Jag hann inte få full laddning när jag var ute och gjorde ärenden med min laddhybrid igår. Den förväntade räckvidden var några kilometer kortare än sträckan hem. Jag gav mig dock f-n på att få batteriet att räcka utan att köra allt för långsamt. Jag ställde in 65km/h istället för 70km/h och batteriet räckte hem trots kraftig motvind. Det hade aldrig gått i 70km/h. Sträckan var dessutom bara 14 km...

Jag har tidigare noterat att bilen har högt luftmotstånd och att det "slår till" runt 70km/h. Nu vet jag...
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Det tror jag inte på. Det är laddaren i bilen som laddar batteriet. ”Snabbladdaren” lär inte ha någon annan funktion jämfört med en laddbox än att den levererar större strömmar.
Ombordladdaren är en transformator som omvandlar växelström till likström med rätt spänning för batteriet. Dom är små och klarar oftast bara upp till 22kW.

Snabbladdarna har enveller flera större stationära transformatorer som omvandlar nätets växelström och spänning till den nivå som bilen kallar på. Då behöver bilens transformator inte användas.
Där kan man väl säga att laddaren är uppdelad lite i och med att det skickas kommunikation mellan, fast det gör ju den vanliga laddboxen också till viss del.

Kempower har också varit tidigt på att ha lastbalansering mellan laddstolparna. Smart, speciellt när dom kopplar det till bufferbatterier så är det snällt mot elnätet
 
  • Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Nja, att likrikta är snarare den lätta biten(om den nu gör det)
Faktum är att det är laddaren i bilen som styr laddningen och bestämmer hur mycket ström som batteriet skall ha tillgång till i varje givet ögonblick under laddningen.
Sedan finns det ju andra faktorer som tex kabeln och som kan få utrustningen att strömbegränsa.
Nej det finns ingen ”laddare” i bilen för DC laddning
Däremot finns det intern 11kW trefas ombordladdare i de flesta elbilarna.
Vid snabbladdning är det snabbladdaren som pumpar in likström i batterierna.
Bilens BMS (batteri management system) kommunicerar med laddaren, vi laddsladden, och talar för snabbladdaren hur mycket effekt den får ladda till bilen. Detta styrs av bilens laddkurva.
Parametrar som BMS använder är framförallt, battericellernas temperatur (högsta resp lägsta temperatur i enskild cell i batteripaketet) laddnivå i batteriet.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jag hann inte få full laddning när jag var ute och gjorde ärenden med min laddhybrid igår. Den förväntade räckvidden var några kilometer kortare än sträckan hem. Jag gav mig dock f-n på att få batteriet att räcka utan att köra allt för långsamt. Jag ställde in 65km/h istället för 70km/h och batteriet räckte hem trots kraftig motvind. Det hade aldrig gått i 70km/h. Sträckan var dessutom bara 14 km...

Jag har tidigare noterat att bilen har högt luftmotstånd och att det "slår till" runt 70km/h. Nu vet jag...
Luftmotstånddet ökar enligt exponentialkurvan som vanligt så någon 70km/h puckel finns inte. Däremot kan elmotorns verkningsgrad avta hyffsat drastiskt. Allt är en gråskala som vanligt
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jag hann inte få full laddning när jag var ute och gjorde ärenden med min laddhybrid igår. Den förväntade räckvidden var några kilometer kortare än sträckan hem. Jag gav mig dock f-n på att få batteriet att räcka utan att köra allt för långsamt. Jag ställde in 65km/h istället för 70km/h och batteriet räckte hem trots kraftig motvind. Det hade aldrig gått i 70km/h. Sträckan var dessutom bara 14 km...

Jag har tidigare noterat att bilen har högt luftmotstånd och att det "slår till" runt 70km/h. Nu vet jag...
Är väl inget konstigt. Frontarea gånger bilens luftmotstånd (cW) gånger hastigheten i kvadrat är delar i formeln för att beräkna energibehovet för att driva bilen framåt.
 
  • Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
Nissens
GoC GoC skrev:
Nej det finns ingen ”laddare” i bilen för DC laddning
Däremot finns det intern 11kW trefas ombordladdare i de flesta elbilarna.
Vid snabbladdning är det snabbladdaren som pumpar in likström i batterierna.
Bilens BMS (batteri management system) kommunicerar med laddaren, vi laddsladden, och talar för snabbladdaren hur mycket effekt den får ladda till bilen. Detta styrs av bilens laddkurva.
Parametrar som BMS använder är framförallt, battericellernas temperatur (högsta resp lägsta temperatur i enskild cell i batteripaketet) laddnivå i batteriet.
Det blir en lek med ord, det jag menat hela tiden är det att laddplatsen grovt beskrivet ”bara” har till uppgift att leverera effekt till fordonet, men det är fordonet som styr över laddningen, och enlig mig själv är det burken som styr laddningen det som är laddaren - alltså sitter laddaren i fordonet. :)
 
Nissens Nissens skrev:
Det blir en lek med ord, det jag menat hela tiden är det att laddplatsen grovt beskrivet ”bara” har till uppgift att leverera effekt till fordonet, men det är fordonet som styr över laddningen, och enlig mig själv är det burken som styr laddningen det som är laddaren - alltså sitter laddaren i fordonet. :)
Så bra, men då kan du lära dig att kalla burken för BMS så slipper du bli missförstådd.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Nissens
GoC GoC skrev:
Så bra, men då kan du lära dig att kalla burken för BMS så slipper du bli missförstådd.
Visst, men betydligt fler vet nog vad en batteriladdare är än vad ”BMS” är för något.

