Har precis byggt om köket, och köpte en (trodde jag) rulle fördraget flexrör med 3 fk1,5-ledare. Efter att ha dragit slang runt hela köket, gipsat, tapetserat och satt upp skåpen så upptäckte jag när jag skulle koppla in uttag och brytare att det var fk2,5 och inte 1,5 (felleverans, det står 1,5 i både ordern och fakturan, men jag borde ha kollat innan jag drog)

Matningen från centralen och upp till köket är ekk1,5. Avsäkrat med hager MCN110 (C-brytare, 10A)

Nu till frågan: Spelar det någon roll? Eller ska jag dra ut alla 2,5-ledarna och dra om med 1,5?

Nej, det spelar absolut ingen roll.

Jag är lite orolig för scenariot att eventuell efterföljare tittar i dosan, ser en fk2,5, säkrar upp till 16A och ekk1,5-kabeln i källartaket smälter som smör i solsken när hen kopplar in enfassvetsen i köksuttaget. Å andra sidan så borde man lägga märke till att det bara är 1,5 i centralen.

Bara en fördel om du vill lägga in ett 16A uttag någon gång. (Dock måste ju matningen fram till köket då också vara 2,5kvmm!)

Dokumentera gärna den gruppen vid centralen, att olika areor förekommer i gruppen.

• Gilla
Slugge och 1 till
  • Laddar…
Exostor skrev:
...kopplar in enfassvetsen i köksuttaget.
Vad lagar du för käk? ;)

Drömhus2012 skrev:
Vad lagar du för käk? ;)
Inte jag, efterträdaren. Flamberad brylépudding kanske?

Det skulle ju kunna vara farligare om man börjar med 2,5 kvmm ut från centralen, och sedan går ned i area längre ut i installationen. Den som ev. byter säkringen i centralen måste ju se att där bara är 1,5 kvmm (annars bör han inte ens överväga att öppna en central).

• Gilla
Tobbe_3
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.