Ritar på ett hus och funderar över fönsterstorleken, tänkte ha höjd 12 med 2-1 spröjs men vilken bredd?
Ser det dumt ut att ha 2 st 10 breda vid en 9-altandörr?
Någon som vet vad storleken är på typ Eksjöhus-Tallåsen eller Modulent-Sundborn? Huset ca 6x13m.

Vill du ta hänsyn till det estetiska i valet av fönster räcker det inte med att titta på modulmåttet. Jämför bågdagbredden ("glasmåttet") på fönstren så ser du tex att:

...Glasmåttet är större på fasta fönster än vridfönster.
...Altandörrar har betydligt mindre glasmått än fönster med samma modulmått (även öppningsbara fönster).

Är det viktigt för dig att det ser symetriskt ut bör du allltså räkna efter lite så det blir bra. Ska du ha spröjs bör du även se över indelningen på dessa - jag valde fönster, spröjs och mittposter på sådant sätt att alla "smårutor" i fönstren är lika stora, oavsett vilket fönster jag tittar på. Typexemplet där det annars blir knasigt är när man bestämt sig för att alla fönster skall delas in i fyra rutor med spröjsen. Ett 9/13 fönster får då rutor som är "stående rektanglar" medans ett litet 9/6 får "liggande rektanglar" (om du förstår hur jag menar) - fruktansvärt irriterande och fult när man väl börjat titta på det.....

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.