Hej
Har en svart fönsterbräda i eternit som har blivit ful och sliten. Kan man göra något för att rengöra och/eller ”putsa” upp den. Husmorstips eller produkter att köpa.
All hjälp tas gärna emot.
/Martin

• Sliten svart fönsterbräda i eternit med fläckar, framför köksfönster och diskbänk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svart, sliten fönsterbräda av eternit under ett fönster med vask och diskho i förgrunden.
    Skapa konto
  • Svart fönsterbräda i eternit med fläckar och slitage, under ett fönster med vitt trä och fönsterhake i metall.
    Skapa konto
BirgitS
Eftersom man inte vill nöta på eterniten så skulle du kunna pröva med att gno in lite olja, kanske paraffinolja. Pröva på undersidan först.

BirgitS BirgitS skrev:
Eftersom man inte vill nöta på eterniten så skulle du kunna pröva med att gno in lite olja, kanske paraffinolja. Pröva på undersidan först.
Tack för tipset men undersidan är tyvärr inte samma yta och utseende som ovan. Varför olja, nyfiken.

BirgitS
Olja brukar göra ytan blank och reflekterande, vilket ofta gör att den ser mer jämn ut i färgen.

Om det är kalkavlagringar efter vatten som avdunstat, kan du pröva med något surt, t.ex. citron eller ättika. Om det är mer vanlig smuts bör diskmedel eller allrent få bort det.

• Gilla
Samsamuelsson
  • Laddar…
Samsamuelsson Samsamuelsson skrev:
Hej
Har en svart fönsterbräda i eternit som har blivit ful och sliten. Kan man göra något för att rengöra och/eller ”putsa” upp den. Husmorstips eller produkter att köpa.
All hjälp tas gärna emot.
/Martin
Äe det verkligen eternit? Ser mer ut som svart sten.

Jag våtslipar mina med 800->2000 papper. Sedan polermaskinen med grov slippasta oc lammullstrissa och slutligen vax.

Blir inte fullt så blanka som nya eftersom jag inte orkar hållla på mer än någon timma men mycket bättre än innan

• Wow
  • Gilla
Samsamuelsson och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K
E Edlunn skrev:
Det är eternit gjord för att efterlikna svart sten.

E Edlunn skrev:
Ja, det är eternit tyvärr.

BirgitS BirgitS skrev:
Olja brukar göra ytan blank och reflekterande, vilket ofta gör att den ser mer jämn ut i färgen.

Om det är kalkavlagringar efter vatten som avdunstat, kan du pröva med något surt, t.ex. citron eller ättika. Om det är mer vanlig smuts bör diskmedel eller allrent få bort det.
Citron eller ättika kan göra fläckarna värre om underlaget är syrakänsligt, har själv tagit bort liknande fläckar genom putsning med Autosol men då på kalksten.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
E Edlunn skrev:
Tyvärr eternit.

BirgitS
D Dsl skrev:
Jag våtslipar mina med 800->2000 papper. Sedan polermaskinen med grov slippasta oc lammullstrissa och slutligen vax.

Blir inte fullt så blanka som nya eftersom jag inte orkar hållla på mer än någon timma men mycket bättre än innan
Låter ju inte riktigt hälsosamt att göra det med asbesthaltigt material.

D Dsl skrev:

Blir inte fullt så blanka som nya eftersom jag inte orkar hållla på mer än någon timma men mycket
BirgitS BirgitS skrev:
Låter ju inte riktigt hälsosamt att göra det med asbesthaltigt material.
Jag kände spontant likadant även om jag förespråkar en lugnare attityd mot asbesthetsen. Men våtslipa är ju på inget sätt farligare. Så jag tänker att man inte skall göra en för stor grej av det.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Vi har likadana fönsterbrädor och likadana fläckar. På undersidan är ju brädan grå/beige. Jag misstänker starkt att den svarta ytan helt försvinner om man börjar slipa på den?

Redigerat:
Magnus E K
Tänk inte ens tanken på att slipa den på plats inomhus. I så fall får den demonteras och arbetet utföras ute, men ganska poänglöst eftersom det inte är tillåtet att återmontera asbesthaltigt material. (Så är den väl borta finns inget annat alternativ än att slå in den i dubbla lager byggplast och köra till ÅVC, utom om du bor så nära att du kan med den till ÅVC.)

Magnus E K Magnus E K skrev:
Tänk inte ens tanken på att slipa den på plats inomhus. I så fall får den demonteras och arbetet utföras ute, men ganska poänglöst eftersom det inte är tillåtet att återmontera asbesthaltigt material. (Så är den väl borta finns inget annat alternativ än att slå in den i dubbla lager byggplast och köra till ÅVC, utom om du bor så nära att du kan med den till ÅVC.)
Vad man gör som villaägare är väl ens ensak, om man önskar montera den igen eller ej kan knappast staten kontrollera. Vettigast om man nu vill ha den kvar är väl att polera bort fläcken med valfritt polermedel, Autosol eller liknande.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.