A Alexn72 skrev:
Jag gissar att den drar runt 1 liter per mil.
Vilket då bara i bränsle ligger på runt 200k
Så man får inte glömma den posten.
1,2 drog den. Men på den tiden kostade inte soppan 20 kr.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Fel tråd? Finns en allmän biltråd.
Hel polisstation byter till Tesla. [länk]
Fritt fram för boven när det blir steömavbrott och laddströmen tog slut
 
P Putte 9497 skrev:
Fritt fram för boven när det blir steömavbrott och laddströmen tog slut
Reservgenerator (eller reservbatteri) så klart.
 
Mikael_L
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det vore lite häftigt att ha en vattenkokare på 1,5MW.
En liter vatten kokar efter typ 200 millisekunder. :surprised: :rofl: :cool:
(Jag har inte alls räknat, men jag gissar att det är i häraden millisekunder)
Jag kom plötsligt på vilken som är Sveriges häftigaste vattenkokare.
På 3900 MW så kommer den koka vattnet på mindre än en 200-del av tiden för 1,5MW.
Om jag gissade någorlunda rätt så skulle det alltså bli mindre än en millisekund.

1 kbm vatten per sekund kokas upp till kokande, i såfall.

Ja denna vattenkokare heter Oskarshamn 3, och har alltså en termisk effekt på 3900 MW.
 
  • Älska
  • Haha
  • Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Fritt fram för boven när det blir steömavbrott och laddströmen tog slut
Fritt fram... du får ju tänka på att får man en telsa efter sig så har man en bil men bra fartresurser, men såklart kör man 50mil så är strömmen i teslan garanterat slut....
 
A Alexn72 skrev:
Fritt fram... du får ju tänka på att får man en telsa efter sig så har man en bil men bra fartresurser, men såklart kör man 50mil så är strömmen i teslan garanterat slut....
Ska de ha elpistol med
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag kom plötsligt på vilken som är Sveriges häftigaste vattenkokare.
På 3900 MW så kommer den koka vattnet på mindre än en 200-del av tiden för 1,5MW.
Om jag gissade någorlunda rätt så skulle det alltså bli mindre än en millisekund.

1 kbm vatten per sekund kokas upp till kokande, i såfall.

Ja denna vattenkokare heter Oskarshamn 3, och har alltså en termisk effekt på 3900 MW.
Om man skall värma 1 liter vatten från 10 till 100º går det åt 4,18 * 90 * 1 = 376 kJ. Värmer man med 1,5 MW tar det 376 / 1500 / 0,25 s. Inte så illa gissat på tiden. Men när det gäller Oskarshamn 3 måste man ju också tänka på att vattnet kokar vid en mycket högre temperatur än 100ºC.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Fairlane
P Putte 9497 skrev:
Ska de ha elpistol med
För att vara elektriker så är du väldigt mycket emot el...

Men om man minns följande två inlägg så kanske det blir lite tydligare:

"En jordfelsbrytare skyddar endast de uttag som är jordade..."

"Nähä och förklara då för mig hur en jordfelsbrytare skyddar ett ojordat uttag?"

Kanske var det din "kompis" som lurat i dig det också?
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
RoAd och 10 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
För att vara elektriker så är du väldigt mycket emot el...

Men om man minns följande två inlägg så kanske det blir lite tydligare:

"En jordfelsbrytare skyddar endast de uttag som är jordade..."

"Nähä och förklara då för mig hur en jordfelsbrytare skyddar ett ojordat uttag?"

Kanske var det din "kompis" som lurat i dig det också?
Man kan inte säga att det är något fel på ditt minne. Men när argumenten tryter så tar man till det lilla man har:rofl:

Har lärt mig den läxan nu om jfb.:crysmile:
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Snart kommer du även lära dig hur elbilar fungerar, inte illa.
 
  • Gilla
  • Haha
Argastesnickaren och 7 till
  • Laddar…
Fairlane
P Putte 9497 skrev:
Man kan inte säga att det är något fel på ditt minne.
Ibland är det bra, men sällan

P Putte 9497 skrev:
Men när argumenten tryter så tar man till det lilla man har:rofl:
Visst är det så. Känns rätt tydligt att du är väldigt anti-elbil och då kanske det är därför det dyker upp "kompisar" som räknat ut helt andra siffror än vad alla andra kommer fram till.

P Putte 9497 skrev:
Har lärt mig den läxan nu om jfb.:crysmile:
Bra så.
 
  • Gilla
Krille4 och 4 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Ibland är det bra, men sällan


Visst är det så. Känns rätt tydligt att du är väldigt anti-elbil och då kanske det är därför det dyker upp "kompisar" som räknat ut helt andra siffror än vad alla andra kommer fram till.


Bra så.
Egentligen var det så att jag var på en lift utbildning i förra veckan och kurshållaren kom med dessa argument. Men jag kommer inte skaffa något annat än diesel så länge de finns att köpa och så länge dieseln är rimlig att betala för:crysmile:
 
P Putte 9497 skrev:
Egentligen var det så att jag var på en lift utbildning i förra veckan och kurshållaren kom med dessa argument. Men jag kommer inte skaffa något annat än diesel så länge de finns att köpa och så länge dieseln är rimlig att betala för:crysmile:
ja det lika med liftar och andra transportmedel kan hyras vid behov som inte motiverar ägande
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.