Elementreflektorer testade vi någon gång på 80-talet, har inget minne av att de gjorde någon nämnvärd skillnad.
 
Bortkastade pengar.
 
Viss nytta kan de säkert ge när isoleringen är dålig. Märkte själv hur varm ytterväggen blev bakom elradiatorn i garaget och satte därför upp elementreflektorfolie bakom. Har bara 95 mm isolering i väggen och det kändes som en klar förbättring med folien. Värmen reflekteras framåt och det blir bättre konvektion mellan väggen och radiatorn.
 
  • Gilla
yuphin
  • Laddar…
J Josth skrev:
Viss nytta kan de säkert ge när isoleringen är dålig. Märkte själv hur varm ytterväggen blev bakom elradiatorn i garaget och satte därför upp elementreflektorfolie bakom. Har bara 95 mm isolering i väggen och det kändes som en klar förbättring med folien. Värmen reflekteras framåt och det blir bättre konvektion mellan väggen och radiatorn.
Vilken reflektorfolie köpte du?
 
Köpte på ClasOhlson men det var några år sedan nu. Tror det var Tesa.
 
Även jag provade reflektorer bakom elementen. Väggen blev då inte lika varm.
Har även provat utskuren plastskiva mellan fönsterglasen. Man kunde även täta med en list. Den tror jag mer på mot en plastfolie. Har behållit en skiva i ett badrumsfönster där jag upplever ett mindre kallras.

Sedan använder en del bubbelplast mot fönstren för att behålla värmen. Kanske inte lika roligt. Men det finns att köpa på rulle.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.