Om jag går till affären och frågar efter en batteriladdare, så får jag sannolikt hyfsat rätt pryl direkt, frågar jag istället efter en/ett BMS så blir det nog lite motfrågor… :)
 
Nissens Nissens skrev:
Nja, att likrikta är snarare den lätta biten(om den nu gör det)
Faktum är att det är laddaren i bilen som styr laddningen och bestämmer hur mycket ström som batteriet skall ha tillgång till i varje givet ögonblick under laddningen.
Sedan finns det ju andra faktorer som tex kabeln och som kan få utrustningen att strömbegränsa.
Nissens Nissens skrev:
Visst, men betydligt fler vet nog vad en batteriladdare är än vad ”BMS” är för något.

Om jag går till affären och frågar efter en batteriladdare, så får jag sannolikt hyfsat rätt pryl direkt, frågar jag istället efter en/ett BMS så blir det nog lite motfrågor… :)
Det beror på vem du frågar. Går du till en expert på fritidsbatterier så vet de precis vad du menar, men de blir knappast klokare av att du säger en laddare.

BMS är inte en laddare, det är så mycket mer...
 
  • Gilla
stugan_i_skogen och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Visst, men betydligt fler vet nog vad en batteriladdare är än vad ”BMS” är för något.

Om jag går till affären och frågar efter en batteriladdare, så får jag sannolikt hyfsat rätt pryl direkt, frågar jag eistället efter en BMS så blir det nog lite motfrågor… :)
Går du till stället som handlar med prylar till elbilar så får du självklar laddaren, dvs den som sitter i bilen och omvandlare 230V växelström till likström som laddar batteriet, som förövrigt kan gå sönder så bilen endast kan ladda DC.
Är det inte bättre du accepterar och försöker lära dig rätta begreppen och inse att du har fel
 
  • Gilla
stugan_i_skogen och 4 till
  • Laddar…
Nissens
GoC GoC skrev:
Går du till stället som handlar med prylar till elbilar så får du självklar laddaren, dvs den som sitter i bilen och omvandlare 230V växelström till likström som laddar batteriet, som förövrigt kan gå sönder så bilen endast kan ladda DC.
Är det inte bättre du accepterar och försöker lära dig rätta begreppen och inse att du har fel
Nu finns ju batteriladdare inte bara i bilar.
Om man pratar med en ingenjör så är det säkert självklart, men de flesta människor är inte ingenjörer.

I folkmun kallas en batteriladdare för batteriladdare och de sköter batteriladdningen.
I en bil så kallas laddaren för ”Battery Managing System”. Men i ”folkmun” är det en batteriladdare eftersom den kontrollerar batteriladdningen.

Så, det är som vanligt en gråskala vi lever i. :)
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
I folkmun kallas laddboxar också för laddare. Det gör det inte sant det heller.

Bara acceptera att du har fel ibland. Världen blir så mycket enklare och mer berikande då.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
stugan_i_skogen och 7 till
  • Laddar…
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Luftmotstånddet ökar enligt exponentialkurvan som vanligt så någon 70km/h puckel finns inte. Däremot kan elmotorns verkningsgrad avta hyffsat drastiskt. Allt är en gråskala som vanligt
Nej, någon puckel är det inte, men det finns brytpunkter för när luftmotståndets kurva knäcks. Jag har uppenbarligen en sådan runt 70km/h någonstans. Bilen ökar nämligen elförbrukningen (relativt sett) mer mellan 70-väg och 80-väg än mellan 80-väg och 90-väg. Igår hade jag motvind, så jag låg nog på knappt 70 inklusive vinden när jag körde 65. Gissningsvis så har detta med turbulens att göra. Jag tycker mig se ytterligare en knäckpunkt runt 105 (100-110 beroende på vindriktning).

Eftersom det är en elmotor som går på likström så har jag svårt att tro att det är dess effektivitet som är avgörande för dessa upplevda brytpunkter.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Nej, någon puckel är det inte, men det finns brytpunkter för när luftmotståndets kurva knäcks. Jag har uppenbarligen en sådan runt 70km/h någonstans. Bilen ökar nämligen elförbrukningen (relativt sett) mer mellan 70-väg och 80-väg än mellan 80-väg och 90-väg. Igår hade jag motvind, så jag låg nog på knappt 70 inklusive vinden när jag körde 65. Gissningsvis så har detta med turbulens att göra. Jag tycker mig se ytterligare en knäckpunkt runt 105 (100-110 beroende på vindriktning).

Eftersom det är en elmotor som går på likström så har jag svårt att tro att det är dess effektivitet som är avgörande för dessa upplevda brytpunkter.
Luftmotståndet ökar som sagts redan kvadratiskt med ökande hastighet. Detta innebär att en hastighetsökning från 70 till 80 ger större ökning av förbrukningen än en hastighetsökning från 60 till 70. När vi kommer upp i ännu högre hastigheter går det åt väldigt mycket mer för en liten hastighetsökning. Det är därför de flesta bilar inte går snabbare än maximalt drygt 250 km/h (även utan elektronisk begränsning). För ännu högre hastigheter går det åt flera hundra hk extra för en blygsam ökning av topphastigheten.

Det du märker kanske är när luftmotståndet blir betydligt större än andra förluster såsom rullmotstånd och förluster i motorn (som är små för en elmotor).
Kanske helt enkelt för att det är dessa hastigheter du laborerar med? Om du ändrade från 120 till 130 kanske du upplever samma ”knäckpunkt”.
 
Nissens
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
I folkmun kallas laddboxar också för laddare. Det gör det inte sant det heller.

Bara acceptera att du har fel ibland. Världen blir så mycket enklare och mer berikande då.
För dig blir det kanske enklare. Det jag säger är att ingen hade fel, för det beror på var man kommer ifrån. Alltså vilken bakgrund nan har.
Kanske jobbigt att världen inte är svartvit, det blir enklare om man accepterar att det finns en gråskala. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.