Har nyligen fått en del nya fönster installerade av en firma som både tillverkar och monterar.
Dock så har jag nu märkt att fönsterna är tonade. Detta gör att när när mörkret lägger sig så kan man inte se ut för det speglar sig bara. Även om det är släckt i rummet så speglar det sig av ljuset från intilliggande rum.
Det är fönster med utsikt som nu går förlorad kvällstid, vilket infaller allt tidigare när vi går mot mörkare tider.
Jag var mycket mån om att det inte skulle bli kondens på fönsterna som skulle dölja utsikten, och valde leverantör efter detta.
Vi har inte diskuterat att rutorna skulle vara tonade, inte heller finns någon sådan information i köpekontraktet.
Är alla nya fönster tonade?
Vad gör man nu?
Dock så har jag nu märkt att fönsterna är tonade. Detta gör att när när mörkret lägger sig så kan man inte se ut för det speglar sig bara. Även om det är släckt i rummet så speglar det sig av ljuset från intilliggande rum.
Det är fönster med utsikt som nu går förlorad kvällstid, vilket infaller allt tidigare när vi går mot mörkare tider.
Jag var mycket mån om att det inte skulle bli kondens på fönsterna som skulle dölja utsikten, och valde leverantör efter detta.
Vi har inte diskuterat att rutorna skulle vara tonade, inte heller finns någon sådan information i köpekontraktet.
Är alla nya fönster tonade?
Vad gör man nu?
Jag tänker att det är relevant vilken typ av fönster ni beställt. Det låter som att risken för kondens har styrt ert val och jag misstänker att det kan vara orsaken till att det finns någon form av ytskikt på rutorna. Och som BirgitS förtydligade, vilken tillverkare och modell är beställd? Samt om det anges någon beläggning på glasen.C chillax skrev:
Det skall finnas en beläggning mot kondens.Centano skrev:
Jag tänker att det är relevant vilken typ av fönster ni beställt. Det låter som att risken för kondens har styrt ert val och jag misstänker att det kan vara orsaken till att det finns någon form av ytskikt på rutorna. Och som BirgitS förtydligade, vilken tillverkare och modell är beställd? Samt om det anges någon beläggning på glasen.
Medlem
· Sverige
· 5 689 inlägg
Vi skaffade fönster från Morups för några år sedan. Deras standardglas är kondensskyddat med varmkant från AGC Glass, AntiFog vilket vi har. Mycket lågt u-värde dvs energieffektiva.
Det jag noterat är att det är en ganska stor spegeleffekt utifrån när det det är ljust ute, alltså svårt att se in. Jag har däremot inte lagt märke till någon större spegeleffekt när man tittar ut och det är mörkt ute, kanske att vi inte så ofta gör det. Men ska kolla i morgon kväll hur det ser ut hos oss.
Systemet tycks fungera mycket bra, aldrig haft någon kondens på dessa fönster vare sig insida eller utsida.
https://morups.se/faq/vanliga-fragor/faq-produktfragor-varfor-blir-det-imma-pa-utsidan-av-fonstren/
Det jag noterat är att det är en ganska stor spegeleffekt utifrån när det det är ljust ute, alltså svårt att se in. Jag har däremot inte lagt märke till någon större spegeleffekt när man tittar ut och det är mörkt ute, kanske att vi inte så ofta gör det. Men ska kolla i morgon kväll hur det ser ut hos oss.
Systemet tycks fungera mycket bra, aldrig haft någon kondens på dessa fönster vare sig insida eller utsida.
https://morups.se/faq/vanliga-fragor/faq-produktfragor-varfor-blir-det-imma-pa-utsidan-av-fonstren/
Medlem
· Sverige
· 5 689 inlägg
Kollade litet nu med våra fönster. Visst, finns ju en reflektion om man kikar ut, mörkt ute och litet vanligt lyse inne. Men inget jag lagt märke till tidigare och det går fortsatt utmärkt att se ut även när mörkt ute.
Kanske detta är något man får acceptera för fördelarna som systemet ger, litet sämre utsikt kanske när det är mörkt ute och ljust inne.
Kanske detta är något man får acceptera för fördelarna som systemet ger, litet sämre utsikt kanske när det är mörkt ute och ljust inne.