1 818 528 läst ·
27 205 svar
1819k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Det som kommer hända i det här fallet är att skillnaden kommer bli större. Redan nästa år förväntas i sämsta fall dieseln bli dyrare för PGA ökade efterfrågan i hela EU efter inblandningskraven av biodiesel, klarar inte bränslebolagen reduktionskraven så blir det istället sanktionsavgifter och i Sverige 2,69kr/l i straffavgift som läggs på ut till konsument, antagligen som vanligt moms på det som kommer sist på kvittot...Stefflo skrev:
Har en Passat 2,0 Diesel med automat och i gynnsamma förhållanden så kommer jag 120 mil på en tank så kan åka och hälsa på släkten utan att tanka.
Gjort en hel del resor på runt 100 mil med endast ett kort hamburgestopp och sen en superkort pisspaus. Hade inte gått med en elbil.
Såg någon länk på Aftonbladet där de körde en längre sträcka med elbil och sparade 1000 kronor men tappade ett antal timmar. Räknar man in att tid är pengar så lönar det sig absolut inte. Hittade tyvärr inte Aftonbladets inlägg.
Fossilbränslet kommer bara att bli dyrare. Vad kostar din Passat att tanka fullt? Gissar på drygt 1000kr. Den siffran kommer om några år fördubblas. Det är väldigt få argument om bränslepriserna i debatten. Min personliga tro är att vi kommer se fördubbling av dagens mackpriser strax innan 2030, har vi otur är vi redan där 2025. Lägger man även på de nya bilskatten som innebär att ny passat 2.0 Diesel kommer kosta lite över 10 000kr i bara skatt. Förutom att bränslet snart kanske skenar inom något år till 1500kr för en fulltank kanske 2000kr i framtiden så kostar en ny vanlig dieselbil i familjeklassen nästan 1000kr i månaden i bara ren skatt.
Bara inse att fossilfesten tar slut 2020. Vill man ta sig över 120 mil till släktingar så kan man faktiskt ta flyget om det är så att tid är pengar.
Solceller lyfts fram i denna tråd som en lösning för elbilar.
Samtidigt så skriver ni att man kör till och från jobbet med elbilen och laddar på natten.
Hur får man solcellerna att fungera på natten så de ger ström till bilen?
Eller ladda under tiden man arbetar. Kan jag tvinga nuvarande arbetsgivare att sätta upp laddstolpar för mig eller bör jag skaffa nytt jobb? Har idag 5 km till jobbet och andra arbeten ligger 40-50 km bort.
Samtidigt så skriver ni att man kör till och från jobbet med elbilen och laddar på natten.
Hur får man solcellerna att fungera på natten så de ger ström till bilen?
Eller ladda under tiden man arbetar. Kan jag tvinga nuvarande arbetsgivare att sätta upp laddstolpar för mig eller bör jag skaffa nytt jobb? Har idag 5 km till jobbet och andra arbeten ligger 40-50 km bort.
Solcellerna fungerar när solen är uppe. Laddar man då sin elbil på jobbet så behöver inte tex vattenkraften producera den energin eftersom solen kompenserar för detta.optimum skrev:
Solceller lyfts fram i denna tråd som en lösning för elbilar.
Samtidigt så skriver ni att man kör till och från jobbet med elbilen och laddar på natten.
Hur får man solcellerna att fungera på natten så de ger ström till bilen?
Eller ladda under tiden man arbetar. Kan jag tvinga nuvarande arbetsgivare att sätta upp laddstolpar för mig eller bör jag skaffa nytt jobb? Har idag 5 km till jobbet och andra arbeten ligger 40-50 km bort.
Jag laddar både hemma och på jobbet, med min egna privat inköpta laddare.
På morgonen är där nästan alltid en Peak runt 7-8, till stor del av den korkade anledningen att en vvb värmen när den blir kall. Att du ska till jobbet och inte kommer använda något varmvatten på minst 8h fattar inte den.
