P
Elbåtarnas största utmaning ligger i energiförbrukningen för att driva framåt, en bil eller ett flygplan har inte samma motstånd tex. Jag tror det var Offshore som satsa på att ta fram bra alternativ för att minska just den förlusten, båtar har nog mycket att hämta av framtiden så personligen tror jag att det är sunt att avvakta

Förvänta dig inga mirakel. Skrovform är ganska välutrett. Visst går någon/några procents effektivitet att hitta men troligtvis inte mer.

Det finns bevisligen jättestora dieselelektriska båtar så konceptet som sådant är inte uppenbart dumt. Men har någon sett någonting runt 40-50 fot?

Minsta azipoden på 1.6 MW är aningens onödigt stor, men inte med marginal så det känns görbart.

Om vi räknar på gamla 40kWh-paket från bilar kan vi köra i full spätta i 90 sekunder innan generatorerna behöver kicka in (om de kan lämna den effekten men det kan de antagligen inte). Inte så fantastiskt kanske men då skulle man kunna köra helt elektriskt vid lägre hastigheter om man bara kan reglerna ner tillräckligt lågt.

Vem säger att dieselelektrisk drift är dum. Den är briljant. Som jag skrev tidigare verkar jag behöva 13 hk för att köra 5 kn. Det borde bli ca 9 kW. Med ett gammalt 40 kWh batteri från en bil borde jag kunna köra i ett par timmar utan att starta motorn. Längre än så står inga gäster ut i alla fall.

Mvh Findus

PS. Min båt är 49fot lång och har ett deplacement på 25 ton. DS

findus42 findus42 skrev:
Vem säger att dieselelektrisk drift är dum. Den är briljant. Som jag skrev tidigare verkar jag behöva 13 hk för att köra 5 kn. Det borde bli ca 9 kW. Med ett gammalt 40 kWh batteri från en bil borde jag kunna köra i ett par timmar utan att starta motorn. Längre än så står inga gäster ut i alla fall.

Mvh Findus
Jag säger bara att det verkar ont om planande motorbåtar med dieselelektrisk drift.

Det blir skönt när det bara är folk som tycker om att vara på sjön som är där. Att elektrisk drift är olämpligt på planande båtar ser jag som en bonus.
Mvh Findus

• Gilla
heimlaga och 4 till
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
Det blir skönt när det bara är folk som tycker om att vara på sjön som är där. Att elektrisk drift är olämpligt på planande båtar ser jag som en bonus.
Mvh Findus
Det må så vara men om dieselektrisk drift är generellt bra på båt, varför inte på planande båt. Vilka fördelar är det man tappar?

Det är av samma skäl som gör att planande båtar måste ha enorma motorer... och enorma bränsletankar.
Eller så är de väldigt små och lätta och tar lite eller ingen last.
De som har större fartyg av planande eller halvplanande typ, som gamla torpedbåtar eller 200båtar, brukar puttra omkring i deplacementsfart ändå. Ingen, eller väldigt få, tycker att det är värt 600 liter i timmen som den Polska patrullbåten Keiko behövde i maxfart.

Problemet med stort effektbehov för planade fartyg är lika aktuellt även med fossildrift.

Övergång till mer hållbart båtliv kanske gör att vissa får ändra lite inriktning. Bussegla istället för vråla omkring på badplatser med vattenskoter. Tror att klientelet kommer hitta på nya sätt att irritera omvärlden.
Mvh Findus

• Gilla
heimlaga och 1 till
  • Laddar…
Jag förstår argumenten mot batteridrift, men inte argumenten mot dieselelektrisk drift (givet då att det är en bra idé på andra båtar med över en megawatt tillgänglig för framdrift).

Du får fråga någon annan. Jag är inte intresserad av stora planande båtar och har inte detaljstuderat ämnet.

Min gissning är att vikten blir för hög. Tyngder är ett mindre problem för lok eller båtar som inte skall hel eller halvplana.

