Hej,

Jag har fönsterbänkar i sten i mitt hus från 1945. Saknar dock två stycken så behöver nya. Men blev osäker på vad det är för typ av sten. Först tänkte jag kolmårdsmarmor. Men den ser samtidigt ut som en granit. Några tankar ?

• Stenfönsterbänkar från 1945 med oklar stentyp, möjlig kolmårdsmarmor eller granit, intill byggmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En gammal stenfönsterbänk med fläckar och ojämna mönster, möjligen kolmårdsmarmor eller granit, ligger på ett smutsigt golv.
    Skapa konto
  • Närbild på en stenfönsterbänk med grå och svarta inslag som kan vara kolmårdsmarmor eller granit.
    Skapa konto
  • Stenfönsterbänk med grå och svart mönstring, möjlig granit eller marmor, på ett sågspånbeklätt golv.
    Skapa konto
  • Åldrad stenfönsterbänk med otydliga korn och fläckar på ett dammigt underlag, möjligen marmor eller granit.
    Skapa konto
  • Närbild på en möjlig gammal stenfönsterbänk med gråa och vita toner som kan vara kolmårdsmarmor eller granit.
    Skapa konto
Jag skulle tippa på kolmårdsmarmor ox. Färgskiftningarna skiljer rätt mycket beroende på stenblock men här kommer några exempel.

F%C3%B6nsterb%C3%A4nk-Kolm%C3%A5rdsmarmor-Meny-800x800.jpg
%7B46A947BE-D0BB-4CF1-B6A8-1013B4150551%7D.jpg

Tycker det är mycket mera grönt i kolmårdsmarmor. Dessutom så saknar jag "marmoreringen" tycker jag.
Hur som så är dt väldigt svårt att få tag i nya kolmårdsmarmorbitar :(

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.