Förra sommaren åkte vi en sväng neråt Skåne, totalt ca 150 mil. På den resan så var den totala väntetiden vid snabbladdare 3 minuter. Och då laddade vi i princip bara på Ionity. Så problemet med kö vid snabbladdarna är knappast gigantiskt. Har f ö inte heller vid andra längre resor behövt vänta vid laddarna. Och då har vi kört totalt drygt 4000 mil med elbil.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
D
Nissens Nissens skrev:
Eller inte. Du kan ju ta fram objektiv info som säger något annat… jag hittar den inte. Hela Europa verkar ha samma problem.
Nej, det är i princip bara de som inte provat som har problem, sen ska man ju alltid hålla öppet för outliers, vi hade någon i början av tråden som hade 45mil från stugan till närmsta väg (något åt det hållet), det tycker jag är ett extremfall.
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Fast samtidigt kanske inte valet av bil ska avgöras av att man eventuellt kanske får stå i kö en gång om året? Det har hänt att jag har fått vänta för att få tanka diesel också, men ändå har jag inte sålt bilen och köpt en cykel.
Jag fick vänta en hel timme hos däckverkstaden förra veckan, köp inte en bil med däck alltså...
 
  • Haha
  • Gilla
Kretikos och 6 till
  • Laddar…
Nissens
D djac skrev:
Nej, det är i princip bara de som inte provat som har problem, sen ska man ju alltid hålla öppet för outliers, vi hade någon i början av tråden som hade 45mil från stugan till närmsta väg (något åt det hållet), det tycker jag är ett extremfall.
Nja, som jag länkat till innan är det många källor som vittnar om köproblem. Även mobila laddstationer skickas ut, och de får köer de också.
Så det beror nog på om du vill ta till dig den info som finns.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
D
Nissens Nissens skrev:
Nja, som jag länkat till innan är det många källor som vittnar om köproblem. Även mobila laddstationer skickas ut, och de får köer de också.
Så det beror nog på om du vill ta till dig den info som finns.
Folk har länkat till källor om urladdade elbilar i snöväder, även de visade sig vara fel när det kollades med källan. Det är rätt bra kraft i fossillobbyn, de har mycket pengar och det står mycket på spel.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 4 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Nja, som jag länkat till innan är det många källor som vittnar om köproblem. Även mobila laddstationer skickas ut, och de får köer de också.
Så det beror nog på om du vill ta till dig den info som finns.
Jag säger inte att det aldrig någonsin är kö till laddare, men hävdar att problemet är försvinnande litet efter 4000 mil med elbil. Under extrema förhållanden (typ stugbytardag i Sälen under sportlovet) så kan det säkert vara kö lite här och var. Men då är det troligen kö på McDonalds i Borlänge eller bolaget i Mora också. Man kan ju knappast förvänta sig en Infrastruktur som är dimensionerad utifrån extremsituationer. Det bär sig helt enkelt inte ekonomiskt.

PS, jag sitter mer i bilkö i Stockholm på ett par dagar än jag har stått i laddkö totalt under 2 års tid. Och tro mig - det är inte bara elbilar i köerna…
 
  • Gilla
Ingenjören och 7 till
  • Laddar…
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
D djac skrev:
dag finns det överkapacitet så det är lugnt.
Ja i genomsnitt, som vi tycks räkna i denna tråd, är det stor överkapacitet. De som har problem har bara planerat dåligt!

Svensk artikel om köer för elbilsladdning i Sälen, efterlyser fler snabbladdningsstationer. Publicerad och uppdaterad 2022/2023.
 
D djac skrev:
någon i början av tråden som hade 45mil från stugan till närmsta väg (något åt det hållet), det tycker jag är ett extremfall.
Håller med! Måste vara skitjobbig att bära bilen 45 mil innan man kommer till en väg. :thumbdown:
 
  • Ledsen
djac
  • Laddar…
Nissens
Alfredo Alfredo skrev:
Ja i genomsnitt, som vi tycks räkna i denna tråd, är det stor överkapacitet. De som har problem har bara planerat dåligt!

[bild]
Precis, problemet är att man måste ta sportlov när de andra gör det, barnen får inte ledigt från skolorna annars.
Det ÄR problem med att infrastrukturen är underdimensionerad. Att man inte kan vara ledig när man vill, skall anpassa sina måltider efter var stolparna finns mm visar bara att det inte är moget ännu. Vill man inte se det så ser man det inte, men problemet finns ändå. :)
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Nissens
J jocke31 skrev:
Jag säger inte att det aldrig någonsin är kö till laddare, men hävdar att problemet är försvinnande litet efter 4000 mil med elbil. Under extrema förhållanden (typ stugbytardag i Sälen under sportlovet) så kan det säkert vara kö lite här och var. Men då är det troligen kö på McDonalds i Borlänge eller bolaget i Mora också. Man kan ju knappast förvänta sig en Infrastruktur som är dimensionerad utifrån extremsituationer. Det bär sig helt enkelt inte ekonomiskt.

PS, jag sitter mer i bilkö i Stockholm på ett par dagar än jag har stått i laddkö totalt under 2 års tid. Och tro mig - det är inte bara elbilar i köerna…
Jodå, målen är att infrastrukturen skall byggas ut kraftigt, problemet är att det tar (för) lång tid.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag fick vänta en hel timme hos däckverkstaden förra veckan, köp inte en bil med däck alltså...
Det är värre än så!
I helgen blev jag stående på E4an i en timme utan att vi rörde på oss, köp inte en bil som kräver väg!
 
  • Gilla
  • Haha
Nötegårdsgubben och 4 till
  • Laddar…
Nissens
tveksamt tveksamt skrev:
Det är värre än så!
I helgen blev jag stående på E4an i en timme utan att vi rörde på oss, köp inte en bil som kräver väg!
Tur du inte hade elbil, då hade du kanske stått kvar fortfarande. ;)
 
D
J jocke31 skrev:
Jag säger inte att det aldrig någonsin är kö till laddare, men hävdar att problemet är försvinnande litet efter 4000 mil med elbil. Under extrema förhållanden (typ stugbytardag i Sälen under sportlovet) så kan det säkert vara kö lite här och var. Men då är det troligen kö på McDonalds i Borlänge eller bolaget i Mora också. Man kan ju knappast förvänta sig en Infrastruktur som är dimensionerad utifrån extremsituationer. Det bär sig helt enkelt inte ekonomiskt.

PS, jag sitter mer i bilkö i Stockholm på ett par dagar än jag har stått i laddkö totalt under 2 års tid. Och tro mig - det är inte bara elbilar i köerna…
Säljs det inte avsevärt mycket mer elbil har jag svårt att se någon sänka mer pengar i folktom infrastruktur, blir nog för Sälenfolket att sprida ut sig över några fler laddare, eller temporära lösning just däroch då. Som vi har konstaterat så minskar även bensinmackarna i antal, även om Sverige nu går in i en ny fossilålder med mycket stimulanser.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Det är definitivt brist på snabbladdare. Norra Bohuslän var under förra sommaren en pina, det var långa köer med norrmän till varenda laddare. 45 minuter var den kortaste tiden vi fick köa, då hade vi skippat flera laddstationer innan då det var längre köer på dessa och nu kunde vi inte skjuta mer på det...
 
  • Gilla
  • Ledsen
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.