Jag har hängt här ett tag och länge funderat på att skapa projekttrådar, men det brukar falla på tidsbrist och att jag glömmer ta bilder när jag väl kommit igång. Men denna gången tänkte jag göra annorlunda.

Vi har under flera års tid renoverat fönster på vårt 20-talshus. Det har inneburit utbyte av ruttet virke, fräsning och montering av fasta spröjsar. Montering av energiglas, kittning och målning. Denna gången hade turen kommit till gavelfönstrena på vinden. Vi har under våren/sommaren i år inrett vinden och nu börjar det bli klart. Lite smågrejer kvar bara.

Fönstrena uppe på vinden har renoverats tidigare och tidigare ägare har byggt om från 2-glas kopplade till bågar med isolerrutor i. Det gör inte så mycket där uppe men annars föredrar vi utseendet på 2-glas kopplade fönster.

Utgångsläget.
Halvrunda fönsterbågar med gammal färg och tecken på renovering mot en trälåda i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inte helt friskt virke.
Slitet träfönster under renovering med flagnad färg och spån på fönsterbrädan.
Skapa konto

Ett par pass med hyveln fick av den mesta färgen.
En elektrisk hyvel som används för att ta bort färg från en gammal fönsterbåge som står på ett arbetsbord.
Skapa konto

Fräsen riggad för att fräsa bort det dåliga ner till friskt virke.
En arbetsbänk med en fräs utrustad för träbearbetning, omgiven av virkesbitar och verktyg i en verkstadslokal.
Skapa konto

Först sågade jag ett par spår för att få raka fina kanter att skarva mot. Det är svårt att fräsa rakt på frihand.
Del av ett fönsterbåge under renovering visar byte av ruttet trä mot frisk furu, bredvid hyvel och arbetsbänk.
Skapa konto

Kvällen avslutas med att hyvla och limma ihop bitar som jag senare skall såga till rätt dimension.
Träbitar fastklämda med tvingar under limning i renoveringsprojekt.
Skapa konto

Virket jag använder är rivningsvirke från renoveringar i huset. Det är alltså 95 år gammal furu. Årsringarna ligger tätt. Jag räknade till mellan 6 och 7 årsringar på 2 mm.
Närbild på hand som håller bit av fräst gammal furu med synliga årsringar, från renovering av fönster.
Skapa konto

Resten av färgen värms och skrapas bort. Trärent vill vi ha det.
Renovering av fönsterbåge med hyvel och fräsen som formar nytt trävirke.
Skapa konto

De nya bitarna limmas på plats. Man kan inte ha för många tvingar. :)
Trähantverk i verkstad med virke fastspänt med tvingar under renoveringsprocess.
Skapa konto

Här ses de infällda bitarna och bågarna har strukits med olja ett par gånger.
Renoverade träfönsterbågar i verkstad med oljade och lagade glaslistområden, verktyg och burk med produkt.
Skapa konto

Även glaslisterna som håller isolerrutorna på plats får nytillverkas. Jag fick nu anledning att starta min farfars gamla bandsåg som jag fick ärva för några år sedan.
Renoverade träfönsterbågar med tvingar, på en verkstadsbänk.
Skapa konto

Vid monteringen av glaslisterna lade jag lite kitt mellan bågen och listen för att det skulle bli helt tätt. Nu är bågarna målade 3 ggr utvändigt och 2 strykningar invändigt och är klara för återmontering.
Renoverade fönsterbågar i verkstad med verktyg och råmaterial synliga i bakgrunden.
Skapa konto

Efter nya tätningslister sitter bågarna nu på plats igen. Karmen skrapade och målade jag tidigare under sommaren när det var varmt och torrare.
Renoverat halvmåneformat vindsvåningsfönster med vita karmar och spröjs mot en gul vägg.
Skapa konto

Lite fingeravtryck att putsa bort bara.

Slutresultatet invändigt...
Renoverat vindrum med lutad panelvägg och halvmånefönster ovanför ljusgrå hörnsoffa med dekorativa kuddar.
Skapa konto

...och utvändigt.
Gavelfönster på vind i ett 20-talshus omgivet av äppelträd, renoverat med nya spröjsar och isolerrutor.
Skapa konto

• Renoveringsprojekt av gammalt fönster med avskalad färg och synligt slitage före restaurering.
    Skapa konto
  • Gilla
JanneJanne123 och 17 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.