Iallafall under dessa timmar så är det inte bra om elbilen ska konkurrera med energin.
Samma sak när du kommer hem vid 16 så pluggar du in bilen.
Ska du köra mer den dagen så trycker du på "ladda direkt" i annat fall så kan bilen ladda ner belastningen gått ner på nätet. Det är lite självbevarelsedrift. Vill du låda mat dammsuga och köra tvättmaskinen samtidigt när du kommer hem och inte ha ett dyrt Abm så är det smidigt att låta elbilen ladda när du är färdig med dessa saker. Då har dessutom alla andra också slutat laga mat. Belastningen på går ner igen och elbilen kan du faktiskt hjälpa till för att hålla nätet rullande på en jämn nivå.
Var kommer elen från på natten ifrån.... var kommer 1kwh som krävs för att framställa 1 liter bensin. Antagligen är detta samma el...
Till dig.... ta cykeln 5km
Elbil passar inte alla och inte för alla typer av resor. Å andra sidan så är många av de resorna de inte passar för kanske bättre att ta med annat färdsätt än bil om man tvunget måste sträckköra 150 mil på ett dygn.
Kan man täcka det dagliga behovet med jobb och vardagsresor kanske man kan vara lite kompromissvillig med den där resan som görs en gång vartannat år ändå.
Sen finns det ju de som har ovanliga körvanor med mycket långkörningar. De får vänta några år till eller förlita sig på andra bränslen och tekniker så länge. Utvecklingen står knappast stilla så om 5 år kanske det finns något som passar dem bättre.. eller så har körvanorna ändrats redan.
Många hushåll har dessutom mer än en bil där den ena ofta går mest på kortare sträckor där räckvidden inte ens är ett problem om man skulle ladda en gång i veckan. De bilarna kan med stor fördel ersättas av en elbil när det är dags för byte.
Kan man täcka det dagliga behovet med jobb och vardagsresor kanske man kan vara lite kompromissvillig med den där resan som görs en gång vartannat år ändå.
Sen finns det ju de som har ovanliga körvanor med mycket långkörningar. De får vänta några år till eller förlita sig på andra bränslen och tekniker så länge. Utvecklingen står knappast stilla så om 5 år kanske det finns något som passar dem bättre.. eller så har körvanorna ändrats redan.
Många hushåll har dessutom mer än en bil där den ena ofta går mest på kortare sträckor där räckvidden inte ens är ett problem om man skulle ladda en gång i veckan. De bilarna kan med stor fördel ersättas av en elbil när det är dags för byte.
Njet, prioritering utifrån ditt val av abonnemang (olika pris). Under en laddperiod så kan det finnas "timmar" med högbelastning då t.ex. "flex" får lägre laddeffekt styrt av elnätet medan grannen med "stor" inte begränsas. Så med "stor" vet du att bilen blir fulladdad på xx timmar, medan med "flex" kan det ta längre tid och ibland blir den inte fulladdad men kWh-kostnaden blir lägre.A andersda skrev:
Inte konstigare än att vi väljer olika bredbandsabonnemang utifrån behov, mobilt alt fiber, max surfmängd eller obegränsat.
Det nya för elnäten är att hushåll, etc, nu momentant kan förbruka större mängder el under kortare tid.
Ransonering skulle det kunna bli i en förlängning om man inte kan styra kapaciteten och efterfrågan är betydligt större än tillgång, t.ex. senast när vi hade begränsade tillgångar av bensin 73-74 vid oljekrisen. Och ransonering av el förekommer i andra länder där det är en bristvara, men blir då av/på av hela anslutningen inte någon effektreglering.
Kom att tänka på lite statistik angående hur långt en bil i Sverige körs i snitt per år. Det är cirka 1200 mil per år. Högt räknat 2500kwh elförbrukning. Utslaget på hela året knappt 7kwh per dag. Långt ifrån alla kommer att ladda samma dag med andra ord. Snarare 2-3 gånger i veckan även med ett relativt litet batteri i bilen.
