Ja, fast jag tänkte mer något sånt här. ;)
Segelbåt med personer ombord nära klippig kust.

• Gilla
findus42
  • Laddar…
Greenline tycks ha ett skrov som påminner om en vanlig engelsk coble.
Drar såvitt jag kan förstå betydligt mer energi i låga faster än en långsmal snipa men ändå betydligt mindre energi än ett planande skrov som körs i deplacementfart. Till skillnad från en långsmal snipa så går den att pressa upp i planing med den stora dieselmotorn.
Bottenformen gör den stabil på platt vatten men jag undrar om den rullar i sjögång. Svårt att veta.

Såg detta på findit av en slump:
https://www.findit.fi/sv/1760599.htm

Jag har personligen haft intresse att ha en ångbåt. Men men, tid och allt det där... kanske då jag blir pensionär.

Ja det skulle vara häftigt med en liten vedeldad tubpanna som driver en ångmaskin i båten. Nackdelen är att det är mycket underhåll på drivsystemet.
Egentligen borde man ha en compoundmaskin för att få ned vedförbrukningen men då ställs det höga krav på ångpannan eftersom compoundmaskiner kräver högre tryck.

En släkting tillverkade en serie små encylindriga ångmaskiner för båtdrift för några år sedan men de flesta står kvar omonterade och osålda. Jag anar att de börjar bli billiga vid det här laget.

För några år sedan fanns det två ubåtar på Furusunds varv. modell med glasrutor på sidorna. Bara att kasta ut barlasten och fylla ubåten med massor med batterier så borde man få en skaplig körsträcka. Var visst någon som köpte ubåtarna för att köra turister i Stockholms skärgård men sikten var visst inget att hurra för

• Ubåt täckt med blå presenning vid Furusunds varv, delvis exponerat skrov och glasrutor synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ubåt med glasrutor täckt med en blå presenning på ett varv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.