Hej!

Förra ägarna till mitt hus tyckte det var en bra idé att göra om fönstermåtten från 150 cm höga och ca 100 cm breda till 120x120 cm.

Detta i samband med att man satta fasadtegel. Har tagit bort lite fasadtegel för att hitta det gamla tegelvalvet/tegelbalken som är ovanför fönsterhålet. Jag hittade den och ser att de har breddat hålet, se bild. Jag undrar hur de har kompenserat för detta? Ny balk ? Hur kan jag veta det i sådan? Hur mycket kan man bredda hålet utan att sättande en ny balk?

• Fasad av rött tegel med ett fyrkantigt vitt fönster, ovanför syns borttaget tegel för att exponera gammal tegelbalk. En stege står mot väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En bild av ett hus med fasadtegel och fönster; en del av fasaden ovanför fönstret har tagits bort för att visa tegelvalvet.
    Skapa konto
  • Murad fasad med tegel ovanför ett fönster. Tegel har tagits bort, och ett gammalt tegelvalv syns. Frågetecken kring om hålet breddats med ny balk.
    Skapa konto
  • Gilla
oscar_uppsala
  • Laddar…
P Pontus I skrev:
Hej!

Förra ägarna till mitt hus tyckte det var en bra idé att göra om fönstermåtten från 150 cm höga och ca 100 cm breda till 120x120 cm.

Detta i samband med att man satta fasadtegel. Har tagit bort lite fasadtegel för att hitta det gamla tegelvalvet/tegelbalken som är ovanför fönsterhålet. Jag hittade den och ser att de har breddat hålet, se bild. Jag undrar hur de har kompenserat för detta? Ny balk ? Hur kan jag veta det i sådan? Hur mycket kan man bredda hålet utan att sättande en ny balk?
Balken skall ha stöd på 1 1/2 sten

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.