3 703 läst ·
27 svar
4k läst
27 svar
Fönster tonade så att man inte ser ut
Hejsan,H Harald Blåtumme skrev:Vi skaffade fönster från Morups för några år sedan. Deras standardglas är kondensskyddat med varmkant från AGC Glass, AntiFog vilket vi har. Mycket lågt u-värde dvs energieffektiva.
Det jag noterat är att det är en ganska stor spegeleffekt utifrån när det det är ljust ute, alltså svårt att se in. Jag har däremot inte lagt märke till någon större spegeleffekt när man tittar ut och det är mörkt ute, kanske att vi inte så ofta gör det. Men ska kolla i morgon kväll hur det ser ut hos oss.
Systemet tycks fungera mycket bra, aldrig haft någon kondens på dessa fönster vare sig insida eller utsida.
[länk]
Vi funderar på att skaffa fönster från Morups men är rädda att antikondensglaset ska göra att det blir mindre ljust inomhus. Vi har redan nu ganska mörkt inne och vill absolut inte att de nya fönstrena ska göra det ännu mörkare. Har ni tänkt på ifall era Morupsfönster minskat ljusinsläppet eller ifall glaset känns tonat på något sätt? Det står att antikondens minskar ljusinsläppet med ca 4 % men samtidigt så är ju deras fönsterram tunnare än andra fönstermärken vilket ger blir större glasyta så det kanske jämnar ut sig?
Mvh
Charlotta
Jag hade tänkte skriva här för att förtydliga för andra.C Charlotta Björnler skrev:Hejsan,
Vi funderar på att skaffa fönster från Morups men är rädda att antikondensglaset ska göra att det blir mindre ljust inomhus. Vi har redan nu ganska mörkt inne och vill absolut inte att de nya fönstrena ska göra det ännu mörkare. Har ni tänkt på ifall era Morupsfönster minskat ljusinsläppet eller ifall glaset känns tonat på något sätt? Det står att antikondens minskar ljusinsläppet med ca 4 % men samtidigt så är ju deras fönsterram tunnare än andra fönstermärken vilket ger blir större glasyta så det kanske jämnar ut sig?
Mvh
Charlotta
Det är definitiv tonade rutor. Jag har kvar fönster som inte är tonade, men de är åtminstone från 50-talet och glaset är inte planglas, d.v.s. det förvränger ljuset lite grann.
Vad jag vet så är alla fönster tonade idag, vi har även glas i vår nya ytterdörr från en annan tillverkare och den är lika tonad den.
Det var främst när man tittar ut som jag blev bestört, för världen där ute får en annan ton, det är lite som att ta på sig solglasögon, man vänjer sig.
Jag har inte hittat någon tillverkare där man kan få fönster utan toning, men det kanske finns?
Det har nog ändå inte blivit mörkare inne, det är mer glas än i de gamla kopplade fönsterna.
Vi får se till våren/sommaren om toningen gör att det blir mindre irritation och lokal värme från direkta solstrålar.
Vet inte om de är tonade, men det är 3 glas och troligtvis 1 mm tjockare än gamla kopplade 2-glas.
Så det har en påverkan.
Har renoverat gamla fönster och ersatte med 2-glas kassetter, tycker inte det är större skillnad.
Så det har en påverkan.
Har renoverat gamla fönster och ersatte med 2-glas kassetter, tycker inte det är större skillnad.
Medlem
· Sverige
· 5 688 inlägg
Grejen är ju att moderna fönsterteknologier ska åstadkomma dels lågt u-värde (hålla värmen inomhus istf att stråla ut genom fönstret), dels minska problem vid hög solinstrålning (motverka att det blir växthuseffekt inne dvs reflektera IR-spektra utifrån), dels minska problem med kondens både på in- och utsida fönster.
Jag håller absolut inte med om att det skulle bli "solglasögoneffekt" med de fönster vi valde från Morups (AGC Antifog), men visst det blir som jag skrev ovan en del spegeleffekter främst utifrån när det är ljust ute. Inifrån och man tittar ut, inget jag stört mig på och inte särskilt olikt andra typer av treglasfönster.
Nu har vi relativt generösa fönsterpartier så ev ljusförlust blir av marginell betydelse, jfr vanligt klarglas. Har man små fönsterpartier kanske effekten blir mer märkbar.
En annan och minst lika viktig effekt av moderna glaskassetter är den helt suveräna ljuddämpningen jfr traditionella kopplade 2-glas vi hade tidigare - som natt och dag.
Jag håller absolut inte med om att det skulle bli "solglasögoneffekt" med de fönster vi valde från Morups (AGC Antifog), men visst det blir som jag skrev ovan en del spegeleffekter främst utifrån när det är ljust ute. Inifrån och man tittar ut, inget jag stört mig på och inte särskilt olikt andra typer av treglasfönster.
Nu har vi relativt generösa fönsterpartier så ev ljusförlust blir av marginell betydelse, jfr vanligt klarglas. Har man små fönsterpartier kanske effekten blir mer märkbar.
En annan och minst lika viktig effekt av moderna glaskassetter är den helt suveräna ljuddämpningen jfr traditionella kopplade 2-glas vi hade tidigare - som natt och dag.
Men det är alltså när du jämför gamla och nya och inte nya utan antifog och nya med antifog?C chillax skrev:
Ja precisC Charlotta Björnler skrev:
Vi hade den nya dörren i säkert ett år utan att tänka på att den rutan var lätt tonad jämfört med våra gamla fönster.
Men efter att vi bytt ut några utav fönsterna och lätt kunde jämföra nya och gamla fönster märktes toningen av. Kunde då även se att de nya fönsterna hade liknande toning som dörren.
Om ni instället ställer er utomhus dagtid, hur ser det ut då?
Har ni pratat med installatören/leverantören om problemet?
(Det har som sagt förekommit att de tillverkats med beläggningen på fel sida vilket ger en större effekt än nödvändigt.)
Har ni pratat med installatören/leverantören om problemet?
(Det har som sagt förekommit att de tillverkats med beläggningen på fel sida vilket ger en större effekt än nödvändigt.)
C Charlotta Björnler skrev:
Om man beställer nya fönster kan man beställa högtransparenta glas ( 4 mm Clearvision ) i kassetten. Dom ökar genomskinligheten. Färgningen har det med järnet i glaset att göra vilket gör det aningen grönt. Det finns även låg-järn glas som är mer neutrala... Men det är väl upp till plånboken kan tänka.C chillax skrev:
Även från denna tillverkaren?Biggle skrev:
Om man beställer nya fönster kan man beställa högtransparenta glas ( 4 mm Clearvision ) i kassetten. Dom ökar genomskinligheten. Färgningen har det med järnet i glaset att göra vilket gör det aningen grönt. Det finns även låg-järn glas som är mer neutrala... Men det är väl upp till plånboken kan tänka.
Antagligen. Finns inte så många tillverkare av isolerglaskasetter eller floatglas. Sen är det upp till fönstertillverkaren att fråga dom..C chillax skrev:
Ytterligare ett tips är att be om svart folie på innerkanterna av kassetten, så blir det mindre reflektioner mellan glasen, samt att man inte ser kassetten lika tydligt.
Klicka här för att svara
