5 134 läst ·
15 svar
5k läst
15 svar
Fönsterrenovering
Sida 1 av 2
Finnes: ca 100 år gammalt trähus på ö i Stockholms skärgård, gravt eftersatt skötsel, hårt åtgånget av väder och vind. Min fråga rör enkelfönster i söderläge, nästan ingen färg kvar varesig på insida eller utsida.
Har tänkt fixa lite i sommar, och läser följande: http://www.gardochtorp.se/sa-renoverar-du-fonstret-steg-for-steg.aspx?article=6361
Till min fråga; i vilken ordning målar man in- resp utsida? Ska man måla i falsen där glaset ligger, alltså mittemot kittet? Eller ska det bara vara oljat?
Tänker mig att enklast vore att måla insidan medan glaset inte är i så man slipper maskera och hålla på, men utan att det blir ojämnt mot glaset... Flipp eller flopp?
Tillägg: insidan vit och utsidan grön.
/Elin
Har tänkt fixa lite i sommar, och läser följande: http://www.gardochtorp.se/sa-renoverar-du-fonstret-steg-for-steg.aspx?article=6361
Till min fråga; i vilken ordning målar man in- resp utsida? Ska man måla i falsen där glaset ligger, alltså mittemot kittet? Eller ska det bara vara oljat?
Tänker mig att enklast vore att måla insidan medan glaset inte är i så man slipper maskera och hålla på, men utan att det blir ojämnt mot glaset... Flipp eller flopp?
Tillägg: insidan vit och utsidan grön.
/Elin
Ang. falsen så tycker jag schellack är det bästa alternativet! Jag har gjort så att jag skrapat bort all kvarvarande färg, tvättat ren med såpavatten. När det torkat ordentligt har jag oljat in med halvolja. Sedan schellack i falsen och låta detta torka ett dygn, därefter kittar jag med linoljekitt och låter torka i minst en vecka. Sedan måla.
Produkter som diskuteras: "skrapat färg"
Färgskrapa Ergo 65 mm Bahco
Tvåhands färgskrapa
401 kr inkl moms
Läs mer
Alltid måla med glaset i. Måla (med äkta linoljefärg) ut på rutan några millimeter (kladda på, det är inte så noga), sätt sedan en ny och rak bredspackel 2 mm in på rutan och skrapa bort överflödig färg med en färgskrapa med rakblad. Använd en rejäl färgskrapa med lite handtag, inte de där små miniprylarna man kan hitta vid diverse kassor ibland.
Jag kör också shellack. Men en fråga ska man verkligen tvätta med såpa innan man målar med linolja det brukar vara förbjudet! Såpa tvålar ju oljan/färgen sen.
Jag brukar bara borsta rent innan oljning sen låta torka ett dygn. Sen Shellack i falsen som väl torkar på 15min sen bara att kitta i med glas kitta och sen låta torka ett dygn sen måla(vet att en del målar direkt på nykittade fönster)
Jag brukar bara borsta rent innan oljning sen låta torka ett dygn. Sen Shellack i falsen som väl torkar på 15min sen bara att kitta i med glas kitta och sen låta torka ett dygn sen måla(vet att en del målar direkt på nykittade fönster)
Det är inga problem att tvätta med såpa så länge det rör sig om små mängder i förhållande till vattnet. Därefter så tvättar jag av fönstret med vanligt vatten. Tror det var Stockholms länsmuseum som tyckte man skulle använda såpavatten istället för målartvätt o sedan dess har jag kört på det.gogu skrev:Jag kör också shellack. Men en fråga ska man verkligen tvätta med såpa innan man målar med linolja det brukar vara förbjudet! Såpa tvålar ju oljan/färgen sen.
Jag brukar bara borsta rent innan oljning sen låta torka ett dygn. Sen Shellack i falsen som väl torkar på 15min sen bara att kitta i med glas kitta och sen låta torka ett dygn sen måla(vet att en del målar direkt på nykittade fönster)
Kan vara värt att nämna att man får känna av träet lite med halvoljan, man ser hur törstigt träet är. Mättar man det helt med olja så släpper färgen lätt men det ska inte heller vara för torrt. Så en eller flera strykningar beroende på hur uttorkat träet är. I ändträ kan man ofta stryka mer.
Jag målar alltid det invändiga innan jag glasar. Alltså:
1. Ta ur glas och skrapa bort all gammal färg.
2. Olja bågen utvändigt inklusive kittfalsen, använder halvolja.
3. Schellack i kittfalsen.
4. Måla strykning ett och två invändigt.
5. Glasa och kitta.
6. Måla utvändigt tre strykningar samt sista invändiga strykningen.
Jag använder både olja och schellack eftersom bara olja kan göra att kittet torkar för fort och ramlar bort då bågen suger åt sig av oljan i kittet.
1. Ta ur glas och skrapa bort all gammal färg.
2. Olja bågen utvändigt inklusive kittfalsen, använder halvolja.
3. Schellack i kittfalsen.
4. Måla strykning ett och två invändigt.
5. Glasa och kitta.
6. Måla utvändigt tre strykningar samt sista invändiga strykningen.
Jag använder både olja och schellack eftersom bara olja kan göra att kittet torkar för fort och ramlar bort då bågen suger åt sig av oljan i kittet.
Produkter som diskuteras: "skrapa färg"
Färgskrapa Flexi Speedheater
Med 3 blad och hölster
499 kr inkl moms
Läs mer
Jag har inte varit med om att fåglar äter upp kittet vare sig när det är färskt eller senare. Oljar man in träet, använder schellack ordentligt och målar tre lager färg ovanpå det så bör det hålla någonstans mellan 7-20 år utan problem, färgen kan behöva bättras på eller halvoljas under tiden men kittet ska klara det om det görs rätt och man vårdar sina fönster med kärlek.Niq skrev:
Har man problem med fåglar så kan man ha i vitpeppar i kittet.
Det händer vissa att linoljekittet äts upp men det har aldrig hänt mig. Jag har använt linoljekitt i 10 år nu och det är inte dags att kitta om de första fönstren jag gjorde. Jag har inte behövt lappa i på någon av mina bågar med undantag av tre stycken som jag renoverade 2010 och som var väldigt torra när jag började på dem. Där oljade jag bara kittfalsen som jag brukar men nästan omedelbart började kittet lossna då virket var så torrt att det sög oljan ur kittet, därför kör jag med först olja och sedan schellack numera och det fungerar mycket bra.
Produkter som diskuteras: "linoljekitt"
Äkta linoljekitt
Tillverkat av rå linolja och krita
67 kr inkl moms
Läs mer
Jag köpte fönster med siliconkitt. Tillverkaren lovade mig att det var så bra och att det gick att måla på. Färgen fäster inte alls bra. När fönstren är nymålade ser det taffligt ut. Trist
Sen så har ju all silicon en stor benägenhet att mögla.
Dom fönster jag renoverat har jag kört med linoljekitt och det äldsta är nu 12år utan sprickor eller tappad färg. Halv oljade vart annat år.
Om det spricker kan man blanda ett tunt kitt och fylla igen sprickorna med.
Sen så har ju all silicon en stor benägenhet att mögla.
Dom fönster jag renoverat har jag kört med linoljekitt och det äldsta är nu 12år utan sprickor eller tappad färg. Halv oljade vart annat år.
Om det spricker kan man blanda ett tunt kitt och fylla igen sprickorna med.