Jag har hängt här ett tag och länge funderat på att skapa projekttrådar, men det brukar falla på tidsbrist och att jag glömmer ta bilder när jag väl kommit igång. Men denna gången tänkte jag göra annorlunda.
Vi har under flera års tid renoverat fönster på vårt 20-talshus. Det har inneburit utbyte av ruttet virke, fräsning och montering av fasta spröjsar. Montering av energiglas, kittning och målning. Denna gången hade turen kommit till gavelfönstrena på vinden. Vi har under våren/sommaren i år inrett vinden och nu börjar det bli klart. Lite smågrejer kvar bara.
Fönstrena uppe på vinden har renoverats tidigare och tidigare ägare har byggt om från 2-glas kopplade till bågar med isolerrutor i. Det gör inte så mycket där uppe men annars föredrar vi utseendet på 2-glas kopplade fönster.
Utgångsläget.
Inte helt friskt virke.
Ett par pass med hyveln fick av den mesta färgen.
Fräsen riggad för att fräsa bort det dåliga ner till friskt virke.
Först sågade jag ett par spår för att få raka fina kanter att skarva mot. Det är svårt att fräsa rakt på frihand.
Kvällen avslutas med att hyvla och limma ihop bitar som jag senare skall såga till rätt dimension.
Virket jag använder är rivningsvirke från renoveringar i huset. Det är alltså 95 år gammal furu. Årsringarna ligger tätt. Jag räknade till mellan 6 och 7 årsringar på 2 mm.
Resten av färgen värms och skrapas bort. Trärent vill vi ha det.
De nya bitarna limmas på plats. Man kan inte ha för många tvingar.
Här ses de infällda bitarna och bågarna har strukits med olja ett par gånger.
Även glaslisterna som håller isolerrutorna på plats får nytillverkas. Jag fick nu anledning att starta min farfars gamla bandsåg som jag fick ärva för några år sedan.
Vid monteringen av glaslisterna lade jag lite kitt mellan bågen och listen för att det skulle bli helt tätt. Nu är bågarna målade 3 ggr utvändigt och 2 strykningar invändigt och är klara för återmontering.
Efter nya tätningslister sitter bågarna nu på plats igen. Karmen skrapade och målade jag tidigare under sommaren när det var varmt och torrare.
Lite fingeravtryck att putsa bort bara.
Slutresultatet invändigt...
...och utvändigt.
Vi har under flera års tid renoverat fönster på vårt 20-talshus. Det har inneburit utbyte av ruttet virke, fräsning och montering av fasta spröjsar. Montering av energiglas, kittning och målning. Denna gången hade turen kommit till gavelfönstrena på vinden. Vi har under våren/sommaren i år inrett vinden och nu börjar det bli klart. Lite smågrejer kvar bara.
Fönstrena uppe på vinden har renoverats tidigare och tidigare ägare har byggt om från 2-glas kopplade till bågar med isolerrutor i. Det gör inte så mycket där uppe men annars föredrar vi utseendet på 2-glas kopplade fönster.
Utgångsläget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inte helt friskt virke.
Logga in
Skapa konto
Ett par pass med hyveln fick av den mesta färgen.
Logga in
Skapa konto
Fräsen riggad för att fräsa bort det dåliga ner till friskt virke.
Logga in
Skapa konto
Först sågade jag ett par spår för att få raka fina kanter att skarva mot. Det är svårt att fräsa rakt på frihand.
Logga in
Skapa konto
Kvällen avslutas med att hyvla och limma ihop bitar som jag senare skall såga till rätt dimension.
Logga in
Skapa konto
Virket jag använder är rivningsvirke från renoveringar i huset. Det är alltså 95 år gammal furu. Årsringarna ligger tätt. Jag räknade till mellan 6 och 7 årsringar på 2 mm.
Logga in
Skapa konto
Resten av färgen värms och skrapas bort. Trärent vill vi ha det.
Logga in
Skapa konto
De nya bitarna limmas på plats. Man kan inte ha för många tvingar.
Logga in
Skapa konto
Här ses de infällda bitarna och bågarna har strukits med olja ett par gånger.
Logga in
Skapa konto
Även glaslisterna som håller isolerrutorna på plats får nytillverkas. Jag fick nu anledning att starta min farfars gamla bandsåg som jag fick ärva för några år sedan.
Logga in
Skapa konto
Vid monteringen av glaslisterna lade jag lite kitt mellan bågen och listen för att det skulle bli helt tätt. Nu är bågarna målade 3 ggr utvändigt och 2 strykningar invändigt och är klara för återmontering.
Logga in
Skapa konto
Efter nya tätningslister sitter bågarna nu på plats igen. Karmen skrapade och målade jag tidigare under sommaren när det var varmt och torrare.
Logga in
Skapa konto
Lite fingeravtryck att putsa bort bara.
Slutresultatet invändigt...
Logga in
Skapa konto
...och utvändigt.