Mvh Findus

F fiskbuggaren skrev:
Jag förstår argumenten mot batteridrift, men inte argumenten mot dieselelektrisk drift (givet då att det är en bra idé på andra båtar med över en megawatt tillgänglig för framdrift).
Som jag förstått det är främsta vinsten med en dieselelektrisk transmission på en båt manövrerbarheten. Man kan ändra varvtal och moment på en elmotor mycket snabbare än på en stor dieselmotor. Därför är det bra på exempelvis isbrytare och bogserbåtar. Om verkningsgraden är viktigare än manövrerbarheten så är en mekanisk transmission bättre. Och på mindre båtar är det en mindre motor som i sig själv kan regleras snabbt.

• Gilla
PNO
  • Laddar…
Problemet med elbåtar är att det är glest mellan laddstolpar och att det knappast går att ta en hel helg i skärgården.
Sommartid brukar mina vänner som under resten av året bor i ett privat kollektiv tillbringa fritiden på en skärgårds ö som saknar broförbindelse. Mina vänner uppskattar att kompisar kommer över på en bit mat och så gillar våra vänner att sola och bada nakna. Rena nudistlägret 24 timmar om dygnet:surprised:.
För att vi ska slippa ta båten över till bilparkeringen på grannön och hämta gästerna har vi byggt om en vanlig roddbåt som vi utrustad med två motorer " en i fören och en i aktern" som går att svänga runt 360 grader. Som reserv är båten utrustad med två åror.
När gästerna kommer slår vi på radiostyrningen som hakar loss båten och via drönarsändaren och bildskärmen kan vi skicka över båten till fastlandet där båten hakar fast i bryggan så att gästerna kan embarkera båten utan att trilla i skön. Med drönar radiostyrningen kan vi sedan utan någon förare köra över gästerna till våran ö.
Prestandan räcker inte för längre turer men fungerar bra för oss men visst väcker båten en viss förvåning när den kommer runt udden utan någon bakom ratten. Men då får man göra lite svängar och starta och stoppa båten så folk fattar att det är en fem meter lång radiostyrd båt med en kamera som snurrar runt i masten.
El fungerar bra i småbåtar men jag tror inte vanligt folk har råd med en 12 meter låg kryssare med batteri för en hel veckas semester.
Brukar varje år besöka båtmässan i Stockholm och har lagt märke till att alla företag som försöker marknadsföra elbåtar försvinner till nästa båtmässa. frågan är hur tillgången till reservdelar är.
PS!!!!! verkar som om man slopat årets båtmässa i Stockholm!!!!:crysmile:

Hybridbåtar är fina annars.

Jag tror att det fortfarande är så som Findus skrev i den här tråden för några år sedan.

Folks tankevärld har låst sig på planande båtar. En planande båt är beroende av en lätt och extremt kraftig motor för att alls kunna fungera. Eldriften erbjuder inte den möjligheten. Hur mycket man än försöker låtsas att den gör det.

En eldriven båt måste ha en helt annan skrovtyp konstruerad för att gå så långt som möjligt på en tankning med en tung motor med liten effekt. Vill vi vara miljövänliga och köra med minsta möjliga bränseförbrukning i fossildrivna motorer så blir det samma skrovtyp.
Det blir långsmala deplacementsnipor. I princip sådana skrovtyper som användes från Upplandskusten och norrut genom hela norrland och på finländska och estniska kusterna innan stora kraftiga motorer fanns att tillgå. På den tiden när min morfarsfar beställde en ny 21 fots (6,5 meters) motorbåt utrustad med en 3-3,5 hästars motor. Motorn kördes på petroleum (motorfotogen) och gav altså hela tre hästkrafter men det räckte gott för en båt som var konstruerad så att den gick lätt genom vattnet.

Tyvärr är det väldigt tunnsått på marknaden med moderna lågvarviga bränslesnåla inombordsmotorer i effektklassen under 10 hästkrafter. Då gamla motorerna Wickström och Olympia och Albin och Göta och liknande är alla bränsleslukande primitiva konstruktioner som tiden har sprungit ifrån. Det behövs nytänkande på det området också.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.