Hej,

Jag har påbörjat glesningen av innertaket för att senare kunna sätta gips och undrar nu om det kanske är för klent för det tunga gipstaket. Vill inte ha hängande tak eller annat strul i framtiden.

Info:
Huset är byggt på 50-talet.
Takstolarna har cc120 och undertaket är av råspont 22mm.
Under detta har jag salat med 22x70 för eldragning därefter glesat med råplan 22x70 med cc30. Tänkte använda 90x240 gips.

Jag vet (nu) att normen är 28x70 med cc30 men för att spara takhöjd skulle jag om möjligt vilja ha kvar 22x70.

Vad tror ni, är det ok eller ska jag byta till 28x70?

Mvh

Spelar 6mm någon roll i takhöjd?
Visserligen så funkar 22x70 bra också...

Visst 6mm är inte mycket men om man adderar alla dessa små "besparingar" så blir det en del.

steffner skrev:
Hej,

Jag har påbörjat glesningen av innertaket för att senare kunna sätta gips och undrar nu om det kanske är för klent för det tunga gipstaket. Vill inte ha hängande tak eller annat strul i framtiden.

Info:
Huset är byggt på 50-talet.
Takstolarna har cc120 och undertaket är av råspont 22mm.
Under detta har jag salat med 22x70 för eldragning därefter glesat med råplan 22x70 med cc30. Tänkte använda 90x240 gips.

Jag vet (nu) att normen är 28x70 med cc30 men för att spara takhöjd skulle jag om möjligt vilja ha kvar 22x70.

Vad tror ni, är det ok eller ska jag byta till 28x70?

Mvh
Det smidigaste hade väll varit att glesa med 28/70 mot råsponten och dragit elen i glesen och då sparat 16mm i takhöjd. Grejen är att det spelar ingen roll om du har 22 eller 28 i nuläget eftersom den sitter i salningen som är 22/70. Det är ju fortrarande den som skall bära hela teket. Men den ligger ju mot en råspont så har du bara spikat den ordentligt så kan du ju sätta 28/70 mot salningen så är du ju i mål. Dock 6mm fattigare.

22-glesen är skruvad i två rum så jag vill hellst inte riva och köra med 28.

Kan tilläggas att jag satt klossar mellan takstolarna mot råsponten för att stärka upp.

Salningen med 22mm är skruvad tvärs med takstolarna så den påverkar inte hållbarheten negativt. Salningen vill jag ha för att det kommer gå sjukt mycket rör i taket vilket skulle göra glesen till en sweicherost.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.