Alfredo Alfredo skrev:
För mig är svaret på denna fråga i princip rätt enkel. Kan man ladda hemma är det för de flesta inte för tidigt. Kan man inte ladda hemma är det för de flesta för tidigt.
Det är faktiskt ingen dum summering alls.
Med brasklappen att elbil faktiskt kan vara intressant även för de som inte kan ladda hemma om de kan tänka sig att ändra sitt beteende en smula.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Jag själv är klart pro-elbil även om de flesta just nu inte passar superbra för våra behov. Skulle jag köpa elbil idag ligger nog Model Y närmast. Men marknaden känns rätt skakig för tillfället med snabbt förändrade priser. Tesla har ju sänkt sina priser rejält och läste igår att Ford sänker Mach-E ordentligt. Den intressantaste modellen AWD LR är tydligen 220 tkr billigare idag än i februari.
 
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag blev riktigt glad när jag såg denna rapport/artikel. Jag sade nämligen detta redan i mitten av 10-talet ("VVDJS"). Jag sade redan då också att motorvägar kommer att vara det enda område som fungerar bra, detta då det i praktiken är en "inhängnad väg" utan direkt interaktion med djur och människor. I sådana miljöer har man kört självkörande fordon sedan flera årtionden tillbaka, det nya är bara interaktionen med andra fordon på samma väg, vilket i sammanhanget är ett av de lättare problemen att adressera.
Precis, och med vårt väder/klimat blir utmaningen ännu större där bilen då måste agera tillsammans med annan anpassad infrastruktur som idag helt saknas i svenska vägnätet.
 
D
pacman42 pacman42 skrev:
Jag blev riktigt glad när jag såg denna rapport/artikel. Jag sade nämligen detta redan i mitten av 10-talet ("VVDJS"). Jag sade redan då också att motorvägar kommer att vara det enda område som fungerar bra, detta då det i praktiken är en "inhängnad väg" utan direkt interaktion med djur och människor. I sådana miljöer har man kört självkörande fordon sedan flera årtionden tillbaka, det nya är bara interaktionen med andra fordon på samma väg, vilket i sammanhanget är ett av de lättare problemen att adressera.
Det jag tycker har tillkommit är nyanser, jag tror att man inledningsvis tänkte sig tomma bilar som kör runt oh hämtar människor, det har vi inte och de kommer nog vara miljöberoende för en ganska lång tid framöver. Idag har dock dels " tillfällig självkörning" i vissa situationer blivit tillgänglig men sen har ju förarstödet utvecklats väldigt mycket och detta är då tillgängligt i alla miljöer men kliver däremot bara in i vissa situationer
 
M Myckling skrev:
Jag själv är klart pro-elbil även om de flesta just nu inte passar superbra för våra behov. Skulle jag köpa elbil idag ligger nog Model Y närmast. Men marknaden känns rätt skakig för tillfället med snabbt förändrade priser. Tesla har ju sänkt sina priser rejält och läste igår att Ford sänker Mach-E ordentligt. Den intressantaste modellen AWD LR är tydligen 220 tkr billigare idag än i februari.
Min önskan och troende i vintras med priser som sjunker och blir jämförbara med motsvarande fossil har då påbörjats(y)
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
M Myckling skrev:
Jag själv är klart pro-elbil även om de flesta just nu inte passar superbra för våra behov. Skulle jag köpa elbil idag ligger nog Model Y närmast. Men marknaden känns rätt skakig för tillfället med snabbt förändrade priser. Tesla har ju sänkt sina priser rejält och läste igår att Ford sänker Mach-E ordentligt. Den intressantaste modellen AWD LR är tydligen 220 tkr billigare idag än i februari.
BTW, säg till om du vill ha åsikter om för- och nackdelar med Mach-E. Har snart kört 3000 mil med min Och delar gärna med mig av mina erfarenheter. :cool:
 
  • Gilla
Myckling och 1 till
  • Laddar…
Snailman
A AndersS skrev:
Jag noterade tidigare att det tystnat senaste året om självkörande fordon, men idag fanns en artikel i Ny Teknik (är låst) men där står i inledningen:
Lidarexpertens hårda dom: Vi får inte helt självkörande bilar
I mitten av 2010-talet var den självkörande bilen bara ”något år bort”. I dag känns den helt autonoma personbilen avlägsen: ”Vi pratar inte längre om nivå fem”.

