterier mer i bilen, i framtiden något mindre.
Kanske lite onödigt att kasta in ytterligare ett framdrivningssystem då.
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Bra skrivet! Tänker samma om hybriden, släpa runt en halv bensinbil på ryggen, alt massa batterier, menMikael_L skrev:
Jag har gjort samma analys som dig. Att det måste vara jättedumt att bygga två olika bilar i en.
En bil som utför samma syssla, tillfredsställer samma behov, men ändå ska ha två olika bilars teknik ilastat i sig, vad det gäller vikt, utrymmen och tillverkningskostnad.
Nej, en så smart som möjligt konstruerad elbil är i min mening grejen.
Möjligen möjligen med en option att ha en liten räckviddsförlängare i form av en mycket liten dieselmotor som går med mest ekonomiska varvtalet och driver en generator som laddar in i batterikretsen.
Men t.o.m räckviddsförlängaren kan verkligen diskuteras.
Energidensiteten för LiION i elbilar idag är 100-150Wh/kg.
Bensin har 9000Wh/kg, men tanke på skillnaden i verkningsgrad bensinmotorbil vs elbil så har bensinbilen energi för ca 2000-2500 Wh/kg bensin. Dvs energi på det utförda arbetet.
Ja det är en stor skillnad, och även om battericellerna utvecklas ytterligare något så kommer det knappast någon revolution som gör att denna stora skillnad försvinner, det kan kanske i bästa fall bli att batterierna har en tiondel av energidensiteten.
Men nu till min poäng, en räckviddsförlängare i form av liten motor+generator, (eller som i hybridfallet en hel stor bilmotor med alla sidosystem och hela drivlinan) utgör en vikt och volym i bilen som kan ersättas av battericeller eller plats att lasta, eller göra bilen mindre och lättare och därmed snålare på el.
Om man ska se räckviddsförlängaren som en reservdunk på 5 liter bensin, så går det istället åt 80 kg batterier mer i bilen, i framtiden något mindre.
Kanske lite onödigt att kasta in ytterligare ett framdrivningssystem då.
Ändå smart lösning, där man kan tex pendla på el, och ända ha dragkrok för skotersläp/husvagn några dagar/år..
Bmw har sin I3, med REX motor, 650cc Mc motor, som även denna ska ha service, samt tar tank och motor upp utrymme/vikt.
Nu tillhör det inte tråden men det skiljer mera t.ex. turbobestyckning och det finns även med extra "trycktank". Så nej, det räcker inte att bara ladda in ny programvara (chippning gör man inte längre så vida inte en "fulbox" installeras som lurar motorstyrning).H Husqvarna220Ac skrev:
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
De som håller på och Chippar dem säger att det är exakt samma spec..och klart den billigare länsning att bygga alla motorer likadana, och endast justera effekt med motorstyrning.
Njet, VEA-modellen finns med enkel och dubbelturbo, samt D5 har en annan turbotyp och med trycktank. Och finns D3 med både enkel och dubbelturbo så de du pratat med och säljer optimeringar ska du nog undvika. Och hur det är bestycket skiljer mellan olika bilmodeller.H Husqvarna220Ac skrev:
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Att D2 och D5 är annorlunda kan jag förstå, men mellan tex D2 och D3A AndersS skrev:
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Vad har du för bil Halper?halper skrev:
Ja, svårt att säga var den magiska gränsen går men vi får ut ungefär hälften av det, vilket inte fungerar utan planering ibland. I morgon, exempelvis, har både jag och frun ärenden till Eskilstuna (ca 15 mil tor) och pga av våra scheman, dagishämtning och att vi båda måste vara just personligt närvarande vid båda tillfällena gör att vi nog inte kan åka båda två på samma gång. Då blir det 300 km på 200 km räckvidd, vilket alltså innebär att vi måste stanna och ladda två gånger. (Två gånger eftersom vi måste ladda på vägen från Eskilstuna, eftersom det inte finns någon snabbladdare i Gnesta.) Det blir alltså 2 × 15 minuter extra för att ladda.
Med vilken förbränningsmotorbil som helst hade ju 30 mil på en tank inte varit något (och inte heller för en Tesla i miljonklassen). Och skulle det vara ett problem så finns det ju bensinmackar i varje ort. Vad gäller laddare så finns det ju otroligt gott om dem jämfört med bara för ett par år sedan, men inte i närheten av antalet bensinmackar. Särskilt snabbladdare saknas.
Jag vet inte hur sannolikheten för ett strömavbrott längre än ett dygn ser ut där vi bor. När jag växte upp i skogen så hade vi rätt ofta avbrott. Som längst varade dessa något dygn, förutom efter Gudrun då det tog över en vecka innan den kom tillbaka. Då var kanske bilkörning inte högst upp på listan, eftersom det krävdes ganska mycket jobb att hålla sju kakelugnar igång.
Inom EU så måste alla publika laddare som uppförs nuförtiden ha en viss kontakt, så på de flesta ställen kan man räkna med att de passar. Det stora problemet är att man ofta har bara en maskin (med tre olika sladdar, lite som bensin/diesel/etanol) på mindre ställen, och är det något som helst fel med den så kan man antingen få ladda på ett mycket långsammare sätt eller så blir det inget alls. Tyvärr har företagen/nätverken som sköter dessa laddare av någon anledning bestämt sig för att göra det så krångligt som möjligt att betala, och istället för att bara blippa kortet som man gör i vilken glasskiosk som helst så ska man betala genom app eller med deras RFID-moj eller liknande. Hur onödigt som helst, eftersom det inte är sällsynt att det är just kontakten med deras nätverk som strular – ström finns, men maskinen säger nej!
Känns hur som helst som typiska barnsjukdomar i en omogen bransch. Lite som jag minns att min pappa hade "bensinkort" när jag var liten, som om jag förstår det rätt var ett slags kreditkort som man bara kunde köpa bensin med (och bara hos en kedja).