Skulle behöva hjälp att förstå varianter av fönsterfoder utomhus på hus med träpanel.
Många fönster har ju en karm eller vad det kallas i ovankant och då sticker den in under panelen vilket ger ett glasklart överlapp som jag förstår. Men ibland ser man hus med fönsterfoder som ligger ovanpå panelen och utan karm. Har man då kladdat på en massa tätning i ovankant eller vad hindrar vatten från att tränga in i skarven mellan panelen och ovankanten (brädan över fönstret)? Eller är det en synvilla, egentligen är panelen avsågad så att brädan ligger insjunken några mm utan att jag ser det? Försökte illustrera vad jag menar nedan, kanske någon som förstår =)
Många fönster har ju en karm eller vad det kallas i ovankant och då sticker den in under panelen vilket ger ett glasklart överlapp som jag förstår. Men ibland ser man hus med fönsterfoder som ligger ovanpå panelen och utan karm. Har man då kladdat på en massa tätning i ovankant eller vad hindrar vatten från att tränga in i skarven mellan panelen och ovankanten (brädan över fönstret)? Eller är det en synvilla, egentligen är panelen avsågad så att brädan ligger insjunken några mm utan att jag ser det? Försökte illustrera vad jag menar nedan, kanske någon som förstår =)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så alla hus, förråd, lekstugor osv där ute som bara har en bräda monterad ovanpå panelen har helt enkelt gjorts felaktigt? Känns så för mig så frågar för att jag kan ha missat något. Det är ju en sak om man har ett bra överhäng på taket...då blir brädan mest en estetisk grej och vindskydd.Immobil skrev:
Beror även på hur fönster sitter i förhållande till takfot och hur skyddat det är.
Så det finns olika sätt att montera, men är man osäker så sätt en plåt.
https://www.traguiden.se/konstruktion/konstruktionsexempel/vaggar/
Du får leta fram fönster.
Så det finns olika sätt att montera, men är man osäker så sätt en plåt.
https://www.traguiden.se/konstruktion/konstruktionsexempel/vaggar/
Du får leta fram fönster.
Redigerat:
Nää, men de är gjorda tidigare. Detta med överbleck, är något som har kommit till på senare år. Kanske en följd av, att den tidigare varianten inte har varit så bra.P Pettttter skrev:
Klicka här för att svara