Så ur ett global perspektiv med olika årstidsberoenden snö/halka, vägsystem, vägstandard, trafikregler, höger/vänstertrafik, blandning av manuellt och självkörande, olika fordonstyper, autonoma eller med byggd infrastruktur etc, så kanske man börjar bli lite mera ödmjuk.
Men självkörande finns och kommer öka men i väldigt begränsade miljöer där det är lämpligt i en överskådlig närtid.
Såg nånstans att Kina håller på att bygga en eller två nya städer där man separerat gående och fordon i två olika plan, på det översta får man transportera sig till fots och på det undre lagret fordon, det är då belyst året om och det är då alltid en jämn belysning i det planet och det underlättar för fordonet att känna igen hinder etc jämfört med olika väder och solsken skugga mulet.
Antar att det är tänkt att ha autonoma bilar/fordon där.
 
G
Fanns väl planer att man skulle bygga massa bostäder på Kungshatt i Mälaren man skulle typ svänga in i ett stort garage från förbifarten synd att det inte vart nått..
 
Snailman Snailman skrev:
Såg nånstans att Kina håller på att bygga en eller två nya städer där man separerat gående och fordon i två olika plan, på det översta får man transportera sig till fots och på det undre lagret fordon, det är då belyst året om och det är då alltid en jämn belysning i det planet och det underlättar för fordonet att känna igen hinder etc jämfört med olika väder och solsken skugga mulet.
Antar att det är tänkt att ha autonoma bilar/fordon där.
Precis det jag noterat, det måste byggas infrastruktur och här är det fortfarande inom ett begränsat område där allt byggs nytt, Även om det i varje av 10-15 av Kinas städer till befolkning bor flera än i Sverige, så det kanske inte blir flera än några miljoner i varje ny stad.;)
 
Snailman Snailman skrev:
Inte så långt, gissar ca 700 mil på ett år ungefär. Får väl åka ungefär 6km till stan och närmaste bensinstation.
Men var åker du normalt då? Åker du alltså normalt inga sträckor där du passerar en mack?
 
tveksamt tveksamt skrev:
Man kan ju också välja att tanka innan lampan tänds. typ "Nu stannar vi här vid den fina sjön och käkar våra medhavda mackor. Oj, en mack, jag passar på att tanka även fast det bara är halvtomt, då slipper jag ju stanna en extra gång."
Förtydligar lite:

"Nu stannar vi här vid den fina sjön en halvtimme och käkar våra medhavda mackor. Oj, en mack, jag passar på att tanka på 5 minuter även fast det bara är halvtomt, då slipper jag ju stanna en extra gång."
 
D djac skrev:
Ja vi får väl se, jag har länge trott att det kommer bli vanligare med inte-så-lång-räckvidd-bilar, en kompromiss mellan pris/förbrukning/användning
Ja, för de som har möjlighet att två eller fler bilar i hushållet så kan en billig bil med kort räckvidd fungera som ena bilen. Det verkar vara ganska många av de som skaffat elbil som behåller en dieselbil för långresorna. Antagligen inte en majoritet, men inte en försumbar andel heller.

Det slår mig att detta fenomen faktiskt även funnits med bränslebilar. Hade en kollega som pendlade med en Lupo (den drog väl 0,3 liter milen), och sen hade de en Passat för resor med familjen (vet inte om den var bensin eller diesel). Så tror jag det ser ut hos många. När jag var i 20-årsåldern hade farsan en Ford Granada kombi, och morsan en liten Escort. Innan det hade farsan en Taunus kombi och morsan en liten Corolla.
 
Snailman
N Nerre skrev:
Men var åker du normalt då? Åker du alltså normalt inga sträckor där du passerar en mack?
Mest åker jag till stugan, den är väl 2 mil bort, ska man åka förbi en mack så får man åka nån halvmil extra och betydligt mer trafik den vägen, sen är det en bemannad ok mack där jag typ pumpar däcken men aldrig tankar, det brukade jag göra ytterligare 2km längre bort med tre, fyra mackar bredvid varandra, sitomatstationer som ofta haft lite priskrig på nån tioöring billigare än de övriga, men där hade jag ingen rabatt.

Jag har också fått ett pensionärskort som gäller i en zon, så cirka 5 mil åt alla håll kan jag åka buss/länstrafiktåg gratis (men tar ju väldigt mycket längre tid, men inga parkeringsproblem)
 
Snailman Snailman skrev:
Såg nånstans att Kina håller på att bygga en eller två nya städer där man separerat gående och fordon i två olika plan, på det översta får man transportera sig till fots och på det undre lagret fordon, det är då belyst året om och det är då alltid en jämn belysning i det planet och det underlättar för fordonet att känna igen hinder etc jämfört med olika väder och solsken skugga mulet.
Antar att det är tänkt att ha autonoma bilar/fordon där.
Det beror på vart cyklar och elsparkcyklar kommer befinna sig... de två värsta sakerna i trafiken...
 
  • Haha
pacman42
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.