1 822 047 läst ·
27 239 svar
1822k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Fel tråd? Finns en allmän biltråd.
Hel polisstation byter till Tesla. https://www.motortrend.com/news/tes...x0iETcVWSTPZs9Wbk4RVfcLLPXolgFjtCC_C-KyLrri5A
Hel polisstation byter till Tesla. https://www.motortrend.com/news/tes...x0iETcVWSTPZs9Wbk4RVfcLLPXolgFjtCC_C-KyLrri5A
Jag kom plötsligt på vilken som är Sveriges häftigaste vattenkokare.Mikael_L skrev:
På 3900 MW så kommer den koka vattnet på mindre än en 200-del av tiden för 1,5MW.
Om jag gissade någorlunda rätt så skulle det alltså bli mindre än en millisekund.
1 kbm vatten per sekund kokas upp till kokande, i såfall.
Ja denna vattenkokare heter Oskarshamn 3, och har alltså en termisk effekt på 3900 MW.
Om man skall värma 1 liter vatten från 10 till 100º går det åt 4,18 * 90 * 1 = 376 kJ. Värmer man med 1,5 MW tar det 376 / 1500 / 0,25 s. Inte så illa gissat på tiden. Men när det gäller Oskarshamn 3 måste man ju också tänka på att vattnet kokar vid en mycket högre temperatur än 100ºC.Mikael_L skrev:
Jag kom plötsligt på vilken som är Sveriges häftigaste vattenkokare.
På 3900 MW så kommer den koka vattnet på mindre än en 200-del av tiden för 1,5MW.
Om jag gissade någorlunda rätt så skulle det alltså bli mindre än en millisekund.
1 kbm vatten per sekund kokas upp till kokande, i såfall.
Ja denna vattenkokare heter Oskarshamn 3, och har alltså en termisk effekt på 3900 MW.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 910 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 910 inlägg
För att vara elektriker så är du väldigt mycket emot el...P Putte 9497 skrev:
Men om man minns följande två inlägg så kanske det blir lite tydligare:
"En jordfelsbrytare skyddar endast de uttag som är jordade..."
"Nähä och förklara då för mig hur en jordfelsbrytare skyddar ett ojordat uttag?"
Kanske var det din "kompis" som lurat i dig det också?
Man kan inte säga att det är något fel på ditt minne. Men när argumenten tryter så tar man till det lilla man harFairlane skrev:
För att vara elektriker så är du väldigt mycket emot el...
Men om man minns följande två inlägg så kanske det blir lite tydligare:
"En jordfelsbrytare skyddar endast de uttag som är jordade..."
"Nähä och förklara då för mig hur en jordfelsbrytare skyddar ett ojordat uttag?"
Kanske var det din "kompis" som lurat i dig det också?
Har lärt mig den läxan nu om jfb.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 910 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 910 inlägg
Ibland är det bra, men sällanP Putte 9497 skrev:
Visst är det så. Känns rätt tydligt att du är väldigt anti-elbil och då kanske det är därför det dyker upp "kompisar" som räknat ut helt andra siffror än vad alla andra kommer fram till.P Putte 9497 skrev:
Bra så.P Putte 9497 skrev:
Egentligen var det så att jag var på en lift utbildning i förra veckan och kurshållaren kom med dessa argument. Men jag kommer inte skaffa något annat än diesel så länge de finns att köpa och så länge dieseln är rimlig att betala förFairlane skrev:
ja det lika med liftar och andra transportmedel kan hyras vid behov som inte motiverar ägandeP Putte 9497 skrev: