Har två av dessa fönster på en gavel som jag skulle vilja pigga upp. Fodren är tråkiga, dessutom utgörs inte de lodräta av egna brädor då de är en del av fasaden på så sätt att en och samma bräda är vit kring fönstret och gult (vanilj) för fönstret slutar och den övriga panelen tar vid. Jag skulle även vilja ha någon form av överstycke/krönlist ovanför fönstren. Det sitter ett bleck i överkant, så jag är inte på att fästa en skugglöst med luftspalt på ca 20mm utanpå fodret och sedan bygga krön utifrån det. Tips?

• Fönster på husgavel med ljusgul fasad och vita foder; svenska flaggan i bakgrunden, diskussion om dekoration och krönlist.
  • Vit träfasad med fönster, svensk flagga på veranda, utsikt över gräsmatta och sjö med skog och molnig himmel i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fönster med vita fönsterfoder på en gul fasad, med växtlighet nedanför och en svensk flagga till vänster.
    Skapa konto
C
Tycker den stora grejen är att fodret livar med fasaden - det ger ett väldigt platt och livlöst intryck.
Huset ser dessutom ut att "tåla" att man brer på rätt ordentligt med utsmyckningen.
Luftspalt låter fel, bygg upp det så maffigt som du vill ha det och fixa nya större bleck istället, det är ju inte hela världen.

• Gilla
Andreas E. Olsson och 1 till
  • Laddar…
Hur ser övriga fönster ut? Man skulle väl vilja ha något motsvarande även på gavlarna.

Jag tycker att det knepiga med nuvarande utformning framför allt är att det finns en gräns nedtill som bara utgörs av en svag färgskillnad. I övrigt ger det ett minimalistiskt intryck som inte är helt fel. Det finns ju inga knutbrädor heller. Du kanske kan pigga upp utseendet genom att byta färg?

• Gilla
Andreas E. Olsson
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Tycker den stora grejen är att fodret livar med fasaden - det ger ett väldigt platt och livlöst intryck.
Huset ser dessutom ut att "tåla" att man brer på rätt ordentligt med utsmyckningen.
Luftspalt låter fel, bygg upp det så maffigt som du vill ha det och fixa nya större bleck istället, det är ju inte hela världen.
Helt sant - det blir platt och livlöst som det ser ut nu. Huset tål absolut utsmyckningar, det tycker jag också. Med luftspalt menar jag att man sätter en skugglist, kanske en hyvlad 15x70 (?kr framför nuvarande övre horisontellt liggande foder. All panel inkl foder är 145 i bredd. Jag tänker att man sätter en skugglist som skymmer blecket. Den skulle även täcka en bit ner över nuvarande foder, ca 20mm luftspalt utanpå. I överkant bygger man sedan på med krönlist och sedan en vattbräda ovanpå, också den med lite luft till panelen. Krönlist och eventuell vattbräda målar man i husets vaniljaktiga färg. Med den här lösningen skulle det gamla blecket fortfarande fylla sin funktion. Verkar det som en rimlig lösning?

W Weimik skrev:
Hur ser övriga fönster ut? Man skulle väl vilja ha något motsvarande även på gavlarna.

Jag tycker att det knepiga med nuvarande utformning framför allt är att det finns en gräns nedtill som bara utgörs av en svag färgskillnad. I övrigt ger det ett minimalistiskt intryck som inte är helt fel. Det finns ju inga knutbrädor heller. Du kanske kan pigga upp utseendet genom att byta färg?
Bra synpunkter! Avsaknaden av särskid dimension på knutbrädor har jag också tänkt på. Det finns lite planer på att göra något åt det också, kanske även med krönlister i lämplig nivå en bit nedanför takfoten. Menar du färgskiftningen mellan stående och liggande panel? Jag tror huset kommer att gå en mer dämpad och matt nyans såsmåningom, men inte nödvändigtvis så mycket varken ljusare eller mörkare. Men det är en lite knepig färg, den ger sig väldigt olika beroende på olika ljusförhållanden.

Här en variant.

• 3D-ritning av en del av en byggnad med vitt panelvirke och ett fönster med spröjs och dekorativa detaljer.
    Skapa konto
  • Gilla
Andreas E. Olsson
  • Laddar…
Det lata alternativet är att helt enkelt måla dom i en annan färg som sticker ut lite

G grovspacklarn skrev:
Det lata alternativet är att helt enkelt måla dom i en annan färg som sticker ut lite
Mmjo… Fusk.

T ToreJ01 skrev:
Här en variant.
Tack, det är en variant. Tänker du att man sätter dit ett nytt bleck, eller behålla det gamla inkl behålla funktionen av det?

Nya bleck måste till, både över och under fönster.

• Gilla
Andreas E. Olsson
  • Laddar…
T ToreJ01 skrev:
Nya bleck måste till, både över och under fönster.
Ok. Man kommer inte undan..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.