W
Hej!

Jag satt och läste i någon tråd om kortslutningsström och där var det någon som skrev att det kan hända att en säkring inte löser ut om det var typ 100A eller mindre i kortslutningsström.

Min fråga är då hur en säkring inte kan lösa ut vid 100A kortslutningsström om det t.ex. är en 10A säkring?

Och en till fråga är hur kabeln kan klara så många A?

Någon som skulle vilja förklara?

Kanske är dumma frågor men jag är ingen elektriker...

Mvh

tommib
Den löser, men inte fort nog. Det finns krav på hur snabbt kretsen ska brytas och dessa klaras inte om kortslutningsströmmen är för låg.

Kabeln klarar inte 100 A särskilt länge, men en stund går det. Den blir då rödglödgad vilket är dåligt i största allmänhet och i synnerhet om den ligger i/vid/på något brännbart. Efter en stund brinner den av.

Anledningen till tidskraven enl ovan är att man inte vill att saker ska börja brinna eller att människor ska drabbas av strömgenomgång allt för länge.

• Gilla
Wallee
  • Laddar…
Löser ut gör den nog men blir inte kortslutningsströmmen tillräckligt hög tar det för lång tid för att vara acceptabelt.
En 10A säkring löser inte ut omedelbart vid 10,0001 utan den tex tål den 15 A i en kvart, 25 i en halvminut och 100 i ett antal sekunder. Siffrorna exempel ur luften.
Titta på någon säkringstillverkares infosida, där brukar finnas datablad med kurvor.

• Gilla
Wallee
  • Laddar…
Den kommer lösa ut. Men kanske inte inom föreskriven tid. 100A gäller normalt och tumregelmässigt för en dvärgbrytare karaktäristik C, 10A. Den kommer då lösa ut genom det magnetiska skyddet inom 0,1s. Får den under 100A är det inte säkert att den löser på det magnetiska skyddet utan då på det termiska. Det ska sker då på några sekunder beroende på fabrikat. För en smältsäkringar gäller andra strömmar? Runt 55A räcker för frånkoppling på 0,4s vilket är längsta tillåtna frånkopplingstid får de flesta gruppledningar. Kabeln tål flera 100A, det beror på tiden.

• Gilla
Wallee
  • Laddar…
W
Okej då är jag med, tack för svaren! :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.