4 777 läst ·
6 svar
5k läst
6 svar
Fönsterventiler
Har mekanisk frånluft med 3 utsugsventiler. Utöver det så finns ett ventilreglage ovanför varje fönster. Det öppnade jag på max när vi flyttade in på sommaren. Kan jag stänga dessa helt nu på hösten/vintern eller bör de vara öppna till viss del?
Ingen som vet?
Ok tänkte mest om man inte "fick" stänga dem helt av något ventilationsskäl...
Komnmer från bostadsrätt där det var livat om man rörde dessa don...
Komnmer från bostadsrätt där det var livat om man rörde dessa don...
Blir det inte mycket värmeläckage tänkte jag..? Behöver ju i o f inte vara öppna på max...
Dom skall vara öppná helt eller delvis.
Frånluften som sugs från lgh/huset måste få "ersättningsluft" och detta skall komma ifrån öppningar mot uteluft om man nu inte har tilluftsfläkt med tilluftsventiler i tak/vägg.
Stänger du dessa helt kan frånluftsflödet minska drastiskt med följdskador som fukt mm och luften tas istället från otätheter (mot grannar/trapphus etc.) och kan suga vattenlås torra och luft tas då från avloppet.:eek:
Om det blir för kallt rekomenderar jag att dra upp framledningstemp till radiatorer.
Frånluften som sugs från lgh/huset måste få "ersättningsluft" och detta skall komma ifrån öppningar mot uteluft om man nu inte har tilluftsfläkt med tilluftsventiler i tak/vägg.
Stänger du dessa helt kan frånluftsflödet minska drastiskt med följdskador som fukt mm och luften tas istället från otätheter (mot grannar/trapphus etc.) och kan suga vattenlås torra och luft tas då från avloppet.:eek:
Om det blir för kallt rekomenderar jag att dra upp framledningstemp till radiatorer.
Klicka här för att svara