Hej

Jag tänkte byta fönster i ett torp vi har. Det är inte ett timmerhus men ska väl likna det. När jag plockade bort fönsterfodret för att kika hur det såg ut så ser jag något märkligt.

Det verkar sitta en metallprofil på sidorna av fönsterkarmen. Metallprofilen sitter bakom fasad. Insidan av fönsterkarmen har inga tecken på karmskruv, spik eller annan infästning.

Är det någon som vet hur jag får bort fönstrena? Och om jag kan sätta dit vanliga fönster med karmskruv?

• Vinkelbild av fönsterfog som mäts med tumstock, synlig skada och fuktinträngning vid träramen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Måttband som visar mått på trä och färgskikt vid en byggnadsrenovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Varför ska du byta?
De du har ser ut att vara i behov av både olja och färg men att byta dem är slöseri med pengar och resurser.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Det var ju inget svar på min fråga men ok. De ska bytas ut till fönster med ett u-värde. Du kan inte basera skicket på de fönster jag ska byta på bilderna av två hörn på ett fönster.

Om du vet hur de sitter fast och hur jag byter dom får du gärna svara.

Spontant bör det gå jättebra med tigersåg :)

• Gilla
Stefan Bengtsson
  • Laddar…
H hennil79 skrev:
Det var ju inget svar på min fråga men ok. De ska bytas ut till fönster med ett u-värde. Du kan inte basera skicket på de fönster jag ska byta på bilderna av två hörn på ett fönster.

Om du vet hur de sitter fast och hur jag byter dom får du gärna svara.
Visst vet jag hur man byter fönster, tveksamt om det är lönsamt och meningsfullt utifrån din bild. Hur många kWh årligen ska fönstren du byter till spara och hur lång tid tar det innan de nya fönstren ser likadana ut som de du har om underhållet inte är nogrannare och frekventare än på de befintliga?
Du har säkert U värde på dina befintliga fönster och vet kanske att det i de flesta fall är lönsammare att isolera tak, vägg och i bland golv innan man byter fönster?

• Gilla
lynx_se
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.