3 689 läst ·
20 svar
4k läst
20 svar
Fönsterval till fritidshus
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 634 inlägg
3-glasfönster är som regel bättre isolerade än 2-glasfönster, och blir oftast inte lika immiga. Jag skriver "oftast" eftersom det nu i vinterkylan finns trådar där folk har problem med imma och t o m is på insidan även på 3-glasfönster. Vet inte vilket/vilka fabrikat det rör sig om.
3-glasfönster av god kvalitet fyller absolut en funktion i ett välisolerat hus. I ett mindre välisolerat hus är det mer tveksamt.
För egen del har jag löst is-på-2-glasfönster-problemet med nya tätningslister, som sagt. Isen och kalldraget försvann, vilket är gott nog åt oss här i huset. Innan tätningslisterna var det t o m så illa att några krukväxter på fönsterbänken i det värsta fönstret frös ihjäl...
3-glasfönster av god kvalitet fyller absolut en funktion i ett välisolerat hus. I ett mindre välisolerat hus är det mer tveksamt.
För egen del har jag löst is-på-2-glasfönster-problemet med nya tätningslister, som sagt. Isen och kalldraget försvann, vilket är gott nog åt oss här i huset. Innan tätningslisterna var det t o m så illa att några krukväxter på fönsterbänken i det värsta fönstret frös ihjäl...
Ska testa att byta ut tätningslisterna självklart. Funkar det är det ju superbra.SågspånPappspikEternit skrev:
3-glasfönster är som regel bättre isolerade än 2-glasfönster, och blir oftast inte lika immiga. Jag skriver "oftast" eftersom det nu i vinterkylan finns trådar där folk har problem med imma och t o m is på insidan även på 3-glasfönster. Vet inte vilket/vilka fabrikat det rör sig om.
3-glasfönster av god kvalitet fyller absolut en funktion i ett välisolerat hus. I ett mindre välisolerat hus är det mer tveksamt.
För egen del har jag löst is-på-2-glasfönster-problemet med nya tätningslister, som sagt. Isen och kalldraget försvann, vilket är gott nog åt oss här i huset. Innan tätningslisterna var det t o m så illa att några krukväxter på fönsterbänken i det värsta fönstret frös ihjäl...
Förmodar att en kopplad båge kan stängas för hårt så att tätningslisten blir för hårt pressad… ska kolla det mer noga.
Medlem
· Stockholm
· 4 632 inlägg
Hej
Kul med hus. visst är det
Jag bor i ett 180 kvm timmerhus och har i princip inga problem med kondensering på glasrutor.
Min gissning är att det är för fuktigt i huset, inte så fuktigt att det är någon fara, men iom att det är kallställt så har hela huset en viss fuktighet.
När ni då slår på värmen kan luften i huset bära mer fukt som då kondenserar och fryser till is på fönstren.
Man kan hålla på med avfuktare och treglasfönster, (som har en aluminiumram som kan förvärra problemet då aluminium leder värme/kyla förträffligt).
Jag gör en killgissning att värma tidigare i huset, sätt på värmen 1 vecka tidigare, kommer torka ur huset som då inte får en "fuktchock av värmen OCH familjen som kommer och andas och diskar osv. Naturligtvis måste det finnas någon ventilation också.
Lycka till
/Workingclasshero
Kul med hus. visst är det
Jag bor i ett 180 kvm timmerhus och har i princip inga problem med kondensering på glasrutor.
Min gissning är att det är för fuktigt i huset, inte så fuktigt att det är någon fara, men iom att det är kallställt så har hela huset en viss fuktighet.
När ni då slår på värmen kan luften i huset bära mer fukt som då kondenserar och fryser till is på fönstren.
Man kan hålla på med avfuktare och treglasfönster, (som har en aluminiumram som kan förvärra problemet då aluminium leder värme/kyla förträffligt).
Jag gör en killgissning att värma tidigare i huset, sätt på värmen 1 vecka tidigare, kommer torka ur huset som då inte får en "fuktchock av värmen OCH familjen som kommer och andas och diskar osv. Naturligtvis måste det finnas någon ventilation också.
Lycka till
/Workingclasshero
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Sitter också med timmerhus, två-kopplade 60-70-tals fönster. Vi har is på fönster på övervåningen, där vi endast sover i princip. Kan inte säga att våra fönster är varken i gott skick eller täta, men 5st fönster på nedre plan klara sig utan is. Uppe är det samma lika kvalitet på fönster och bågar, men där har vi is.
Tror det är fjärde vintern med ungefär samma nivå på is. Ska prova att täta bågarna/karmarna lite till men har ingen större förhoppning på isfritt.
Är det dåligt, säkert, men på 4år har jag då inte sett röta eller andra skador.
Huset står iofs 250m från en sjö, om nu det skulle ge något fuktigare luft.
Tror det är fjärde vintern med ungefär samma nivå på is. Ska prova att täta bågarna/karmarna lite till men har ingen större förhoppning på isfritt.
Är det dåligt, säkert, men på 4år har jag då inte sett röta eller andra skador.
Huset står iofs 250m från en sjö, om nu det skulle ge något fuktigare luft.
Hittade detta på nätet…
Vad tror ni om detta? Ett fasligt pill men kanske kan funka. https://www.stocksundet.se/page/isolera-2-glasfonster
Vad tror ni om detta? Ett fasligt pill men kanske kan funka. https://www.stocksundet.se/page/isolera-2-glasfonster
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden