Precis fått fritidshuset färdigbyggt, undrar om det är god branschstandard att fästa fönsterbleck på detta sätt. Har sett på andra hus att salningen är kapad nedtill så att fönsterblecket går in under salningen. På mitt hus är det uppvikt utanpå salningen.

• Fönsterbleck monterat utanpå salningen vid ett nybyggt fritidshus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är inte branschstandard men knata runt i vilket äldre kvarter som helst så ser du att det ganska ofta ser ut sådär.
Sålänge man har koll på att det är tätt i skarven så kommer det funka hur bra som helst.,

Tack för svar, svårt att veta om det är tätt i skarven mellan trä och plåt eller inte, små läckor kan bli svårt att upptäcka.Trä och plåt rör sig olika vid temperaturväxlingar. Får försöka täta med fogmassa och måla vid behov eller har någon annat förslag?

Se om du kan komma in underifrån och trycka in lite utefog också. Brukar kunna vara ett litet hål under blecket i hörnet mellan vertikal och horisontell bräda.

Personligen tror jag inte att du behöver oroa dig. Bytte fönster på min kåk som sett ut sådär sen 30-talet och det utan fog, endast färg. Inte en tillstymmelse till skada någonstans.

Det ska nog hällregna utan eftervarande sol-torkning bra länge innan det blir nån skada.

I mitt tycke en snyggare lösning än att såga i fodren.
Men den kräver att plåten bockas så att den ligger i spänn mot trät och att skarven målas över.
Jag tycker att du ka vara lugnt.
Se till att plåten spänner ut och måla färg på.

• Gilla
1
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
I mitt tycke en snyggare lösning än att såga i fodren.
Men den kräver att plåten bockas så att den ligger i spänn mot trät och att skarven målas över.
Jag tycker att du ka vara lugnt.
Se till att plåten spänner ut och måla färg på.
Tack för svar!

A Acer767 skrev:
Se om du kan komma in underifrån och trycka in lite utefog också. Brukar kunna vara ett litet hål under blecket i hörnet mellan vertikal och horisontell bräda.

Personligen tror jag inte att du behöver oroa dig. Bytte fönster på min kåk som sett ut sådär sen 30-talet och det utan fog, endast färg. Inte en tillstymmelse till skada någonstans.

Det ska nog hällregna utan eftervarande sol-torkning bra länge innan det blir nån skada.
Tack för svar

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.