Jag ska precis börja projektet att göra om altanen till ett uterum och montera öppningsbara fönsterpartier och skjutdörrar. Jag har tänkt att montera fönsterbleck vid fönstren, men har lite funderingar. Först och främst, är det nödvändigt? Eller räcker det att bara täta med lämplig fog mellan metallskenorna och regeln som skenorna vilar på? Och om det är nödvändigt, hur ska man tänka kring lutningen på fönsterblecken? Enklaste sättet jag kan tänka mig att få till en lutning är att montera skenorna på en "trälist" så att de kommer upp säg 15 mm från regeln, och sedan beställa fönsterbleck från plåtslagaren som man monterar under skenan med ett uppvik på insidan, och sedan ett fall på utsidan. Eller kan det funka helt ok med raka fönsterbleck utan lut? Blir det mycket vatten rinner det ju ut ändå och det är ju trots allt utomhus.
Ska tillägga att skenorna/fönstren inte kommer att sitta längst ut på regeln, utan det blir ett mellanrum på ca 5 cm mellan regelns ytterkant och skenan. Detta för att jag måste göra vissa anpassningar mot den befintliga altanen. Hade jag byggt nytt från grunden så hade jag troligen valt att sätta skenan längst ut på regeln och då hade denna fundering angående lutningen inte uppstått förstås eftersom fönsterblecket hade "hängt fritt" utanför skenan.