1 700 läst ·
8 svar
2k läst
8 svar
För mycket isolering i taket?
Kanske en dum fråga? kanske inte?
Men i vårt hus har förra ägaren tilläggsisolerat taket, med sånt där man krattar ut och det ligger mycket av det så pass att det är trångt att krypa mellan takstolarna. ca: 20 cm tjockt är det nog allt.
Men min fråga är då kan man kratta dit ännu mer? grundtanken är ju att i taket smiter större delen av värmen ut och krattisolering kostar ju inte speciellt mycket och köper man en säck då och då och krattar ut så kanske det behålls ännu mer värme? så länge man inte blockerar takfotsvetilationen så borde det inte vara några konstigheter eller? Ska även sätta in gavelventiler på båda gavlarna bara för att det finns något mörkare parti i sponten och vi misstänker att det beror på att man inte ventilerar tillräckligt bra efter isoleringen.
Så fram med synpunkter, är jag galen? dum? eller smart?
KAnsktar man pengar i sjön eller kan det ses som en lysande plan?
Men i vårt hus har förra ägaren tilläggsisolerat taket, med sånt där man krattar ut och det ligger mycket av det så pass att det är trångt att krypa mellan takstolarna. ca: 20 cm tjockt är det nog allt.
Men min fråga är då kan man kratta dit ännu mer? grundtanken är ju att i taket smiter större delen av värmen ut och krattisolering kostar ju inte speciellt mycket och köper man en säck då och då och krattar ut så kanske det behålls ännu mer värme? så länge man inte blockerar takfotsvetilationen så borde det inte vara några konstigheter eller? Ska även sätta in gavelventiler på båda gavlarna bara för att det finns något mörkare parti i sponten och vi misstänker att det beror på att man inte ventilerar tillräckligt bra efter isoleringen.
Så fram med synpunkter, är jag galen? dum? eller smart?
KAnsktar man pengar i sjön eller kan det ses som en lysande plan?
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Det finns inget som heter för mycket isolering.
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Som sagt, den springande punkten är om det finns någon plast på nersidan av taket?
Taket är väl ca:3 år gammalt men jag tror sponten är nästan 40 år, tanten som hade huset innan oss la om taket men av någon anledning behölls råsponten. Det borde finnas plats kvar nertill, känns som så länge man inte täpper igen ventilationen borde det väl bara vara bra? Hur mycket isolering har man i moderna hus?
morbidhans skrev:Taket är väl ca:3 år gammalt men jag tror sponten är nästan 40 år, tanten som hade huset innan oss la om taket men av någon anledning behölls råsponten. Det borde finnas plats kvar nertill, känns som så länge man inte täpper igen ventilationen borde det väl bara vara bra? Hur mycket isolering har man i moderna hus?
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Fotografen skrev:
Klicka här för att svara