3-glasfönster är som regel bättre isolerade än 2-glasfönster, och blir oftast inte lika immiga. Jag skriver "oftast" eftersom det nu i vinterkylan finns trådar där folk har problem med imma och t o m is på insidan även på 3-glasfönster. Vet inte vilket/vilka fabrikat det rör sig om.
3-glasfönster av god kvalitet fyller absolut en funktion i ett välisolerat hus. I ett mindre välisolerat hus är det mer tveksamt.
För egen del har jag löst is-på-2-glasfönster-problemet med nya tätningslister, som sagt. Isen och kalldraget försvann, vilket är gott nog åt oss här i huset. Innan tätningslisterna var det t o m så illa att några krukväxter på fönsterbänken i det värsta fönstret frös ihjäl...
 
  • Haha
  • Gilla
Norrtull och 1 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
3-glasfönster är som regel bättre isolerade än 2-glasfönster, och blir oftast inte lika immiga. Jag skriver "oftast" eftersom det nu i vinterkylan finns trådar där folk har problem med imma och t o m is på insidan även på 3-glasfönster. Vet inte vilket/vilka fabrikat det rör sig om.
3-glasfönster av god kvalitet fyller absolut en funktion i ett välisolerat hus. I ett mindre välisolerat hus är det mer tveksamt.
För egen del har jag löst is-på-2-glasfönster-problemet med nya tätningslister, som sagt. Isen och kalldraget försvann, vilket är gott nog åt oss här i huset. Innan tätningslisterna var det t o m så illa att några krukväxter på fönsterbänken i det värsta fönstret frös ihjäl...
Ska testa att byta ut tätningslisterna självklart. Funkar det är det ju superbra.

Förmodar att en kopplad båge kan stängas för hårt så att tätningslisten blir för hårt pressad… ska kolla det mer noga.
 
Hej
Kul med hus. visst är det :-)

Jag bor i ett 180 kvm timmerhus och har i princip inga problem med kondensering på glasrutor.
Min gissning är att det är för fuktigt i huset, inte så fuktigt att det är någon fara, men iom att det är kallställt så har hela huset en viss fuktighet.
När ni då slår på värmen kan luften i huset bära mer fukt som då kondenserar och fryser till is på fönstren.
Man kan hålla på med avfuktare och treglasfönster, (som har en aluminiumram som kan förvärra problemet då aluminium leder värme/kyla förträffligt).
Jag gör en killgissning att värma tidigare i huset, sätt på värmen 1 vecka tidigare, kommer torka ur huset som då inte får en "fuktchock av värmen OCH familjen som kommer och andas och diskar osv. Naturligtvis måste det finnas någon ventilation också.

Lycka till
/Workingclasshero
 
  • Gilla
sinuslinus och 3 till
  • Laddar…
Sitter också med timmerhus, två-kopplade 60-70-tals fönster. Vi har is på fönster på övervåningen, där vi endast sover i princip. Kan inte säga att våra fönster är varken i gott skick eller täta, men 5st fönster på nedre plan klara sig utan is. Uppe är det samma lika kvalitet på fönster och bågar, men där har vi is.
Tror det är fjärde vintern med ungefär samma nivå på is. Ska prova att täta bågarna/karmarna lite till men har ingen större förhoppning på isfritt.

Är det dåligt, säkert, men på 4år har jag då inte sett röta eller andra skador.

Huset står iofs 250m från en sjö, om nu det skulle ge något fuktigare luft.
 
Allan J Allan J skrev:
Hittade detta på nätet…
Vad tror ni om detta? Ett fasligt pill men kanske kan funka. [länk]
Intressant teknik, bara det inte bli imma mellan plasten och glasen. Det verkade inte dyrt så prova på ett fönster och kolla om det fungerar.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.