Hej
Har en svart fönsterbräda i eternit som har blivit ful och sliten. Kan man göra något för att rengöra och/eller ”putsa” upp den. Husmorstips eller produkter att köpa.
All hjälp tas gärna emot.
/Martin
Har en svart fönsterbräda i eternit som har blivit ful och sliten. Kan man göra något för att rengöra och/eller ”putsa” upp den. Husmorstips eller produkter att köpa.
All hjälp tas gärna emot.
/Martin
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 157 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 157 inlägg
Olja brukar göra ytan blank och reflekterande, vilket ofta gör att den ser mer jämn ut i färgen.
Om det är kalkavlagringar efter vatten som avdunstat, kan du pröva med något surt, t.ex. citron eller ättika. Om det är mer vanlig smuts bör diskmedel eller allrent få bort det.
Om det är kalkavlagringar efter vatten som avdunstat, kan du pröva med något surt, t.ex. citron eller ättika. Om det är mer vanlig smuts bör diskmedel eller allrent få bort det.
Jag våtslipar mina med 800->2000 papper. Sedan polermaskinen med grov slippasta oc lammullstrissa och slutligen vax.
Blir inte fullt så blanka som nya eftersom jag inte orkar hållla på mer än någon timma men mycket bättre än innan
Blir inte fullt så blanka som nya eftersom jag inte orkar hållla på mer än någon timma men mycket bättre än innan
Citron eller ättika kan göra fläckarna värre om underlaget är syrakänsligt, har själv tagit bort liknande fläckar genom putsning med Autosol men då på kalksten.BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 157 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 157 inlägg
Låter ju inte riktigt hälsosamt att göra det med asbesthaltigt material.D Dsl skrev:
D Dsl skrev:
Jag kände spontant likadant även om jag förespråkar en lugnare attityd mot asbesthetsen. Men våtslipa är ju på inget sätt farligare. Så jag tänker att man inte skall göra en för stor grej av det.BirgitS skrev:
Administrator
· Skåne
· 8 351 inlägg
Vi har likadana fönsterbrädor och likadana fläckar. På undersidan är ju brädan grå/beige. Jag misstänker starkt att den svarta ytan helt försvinner om man börjar slipa på den?
Redigerat:
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 029 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 029 inlägg
Tänk inte ens tanken på att slipa den på plats inomhus. I så fall får den demonteras och arbetet utföras ute, men ganska poänglöst eftersom det inte är tillåtet att återmontera asbesthaltigt material. (Så är den väl borta finns inget annat alternativ än att slå in den i dubbla lager byggplast och köra till ÅVC, utom om du bor så nära att du kan gå med den till ÅVC.)
Vad man gör som villaägare är väl ens ensak, om man önskar montera den igen eller ej kan knappast staten kontrollera. Vettigast om man nu vill ha den kvar är väl att polera bort fläcken med valfritt polermedel, Autosol eller liknande.Magnus E K skrev:
Tänk inte ens tanken på att slipa den på plats inomhus. I så fall får den demonteras och arbetet utföras ute, men ganska poänglöst eftersom det inte är tillåtet att återmontera asbesthaltigt material. (Så är den väl borta finns inget annat alternativ än att slå in den i dubbla lager byggplast och köra till ÅVC, utom om du bor så nära att du kan gå med den till ÅVC.)