1 820 363 läst ·
27 221 svar
1820k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Förra sommaren åkte vi en sväng neråt Skåne, totalt ca 150 mil. På den resan så var den totala väntetiden vid snabbladdare 3 minuter. Och då laddade vi i princip bara på Ionity. Så problemet med kö vid snabbladdarna är knappast gigantiskt. Har f ö inte heller vid andra längre resor behövt vänta vid laddarna. Och då har vi kört totalt drygt 4000 mil med elbil.
Nej, det är i princip bara de som inte provat som har problem, sen ska man ju alltid hålla öppet för outliers, vi hade någon i början av tråden som hade 45mil från stugan till närmsta väg (något åt det hållet), det tycker jag är ett extremfall.Nissens skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 677 inlägg
Jag fick vänta en hel timme hos däckverkstaden förra veckan, köp inte en bil med däck alltså...useless skrev:
Nja, som jag länkat till innan är det många källor som vittnar om köproblem. Även mobila laddstationer skickas ut, och de får köer de också.D djac skrev:
Så det beror nog på om du vill ta till dig den info som finns.
Folk har länkat till källor om urladdade elbilar i snöväder, även de visade sig vara fel när det kollades med källan. Det är rätt bra kraft i fossillobbyn, de har mycket pengar och det står mycket på spel.Nissens skrev:
Jag säger inte att det aldrig någonsin är kö till laddare, men hävdar att problemet är försvinnande litet efter 4000 mil med elbil. Under extrema förhållanden (typ stugbytardag i Sälen under sportlovet) så kan det säkert vara kö lite här och var. Men då är det troligen kö på McDonalds i Borlänge eller bolaget i Mora också. Man kan ju knappast förvänta sig en Infrastruktur som är dimensionerad utifrån extremsituationer. Det bär sig helt enkelt inte ekonomiskt.Nissens skrev:
PS, jag sitter mer i bilkö i Stockholm på ett par dagar än jag har stått i laddkö totalt under 2 års tid. Och tro mig - det är inte bara elbilar i köerna…
Antalet laddare fans skrivelse om det https://www.vibilagare.se/nyheter/antal-elbilar-laddstolpe-sa-ar-laget-i-ditt-lanNissens skrev:
Hur tätt Eu mål om var 6e mil. https://www.vibilagare.se/nyheter/e...frastrukturen för laddning och vätgastankning.
Precis, problemet är att man måste ta sportlov när de andra gör det, barnen får inte ledigt från skolorna annars.Alfredo skrev:
Det ÄR problem med att infrastrukturen är underdimensionerad. Att man inte kan vara ledig när man vill, skall anpassa sina måltider efter var stolparna finns mm visar bara att det inte är moget ännu. Vill man inte se det så ser man det inte, men problemet finns ändå.
Jodå, målen är att infrastrukturen skall byggas ut kraftigt, problemet är att det tar (för) lång tid.J jocke31 skrev:Jag säger inte att det aldrig någonsin är kö till laddare, men hävdar att problemet är försvinnande litet efter 4000 mil med elbil. Under extrema förhållanden (typ stugbytardag i Sälen under sportlovet) så kan det säkert vara kö lite här och var. Men då är det troligen kö på McDonalds i Borlänge eller bolaget i Mora också. Man kan ju knappast förvänta sig en Infrastruktur som är dimensionerad utifrån extremsituationer. Det bär sig helt enkelt inte ekonomiskt.
PS, jag sitter mer i bilkö i Stockholm på ett par dagar än jag har stått i laddkö totalt under 2 års tid. Och tro mig - det är inte bara elbilar i köerna…
Säljs det inte avsevärt mycket mer elbil har jag svårt att se någon sänka mer pengar i folktom infrastruktur, blir nog för Sälenfolket att sprida ut sig över några fler laddare, eller temporära lösning just däroch då. Som vi har konstaterat så minskar även bensinmackarna i antal, även om Sverige nu går in i en ny fossilålder med mycket stimulanser.J jocke31 skrev:Jag säger inte att det aldrig någonsin är kö till laddare, men hävdar att problemet är försvinnande litet efter 4000 mil med elbil. Under extrema förhållanden (typ stugbytardag i Sälen under sportlovet) så kan det säkert vara kö lite här och var. Men då är det troligen kö på McDonalds i Borlänge eller bolaget i Mora också. Man kan ju knappast förvänta sig en Infrastruktur som är dimensionerad utifrån extremsituationer. Det bär sig helt enkelt inte ekonomiskt.
PS, jag sitter mer i bilkö i Stockholm på ett par dagar än jag har stått i laddkö totalt under 2 års tid. Och tro mig - det är inte bara elbilar i köerna…
Det är definitivt brist på snabbladdare. Norra Bohuslän var under förra sommaren en pina, det var långa köer med norrmän till varenda laddare. 45 minuter var den kortaste tiden vi fick köa, då hade vi skippat flera laddstationer innan då det var längre köer på dessa och nu kunde vi inte skjuta mer på det...