Men tar du statistik på max 3 år gamla bilar blir det nog lite annat med tanke på hur priserna ligger på nya elbilar tror jag väldigt få som åker så lite kommer köpa en. I din statistik ligger troligtvis alla gamla bilar som knappt körs andra bilar hobby bilar tex med.O OskarJ skrev:Kom att tänka på lite statistik angående hur långt en bil i Sverige körs i snitt per år. Det är cirka 1200 mil per år. Högt räknat 2500kwh elförbrukning. Utslaget på hela året knappt 7kwh per dag. Långt ifrån alla kommer att ladda samma dag med andra ord. Snarare 2-3 gånger i veckan även med ett relativt litet batteri i bilen.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 667 inlägg
Nja normal körsträcka är väl runt 1500mil, kolla alla leasingavtal mm. Och då är det nya bilar.
Leasing avtalen brukar börja runt 1500 mil men hur många tror du kör mera än så med nya bilar. kollar man på beg bilar 3 år gamla är det rätt få som gått under 4500 mil och väldigt få som gått runt 3600 mil om man nu kan bruka elbil som en vanlig bil bör ju mil talet på en elbil ligga ungefär lika.
Räknat på 2000 mil per år och 2kwh per mil så är det ändå inte mer än 11kwh per bil och dygn. I de fallen kanske 3-4 laddningar per vecka eller runt 10 timmar på 6A enfas under natten.
Sen kommer inte alla byta bil rakt av under ett år heller... och körvanor ändras säkert med tiden också.
Teknik kommer att utvecklas, en del saker blir billigare, andra dyrare. Vätgas kan vara på gång och bli något bra av om den framställs energieffektivt. Det kan vara lösningen för de som måste ha väldigt lång räckvidd och snabb tankning.
Sen kommer inte alla byta bil rakt av under ett år heller... och körvanor ändras säkert med tiden också.
Teknik kommer att utvecklas, en del saker blir billigare, andra dyrare. Vätgas kan vara på gång och bli något bra av om den framställs energieffektivt. Det kan vara lösningen för de som måste ha väldigt lång räckvidd och snabb tankning.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 667 inlägg
Jag roade mig med att göra en blocketsökning, bilar av 2017års modell (borde sålts med början på 2016, dvs för max tre år sedan) 3971/6788, dvs 58%, har gått mindre än 4500mil. 43% har gått mindre än 3500mil.S smurfen72 skrev:
Du får nog läsa på lite mer om hur nätanslutna solceller fungerar och vilka flaskhalsar och begränsningar som finns i det nationella elnätet.optimum skrev:
I dag är det brist på effekt i vissa områden under peaklast, vilket inträffar dagtid på vardagar. Om fler skaffar solceller så kan man täcka upp för dagens belastningstoppar plus de som kan och vill ladda bilen på dagen. Den el man levererar till nätet kan plockas ut igen t ex på natten när det finns kapacitet över.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 667 inlägg
Varierar säkert mellan områden, modeller, prisklasser mm.S smurfen72 skrev:
Jag köpte nyligen en 2.7år gammal företagsleasad bil som gått 1400mil per år.
Jag vet hur solceller funkar men har egentligen inget med den här tråden att göra.useless skrev:
Du får nog läsa på lite mer om hur nätanslutna solceller fungerar och vilka flaskhalsar och begränsningar som finns i det nationella elnätet.
I dag är det brist på effekt i vissa områden under peaklast, vilket inträffar dagtid på vardagar. Om fler skaffar solceller så kan man täcka upp för dagens belastningstoppar plus de som kan och vill ladda bilen på dagen. Den el man levererar till nätet kan plockas ut igen t ex på natten när det finns kapacitet över.
Har el och elektronikutbildning så de är inget nytt.
Solceller är ytterligare ett sätt att skapa el-energi och inget annat.
Denna tråd handlar om elbilar och räckvidd enligt rubriken.